سالار زینب حسین جان
جانم حسین ع







 << < آذر 1396 > >>
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  




سالار زینب


جانم حسین ع




جستجو






آمار


  • امروز: 61
  • دیروز: 159
  • 7 روز قبل: 645
  • 1 ماه قبل: 4149
  • کل بازدیدها: 173090



  • رتبه



     
      حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی) چیست؟ ...

    #حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی) چیست؟ به این صورت که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه انسان می‌‌چسبانند. و تا 6 ماه هم دوام داشته و با شستشو از بین نمی‌‌رود.

    هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژه‌ها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را بر طرف کند و یا بر طرف کردن آن مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید.

    البته، برخی از فقها در این باره می‌گویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادری باشد.
    پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
    حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مد ظله العالی:

    اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.
    حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی:

    در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد.
    حضرت آیت الله العظمی سیستانی مد ظله العالی:

    اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
    حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مد ظله العالی :

    چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
    حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله العالی:

    چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

    1512965924120423114360196231981462241621111325317195.jpg

    موضوعات: قرآن
    [دوشنبه 1396-09-20] [ 08:12:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      #علامه_طباطبایی ...

    #امام_حسین (ع)
    #کربلا
    #علامه_طباطبایی

    1512899717xu29_10639719_1498259557099195_2556272272093162270.jpg

    موضوعات: قرآن
    [یکشنبه 1396-09-19] [ 01:25:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      #سه کار عمده بر عهده طلاب و روحانیون ...

    #سه کار عمده بر عهده طلاب و روحانیون
    #کرمانشاه_تسلیت
    #زلزله_کرمانشاه

    1512899463untitled-17.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 01:21:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      #جوان مومن انقلابی ...

    #جوان مومن انقلابی
    #شهید مدافع حرم
    #شهید عباس دانشگر

    1512899226429940848_15907.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 01:16:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      #الهم_صل_علے_محمد_وآل_محمدوعجل_فرجهم ...

    #الهم_صل_علے_محمد_وآل_محمدوعجل_فرجهم

    1512899100391603212715142954120402512481503130141.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 01:15:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      واقعیت هایی که هیچ گاه دیده نمی شود ...

    #واقعیت هایی که هیچ گاه دیده نمی شود
    فرزند یکی از روحانیان حوزه علمیه در پی درگذشت حجت الاسلام بحری در حادثه دردناک متروی تهران، دلنوشته ای به شرح ذیل منتشر کرد.
    سال های دوری نبود که پدرم دستم را می گرفت و همراه با خودش به مدرسه فیضیه می برد و در کنار درس و بحثش من هم در فضای علمی حوزه چرخی می زدم و از آن قلت و ان قلت های طلبگی فقط مثال های فارسی حرف هایشان را می فهمیدم.
    پدر ساعت 8 اولین کلاسش بود که می رفت؛ درس آیت الله ای بود که خیلی مهربان بود و یکبار که من خواب آلود بودم و مدام سر کلاس نق نق می کردم می گفت بله آقا زاده هم فرمایشاتی دارند؟! و همه طلاب می زدند زیر خنده. آخر کلاسش هم به من می گفت شاگرد کوچولو بفرما این هم شکلات امروزت.
    پدرم سال ها است درس می خواند و درس می دهد؛ حتی امروز هم که من از مقطع کارشناسی دانشگاه فارغ التحصل شده ام او هنوز کلاس می رود و شب ها مطالعه می کند.
    پدرم اهل مزاح و شوخی و بذله گویی است و گعده هایی با مداحان و شعرا به صورