|
|
|
تجلیل از فعالین فضای مجازی استان سمنان |
... |
تجلیل از فعالین فضای مجازی استان سمنان همزمان با نشست فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران استان سمنان ،با حضور آقای خالقی معاون محترم آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان ،با اهدا لوح تقدیر و هدیه
موضوعات: خانواده
[دوشنبه 1396-05-30] [ 01:42:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
افتتاحیه کانون خادمان رضوی استان سمنان مصادف با ایام دهه کرامت |
... |
افتتاحیه کانون خادمان رضوی استان سمنان ، همزمان با نشست فصلی مدیران حوزه های علمیه خواهران استان سمنان ، برگزار شد. معصومه کمشی کمر معاون فرهنگی تربیتی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان از اجرای طرح خادمان رضوی با مشارکت بانوان مبلغه در استان خبر داد . معصومه کمشی کمر ،با بیان این که طرح خادمان رضوی با هدف تربیت مربیان برای اشاعه و گسترش سبک زندگی اسلامی اجرا خواهد شد افزود : در این طرح خواهران مبلغه ،جهت ترویج سیره و منش زندگانی اهل بیت (ع) بویژه امام رضا (ع) در سطح جامعه به تبلیغ خواهند پرداخت . وی با بیان این که در طرح خادمان رضوی هر مدرسه با 13 عضو دوره ها و سرفصل های آموزشی را برای تبیین سبک زندگی اسلامی و تربیت نسلی مومن فرا می گیرند ،خاطر نشان کرد : افتتاحیه کانون خادمان رضوی استان ، با حضور جناب آقای خالقی معاون محترم آموزش مرکز و اعضای محترم ستاد استانی آستان قدس رضوی، مدیران و معاونین محترم مدارس علمیه خواهران و اعضای کانون خادمان رضوی استان ، چهارشنبه 96/5/11 همزمان با نشست فصلی مدیران حوزه های علمیه خواهران استان ،در شهرستان شاهرود برگزار شد . کمشی کمر خاطر نشان کرد : در استان 10 کانون خادمیاران رضوی در مدارس علمیه خواهران استان ، فعالیت خود را در ایام دهه کرامت ، آغاز نموده اند . وی در ادامه ،از برگزاری آیین افتتاحیه کانون های مدارس علمیه خواهران به صورت جداگانه اطلاع داده اند و افزودند : افتتاحیه کانون های رضوی با حضور خادمان آستان قدس رضوی ،برگزارشد .
موضوعات: خانواده
[ 01:37:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
پذیرایی جالب آیتالله العظمی مرعشی از میهمان فرانسوی |
... |
پذیرایی جالب آیتالله العظمی مرعشی از میهمان فرانسوی آیتالله العظمی مرعشی نجفی با میهمان خیلی با ملاطفت و احترام برخورد میکردند به طوریکه یکبار قرار بود، هانری کربن فیلسوف فرانسوی، خدمتشان برسد، آقا در عین سادگی در اتاق برای او صندلی آماده کردند ولی خودشان روی زمین نشستند.
هانری کربن به خاطر احترام به حضرت آقا از نشستن روی صندلی خودداری کرد، ولی استاد فرمودند:
شما به صندلی عادت کردهاید و نشستن روی زمین برایتان مشکل است، دوست دارم حال که میهمان من هستید، پیش من راحت باشید و روی صندلی بنشینید.
حتی با اینکه ماه مبارک رمضان بود، خواستند برایش چایی بیاورند، امّا هانری کربن گفت که ماه مبارک رمضان است و لازم نیست چایی بیاورید. این عالم میهماننواز جواب دادند: پذیرایی از میهمان برای ما لازم است و چون شما مسافر هستید، اشکالی ندارد و هیچ اشارهای به مسیحی بودن او نکردند.*
* با اقتباس و ویراست از کتاب شهاب شریعت
موضوعات: بزرگان
[ 11:31:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
اصطلاحات فقهی خمس |
... |
اصطلاحات فقهی خمس خمس در لغت بمعنای یک پنجم (⅕) و در اصطلاح شرعی؛ حقی است معادل (⅕) در مال مکلف برای مواردی که در آیه 41 سوره انفال آمده است. (1) وجوب خمس: هر چند در پاره ای از خصوصیات خمس از جهت موارد تعلق و مصرف آن اختلاف وجود دارد اما اصل وجوب خمس در اسلام مسلم و قطعی است تا آنجا که می توان این وجوب را از ضروریات دین دانسته و منکرش را در زمره کافران بحساب آورد.(2) از همین رو؛ در ادامه به اختصار ادله آن ذکر می شود: 1-آیه 41 سوره انفال: «وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شیءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیتَامَی وَ الْمَسَاکینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِن کنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَ مَا أَنزَلْنَا عَلی عَبْدِنَا یوْمَ الْفُرْقَانِ یوْمَ الْتَقَی الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلی کلّ شیءٍ قَدِیر؛ و بدانید که هر چیزى را به غنیمت گرفتید، یک پنجم آن براى خدا و پیامبر و براى خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایى [حق از باطل ]-روزى که آن دو گروه با هم روبرو شدند- نازل کردیم، ایمان آوردهاید. و خدا بر هر چیزى تواناست». هرچند آیه مذکور در سال دوم هجری و پس از پیروزی مسلمانان در غزوه بدر، درباره اخذ خمس از غنائم جنگی نازل شده است (3) اما؛ بنابر فهم عرف و لغت از معنای «غنیمت» در آیه و با توجه به روایات متعدد فقهای امامیه، خمس را مختص غنیمت جنگی ندانسته و موارد دیگری را نیز مشمول خمس دانسته اند. (4) 2-احادیث: کثرت روایات وارد شده در باب خمس در حد تواتر است(5) که بخشی از آنها را مرحوم کلینی (رض) در بابی با عنوان «بَابُ الْفَیْءِ وَ الْأَنْفَالِ وَ تَفْسِیرِ الْخُمُسِ وَ حُدُودِهِ وَ مَا یَجِبُ فِیهِ» در کتاب اصول کافی آورده اند. (6) موارد وجوب خمس: این موارد را به اختصار می توان اینگونه بر شمرد: (7) 1-غنائم جنگ با کافران حربی اعم از زمین و غیر آن. 2-معادن بعد از کسر هزینه های استخراج (مئونه). 3-کنوز یعنی؛ هر مالی که زیر زمین دفن شده (= دفینه)، ارزش آن پس از کسر مئونه به بیست دینار طلا می رسد و علامتی هم ندارد که نشان دهد مالک مشخصی دارد. 4-آنچه مانند مروارید با غواصی از دریا بدست می آید و قیمت آن به یک دینار می رسد. 5-آنچه از سود هر کسبی - اعم از تجارت، صنعت، زراعت و مانند اینها- بدست می آید، البته؛ پس از کسر هزینه های سالیانه شخص و افراد تحت تکفلش. 6-زمینی که کافر ذمی از مسلمان می خرد. 7-مال مخلوط به حرام که مقدار حرام وحلال آن مشخص نیست. مصارف خمس: در اینکه خمس باید چگونه و به چه نحو مصرف شود در میان فقهای امامیه اقوال متعددی وجود دارد اما در یک تقسیم بندی کلی می توان آنها را در نظر زیر خلاصه نمود: 1-قول مشهور: بنابر مفاد آیه، خمس به شش سهم تقسیم می گردد؛ سهم الله، سهم الرسول و سهم ذی القربی که جمعا نیمی از خمس بوده، به امام علیه السلام تعلق دارد و از همین رو به آن سهم امام می گویند. سهم یتیمان، فقرا و در راه ماندگان؛ بشرط آنکه از بنی هاشم بوده و امامی مذهب هم باشند یعنی همان سهم بنی هاشم یا سادات.(8) 2-قول دیگر: همه شش سهم خمس به منصب امامت تعلق دارد. البته؛ با اهتمام امام به برآورده کردن حاجات ایتام، فقرا و در راه ماندگان بنی هاشم. (9) خمس در عصر غیبت: در عصر غیبت امام زمان علیه السلام، در باب وجوب و نحوه پرداخت خمس در میان فقهای امامیه اختلاف نظر وجود دارد: 1-مشهور فقهاء امامیه حکم وجوب خمس را ثابت دانسته و سقوط این حکم شرعی را مردود می دانند.(10) در این بین برخی از فقها برآنند؛ شخص مکلف می تواند پس از اخراج خمس نیمی از آن را شخصا به مصرف ایتام، فقرا و در راه ماندگان سادات برساند و نیم دیگر یا همان سهم امام را به مجتهد جامع الشرایط تسلیم نماید(11) اما در نظر برخی؛ کل خمس می بایست به مجتهد جامع الشرایط تسلیم شود تا سهم سادات را نیز وی بمصرف ایشان برساند. (12) 2-حکم بسقوط خمس مطلقا؛ اعم از سهم امام و سهم بنی هاشم. (13) 3-اسقاط وجوب پرداخت خمس. با اینحال؛ مستحب است شخص مکلف خمس اموالش را به مجتهد جامع الشرایطی بپردازد تا همه آن را به مصرف اصناف سه گانه بنی هاشم برساند. (14) 4-حکم وجوب خمس تنها نسبت به سهم بنی هاشم ثابت است اما مستحب است سهم امام را نیز به آن منضم کرده و جمعا آن را در اختیار مجتهد جامع الشرایط قرار دهند تا بمصرف اصناف سه گانه بنی هاشم برساند.(15) 1.سبزوارى. سید على بن عبد الأعلى. الخمس.. ص 17. 2.خویى، سید ابو القاسم موسوى، موسوعة الإمام الخوئی، ج25. ص 3. 3.جرجانى، سید امیر ابو الفتح حسینى، تفسیر شاهى، ج1. ص 316. 4.حلّى، مقداد بن عبد اللّه، کنز العرفان فی فقه القرآن، ج 1. ص 249 و مقدس اردبیلى، احمد بن محمد، زبدة البیان فی أحکام القرآن، ص 208 و 210. 5.خویی. پیشین. 6.کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی . ج1. ص 538 و 539. 7.محقق حلی. شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج2. ص 162 تا 165 و شهید اول، الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة،. ج1. ص 258 تا 261 8.شهید ثانى، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة ج 1. ص 137 و مغنیه، محمد جواد، فقه الإمام الصادق علیه السلام، ج2. ص 114 و 115. 9.حائرى، سید کاظم حسینى، فتاوى فی الأموال العامة، ص 67 و 68. 10.شیخ انصاری. کتاب الخمس. ص 319. 11.شهید اول، اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة،. ص 55 و یزدى، سید محمد کاظم طباطبایى، العروة الوثقى. ج2. ص405 12.خمینى، سید روح اللّه. تحریر الوسیلة، ج1. ص 366 13.شیخ انصاری. پیشین. ص 322 و شهید اول. الدروس الشرعیة. ج1، ص 262 14.محقق سبزوارى، محمد باقر بن محمد مؤمن، کفایة الأحکام، ج1. ص 222. 15.فیض کاشانی، ملا محسن، مفاتیح الشرائع، ج 1. ص 229.
موضوعات: احادیث, احکام
[ 11:29:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ |
... |
✅ خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟
?بنده گاهى اوقات که مىبینم نوجوانى را به تلویزیون مىآورند که از صداى خوبى برخوردار است، #دلم_مىلرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خوانندهى خوبِ جبههى مستضعفین و جبههى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش بگذارند و یکى دیگر بر خیل آدمهاىِ ناباب اضافه کنند؟ ?بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگى کشور،1373/04/22
موضوعات: خانواده
[یکشنبه 1396-05-29] [ 01:48:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
تحقیرش کنید؛ ملاحظه نکنید |
... |
? باید این اشخاص را #تحقیر کرد !!!?
? اگر کسی به یک دختر چادری یا #با_حجاب، با نظر #تحقیر نگاه میکند، تحقیرش کنید؛ ملاحظه نکنید.
?اگر کسی به جوان #حزب_اللهی که ریش دارد، با نظر #تحقیر نگاه میکند و دورش میکند … این را #تحقیرش کنید.
? بیانات رهبری در دیدار وزیر بهداشت و رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی 1369/8/1
????
موضوعات: خانواده
[ 01:46:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
خـاطـرم آسـودسـت... |
... |
غـافـل دادیـم دل بـدسـتـت مـا را یـاد و تــــو را فـرامـوشـــ
☘خـاطـرم آسـودسـت… پـرچـم بـه دسـت تــــوســت…
#ولایی
??
موضوعات: خانواده
[ 10:59:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
مریم جان آسوده بخواب؛ |
... |
?وزیر سابق محیط زیست لبنان:زیباترین چیزی که امروز خواندم از خواهری مسیحی بود که نوشته بود مریم جان آسوده بخواب؛ مسیح دو بار به #صلیب آویخته نمیشود #فرزندان زهرا آمدهاند ♥
موضوعات: خانواده
[ 10:58:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
دیگه سفارش نکنما |
... |
+دیگه سفارش نکنما -از بَرشدم مامان? +بازبگودلم آروم شه -سعےکنم تیرنخورم? +دیگه؟ -اگهخوردمشهیدنشم? +دیگه؟ -اگه شدم پلاکم روگم نکنم? +دیگه؟ -اگه کردم زیرآفتاب نمونم☹️ +دستعلےبه همرات
موضوعات: شهادت, زنان, انقلاب
[ 09:13:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
چگونه کانون خانواده را حفظ کنیم؟ |
... |
⁉️ چگونه کانون خانواده را حفظ کنیم؟
⚠️ مبادا با گلهها، با دلخوریها، با افزونطلبی و پُرتوقعیها، با بیمحبتیها، و گاهی با دخالتهای دیگران، کانون خانواده سست بشود. ✅ هم دختر و هم پسر سعی کنند که این عُلقهی زوجیت را حفظ کنند. این، با #اطمینان و با #محبت متقابل حفظ میشود. ⛔️ زن به مرد تحمیل نکند و زور نگوید؛ مرد هم به زن زور نگوید و افزونطلبی نکند. ? مثل دو رفیق و مثل دو شریک، با هم صمیمی باشند، تا این کانون خانواده حفظ بشود. رهبرانقلاب 70/4/20
موضوعات: بیانات رهبری, اجتماعی, زنان, اخلاقی, خانواده
[دوشنبه 1396-05-09] [ 07:47:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
پنجم ذیقعده روز تجلیل از امام زادگان و بقاع متبرکه |
... |
✅به مناسبت پنجم ذیقعده روز تجلیل از امام زادگان و بقاع متبرکه
این احترامی که ما برای امامزادهها قائلیم برای این است که این ایشان که به ایران آمدند فرمایش امام صادق و امام باقر علیهمالسلام را به ما رساندند و ما تشیّعمان را به وسیله همین امامزادهها داریم.
علویون و سادات آمدند و گفتند: علی بن ابیطالب اینطور میگوید، فاطمه زهرا اینطور بوده است، لذا به وسیله اینها اجداد ما شیعه شدند. این طبرستان ما همینطور است، قدم به قدم امامزاده است، اینکه میبینید طبرستان ولایتمدار است و خالصانه تشیّع دارند این به برکت همین امامزادههاست.
در مرکز این مازندران وقتی گویندهای از حجاز می آمد و آیات قرآن را میخواند همه گوش می دادند، بر اساس اینکه خدا در قرآن فرمود وقتی که دارد قرآن و آیات الهی خوانده می شود شما ساکت باشید: إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ َفاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا، حال وقتی همین سادات و همین فرزندان اهلبیت در کنار قرآن میخواستند بگویند علی بن ابیطالب چنین گفت، همه مازندرانیها میگفتند ساکت! ببینیم چه میگوید!
اینکه میبینید ما قدر این امامزادهها را میدانیم برای این است که اینها نسبت به ما حقّ حیات دارند، ایشان پدرانمان را شیعه کرده و از مناقب علی بن ابیطالب و فاطمه زهرا سلاماللهعلیهما از مناقب امام حسن و امام حسین و از مناقب اهلبیت علیهمالسلام آگاه کردند ما قدردان اینها هستیم.
بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سلسله مباحث درس اخلاق 92/6/14
موضوعات: بزرگان, اجتماعی, اهل بیت س, اخلاقی
[ 02:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
واکنش شهاب مرادی به اظهارات مادر بنیتا!!!!!! |
... |
واکنش شهاب مرادی به اظهارات مادر بنیتا
واکنش شهاب مرادی به اظهارات مادر بنیتا , حجت الاسلام شهاب مرادی در واکنش به خبری که به نقل از مادر بنیتا درباره نحوه قصاص فرزند هشت ماهاش در رسانهها منتشر شد، در اینستاگرام خود نوشت:
سلام انعکاس خبریِ سخنانِ خشم آلودِ هیجانی افراد، کار خوبی نیست! حتی سخن یک مادرِ داغدارِ دلشکسته، که همگی با او همدردی کردیم و بر غم نوگل پژمرده اش اشک ریختیم.
واکنش شهاب مرادی به اظهارات مادر بنیتا
فراموش نکنیم همه ما به جهت علم و آگاهی و خردمان مسئولیت داریم تامقابل ترویج و تشدید خشونت بایستیم! و مرز و ملاکِ تشخیص عدالت از خشونت فقط اسلام است! نه آزمون و خطاهای بشری باورش سخت است: زجرکُش؟!!!
یک یادآوری مهم: مولای ما حضرت علیّ بن ابی طالب ع که مظهر و نماد عدالت است لحظاتی پس از ترور شدنش و دستگیر شدن ابن ملجم؛ به فرزندش امام حسن مجتبی ع فرمودند: پسرم با اسیرت مدارا ومهربانی و #نیکی و شفقت کن… او ترسیده… «أرفق یا ولدی بأسیرک وارحمه وأحسن الیه وأشفق علیه، ألا ترى إلى عینیه قد طارتا فی أمّ رأسه، و قلبه یرجف خوفاً و رعباً و فزعاً» و نیز در مهمترین وصیت خود قبل از شهادت که همه آن وصیت معروف را بارها خوانده و یا شنیده اید؛ در باب انتقام از قاتل خود، هشدار جدی داده اند که مبادا کسی او را #زجرکش کند! که از پیامبر خدا شنیده اند که از مُثله و زجرکش کردن دشمن نهی فرموده بودند! حتی سگِ هارِ مزاحم!
و تاکید فرمودند فقط یک ضربت به او بزنند نه بیشتر! «ثُمَّ قَالَ : یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَلَا لَاتَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله علیه وآله ) یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُورِ» نهج البلاغه نگران ترویج خشونت باشیم و نگران تضعیف رحم و مهربانی واقعا باید همه مراقب مرزهای مهربانی باشیم و همه با هم مهربانی را ترویج دهیم. یاعلی
موضوعات: اجتماعی, زنان, انقلاب, اخلاقی, خانواده
[ 02:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
تخصص اصل مهم در انتخاب شغل |
... |
تخصص اصل مهم در انتخاب شغل در انتخاب شغل مسئله تخصصها باید در نظر گرفته شود. اصل تخصص باید مراعات شود. یک نفر متخصص در فقه است و باید همه مردم در مسائل فقهی باید از اوبپرسند. همین طور که انسان موی خود را به آرایش گر میسپرد، همین طور در مسائل ذوقی و هنری و صنعتی مسئله تخصص مطرح است. امام صادق(ع) داشت، حدیث است و شاگردانی داشت و هر شاگردی را دررشتهای طبق تخصص خودش به کار میگرفت. تخصصها باید در نظر گرفته شود. پس ما میگوئیم جمهوری اسلامی، وقتی قانون اسلامی آمد، اقتصاد برای ما وسیله است، نه هدف. خودمان در لابه لای تولید برای مصرف و مصرف برای تولید گم نمیشویم. انسان هستیم نه یک حیوان اقتصادی. در تولید انواع تولید، مقدار تولید، مساحت تولیدحساب شده است. در مصرف نوع مصرف، مقدار مصرف، کمیت و کیفیت مصرف در نظر گرفته میشود. ازدرآمدهای باطل جلوگیری میشود. چون قرآن میگوید «وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِل» (بقره/188) اموال عمومی در اختیارافرادی که گناه علنی انجام میدهند، قرار نمیگیرد. بیمه هست. بازنشستگی هست. حق مرخصی برای کارگر هست، همه اینها برای آن است که اسلام وارد به اقتصاد شده است. حالا همین طور اسلام وارد ارتش، خانه ها، فرهنگ بشود، جامعه اسلامی را اگر مزهاش را بفهمیم، عاشق اسلام خواهیم شد. همه ما باید سعی کنیم قدم به قدم به جامعه اسلامی نزدیک شویم. “والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته” حجت الاسلام والمسلمین شیخ محسن قرائتی
موضوعات: بزرگان, اجتماعی, انقلاب, اخلاقی, خانواده
[پنجشنبه 1396-05-05] [ 11:23:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال |
... |
اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ،فرمایش رهبری که در لابلای روزمرگی های ما طلاب به دست فراموشی سپرده شده است . رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود تاکید کردند: «مصرف کننده ی با انصاف، مصرف کننده ی باوجدان هم میتواند همین جور به تولید کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند - این حرفی که حالا مرتّب تکرار میکنند: بِرَند، بِرَند - دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند. مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به کارگر ایرانی است.»
موضوعات: انقلاب
[ 11:16:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
سپاه وبسیج و حزب الله را فاکتور بگیر |
... |
ای داعش
سپاه وبسیج و حزب الله را فاکتور بگیر، حواست به من باشد
دختر شعیه زاده ای هستم که شهادت را از مادرم فاطمه (س) به ارث بردم.. و شجاعت را از دخترکی سه ساله
حواست باشد که گر نگاه چپ کنی به حرم ،جانت را به خونت میخرم…
گر به میدان نبرد نیایم.. پشت این میدان مدافع حرم ها میپرورانم
موضوعات: انقلاب
[ 11:11:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
اَلَیْسَ اللهُ بِکافٍ عَبْدِه |
... |
?اَلَیْسَ اللهُ بِکافٍ عَبْدِه?
ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﯾﻮﺳﻒ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﯾﻮﺳﻒ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﻩ ﺑﯿﻔﮕﻨﻨﺪ، ﯾﻮﺳﻒ ﻟﺒﺨﻨﺪﯼ ﺯﺩ!
ﯾﻬﻮﺩﺍ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ: ﭼﺮﺍ ﻣﯿﺨﻨﺪﯼ؟! ﺍﯾﻨﺠﺎ ﮐﻪ ﺟﺎﯼ ﺧﻨﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ…!
ﯾﻮﺳﻒ ﮔﻔﺖ: ﺭﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﻓﮑﺮ ﺑﻮﺩﻡ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﮐﺴﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ با ﻣﻦ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﮐﻨﺪ، ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪﯼ ﺩﺍﺭﻡ…! ﺍﯾﻨﮏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻣﺴﻠﻂ ﮐﺮﺩ، ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻧﻢ ﮐﻪ “ﻧﺒﺎﯾﺪ جز خدا ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﺑﻨﺪﻩﺍﯼ ﺗﮑﯿﻪ ﮐﺮﺩ…”
ﺁﯾﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ؟
موضوعات: انقلاب
[ 09:22:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
{کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی} |
... |
#معرفی_کتاب
? {کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی}
⭕️تنها اثر مایکل کوک، اسلام پژوه غربی، که به فارسی ترجمه شده، کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» است که این اثر به دلیل وسعت مراجعه به منابع و دامنه تحقیق، از اهمیت خاصی برخوردار است.
⭕️مایکل کوک، مورّخ، اسلام شناس و استاد دانشگاه پرینستون، در سال 1940 م در انگلستان به دنیا آمد. وی در دانشگاه کمبریج، به آموختن تاریخ انگلستان و اروپا پرداخت و علاوه بر زبان های رسمی اروپایی و عربی، زبان های فارسی و ترکی را نیز فرا گرفت.
⭕️آثار این نویسنده انگلیسی، بیشتر در زمینه تفسیر، فقه، حدیث و تاریخ اسلام است. دانشجویانی از مذاهب و ملّیت های متفاوت، پایان نامه دوره دکتری خود را در رشته های مختلف اسلام شناسی، با راهنمایی او نوشته و روش دستیابی به منابع اصیل اسلامی را از او آموخته اند.
⭕️این پژوهشگر علوم اسلامی، پس از آگاه شدن از واقعه تعرّض به یک زن در یکی از ایستگاه های قطار شهری شیکاگو در منظر عام و بی تفاوتی مردم و پلیس نسبت به این گونه حوادث، می گوید: آدمی نمی تواند فقط در کناری بایستد و ببیند زنی در منظر عام، مورد تجاوز قرار می گیرد. ما احساس می کنیم، به نوعی وظیفه داریم علاوه بر آن که خود باید به شایستگی رفتار کنیم، دیگران را نیز از ارتکاب کارهای کاملاً ناپسند نسبت به همنوعان خود، باز داریم». و در ادامه آن می افزاید: ما در زندگی روزمره، نامی برای این وظیفه نداریم. حقوقدانان و فیلسوفان ما بحث هایی دارند که وظیفه ای برای امداد وجود دارد، امّا این بحث، مهجورتر از آن است که به عنوان فرهنگ ما توصیف شود. اسلام، برعکس، نام و تعالیم ویژه ای برای چنین وظیفه اخلاقی گسترده دارد و نام آن، امر به معروف و نهی از منکر است». و سپس می گوید: من چیزی در این مورد نمی دانستم تا این که ضمن تحقیقات اسلامی خود، از آن آگاه شدم».
⭕️مایکل کوک، با انگیزه شناخت این وظیفه در اسلام، پژوهش های خود را آغاز می کند و با صبر و حوصله بسیار و با مراجعه به حدود 1700 کتاب و مقاله اسلامی و با مشورت با بسیاری از اسلام شناسان و مسلمانان، از جمله آیة الله حسین مدرس، و با بیش از دوازده سال کار مداوم و استفاده از فرصت های مطالعاتی و بررسی های علمی، موفّق به نوشتن این کتاب می شود که شاید مفصل ترین کتابی باشد که تا کنون در این زمینه نوشته شده است. البته با نگاهی به فهرست مطالب این دو جلد و پیش گفتار نویسنده، دامنه کار و وسعت مطالبی که مورد بحث قرار گرفته است، به خوبی آشکار می شود.
?جلد اول، شامل دوازده فصل است که در 538 صفحه، به: نگرش بر آیات قرآن و احادیث امر به معروف و نهی از منکر، کتاب های نوشته شده در این باره، سیره مسلمانان صدر اسلام، و باورهای مکتب معتزلی، زیدیه و دیگر فرقه های اسلامی، می پردازد.
?نویسنده، در جلد دوم، در هشت فصل (610 صفحه)، به:
امر به معروف و نهی از منکر نزد شافعیان، مالکیان، اباضیه و غزالی، بازنگری اسلام نخستین، تحوّلات جدید اسلامی، سرچشمه ها و سنجش ها، و تفاوت امداد» و امر به معروف و نهی از منکر، پرداخته است.
?کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» مایکل کوک، به همّت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در دو جلد سخت (گالینگور)، با شمارگان هزار نسخه، در بهار سال 1384 چاپ و روانه بازار نشر شد.
موضوعات: انقلاب
[ 09:21:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
احکام نماز قضا |
... |
سؤال. اگر فرد مکلف نماز قضا داشته باشد و در سحر بیدار شود، بهتر است نماز شب بخواند یا نماز قضا؟
جواب. بهتر است که هم نماز قضا بخواند و هم نماز شب؛ ولو اینکه در آن وقت، نماز شب بخواند و بعداً نماز قضا.
موضوعات: انقلاب
[چهارشنبه 1396-05-04] [ 01:47:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
به چه چیزی کار طلبگی گفته میشود و چه چیزی با آن منافات دارد؟! |
... |
به چه چیزی کار طلبگی گفته میشود و چه چیزی با آن منافات دارد؟! این که چه کاری با طلبگی منافات دارد و چه شغلی منافات ندارد و یا اینکه اگر به طلبه ای بگویند آقای دکتر فلانی٬ خوب است یا نه. و اینکه اصولا به چه چیزی کار طلبگی گفته میشود و چه چیزی با آن منافات دارد؟!! از جمله پرسشهای جدی و مورد نیاز است و پاسخ به آن میتواند بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه و طلاب ما را برطرف کند. روحانیت وظیفه دارد در راه بهفهمی دین خدا، هر گونه تلاشی را به کار گیرد. انواع فعالیتهای علمی (عقلانی، تجربی و…) با هدف کشف آفاق جدید دین خدا، از وظایف روحانی است. هدف اصلی او، بهفهمی دین است و در این راه مقدمات لازم را باید کسب کند؛ ولی بسیار تفاوت است میان کسی که میخواهد عالِم فلسفه و روانشناسی باشد با کسی که فلسفه و روانشناسی را در خدمت فهم معارف دین میخواهد. همچنین، میان کسی که عالم صرف و نحو است و کسی که صرف، نحو و ادب عربی را در خدمت فهم قرآن و حدیث میخواهد. علاوه بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین، حوزههای علمیه متکفل تحقق دین در جامعه نیز هستند. علاوه بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین، حوزههای علمیه متکفل تحقق دین در جامعه نیز هستند. حوزه پیش از انقلاب توان مهندسی کلان فرهنگی و بنیانگذاری فرهنگ اسلامی در سطح جامعه جهانی را نداشت و از مجاری قدرت اجتماعی و تأثیرگذاری بر کلان جامعه محروم بود؛ بدین جهت بیشتر به طراحی، توسعه، ترویج و دفاع از نظام معرفتی دین میپرداخت و در کنج ضعف و انزوا و محدودیت به همین مقدار بسنده کرده بود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه اختیار عالمان دین، مسئولیتهای سنگینتری بر دوش حوزویان قرار گرفت. حوزه امروز باید در صدد ارایه الگوی همهجانبه اداره جامعه اسلامی ـ و غیر اسلامی ـ بر اساس آن نظام معرفتی و حرکت به سوی تمدنسازی اسلامی باشد. تمدنسازی اسلامی، یعنی ایجاد یک تحول اجتماعی فراگیر و تلاش برای تشکیل جامعه آرمانی بر اساس نظام آموزههای اسلامی؛ جامعهای که در آن کسب معرفت و اجرای احکام فقهی، حقوقی و اخلاقی اسلام، روان و پویا و مستمر باشد. این نسل، بر خلاف نسل اول که وظیفهاش به هم زدن بنیان جامعه و فرهنگ کهن آن بوده، وظیفهاش پیریزی یک فرهنگ نو، جامعه نو و تمدن جدید است. حوزه امروز باید در صدد ارایه الگوی همهجانبه اداره جامعه اسلامی ـ و غیر اسلامی ـ بر اساس آن نظام معرفتی و حرکت به سوی تمدنسازی اسلامی باشد. بنابراین، کارکردها و رسالتهای حوزه، پیش و پس از انقلاب، بسیار متفاوت گشته و در پرتو آن، نقشها و کارکردهای طلبه نیز توسعه یافته است. با توجه به این نکته، به نظر میرسد به عنوان وجوب کفایی حوزه باید در رشتههای مختلف علوم انسانی که مهندسی فرهنگی جامعه بر آن متوقف است، وارد شود.
با این توضیحها، گویا شاخصی برای شناخت کار طلبگی از کارهای دیگر به دست آوردهایم. کار طلبگی، کاری است که این رسالتها را تأمین کند. فعالیتی که مستقیماً این رسالتها را تأمین کند، قطعاً کار طلبگی است. فعالیتی که با واسطه به تأمین این رسالتها کمک کند نیز، اگر هیچ نهاد دیگری نتواند از ایفای آن برآید؛ یعنی قابل واگذاری به اصناف دیگر نباشد، کار طلبگی است. اما اگر در تأمین این اهداف نیاز به چند واسطه داشته باشد و نیز، قابل واگذاری به سایر اصناف باشد، کار طلبگی به شمار نمیرود؛ مثلاً آشپز یا رانندهای که در اختیار سازمان روحانیت قرار دارد، در نهایت به رسالتهای روحانیت کمک میکند؛ اما کار طلبگی نمیکند. ترجمه متون اسلامی که نیاز به تخصص ویژه حوزوی دارد و ممکن است قابل واگذاری به دیگران نباشد، کار طلبگی به شمار میرود؛ گرچه این فعالیت در تأمین آن غایات، به عنوان یک واسطه عمل میکند. ممکن است طلبه با همکاری دیگر تخصصها یک پروژه مشترک را اجرا کند؛ مثلاً با مشارکت یک فیلمساز یا کارگردان به نشر معارف الهی بپردازد و مهارت او را به تخصص خود پیوند زند. کار طلبگی، کاری است که این رسالتها را تأمین کند. فعالیتی که مستقیماً این رسالتها را تأمین کند، قطعاً کار طلبگی است. فعالیتی که با واسطه به تأمین این رسالتها کمک کند نیز، اگر هیچ نهاد دیگری نتواند از ایفای آن برآید؛ یعنی قابل واگذاری به اصناف دیگر نباشد، کار طلبگی است. طلبه، نیرویی است که باید در خدمت رسالتهای انبیا، امام زمان (عج) و حوزههای علمیه قرار گیرد. از میان این رسالتها، فهم دین ـ در حدود ممکن ـ بر ابلاغ و اجرای دین تقدم دارد و قطعاً دوره زمانی مشخصی را باید به این مهم اختصاص داد. در این دوره، عمده توان و زمان طلبه باید صرف آموختن معارف دینی و بهدستآوردن مقدمات آن گردد و هر فعالیت دیگری، به شرطی در زمره فعالیتهای صنفی طلبه قرار میگیرد که در همین راستا باشد. منبع :زی طلبگی - محمد عالم نوری زاده
موضوعات: انقلاب
[سه شنبه 1396-05-03] [ 02:20:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|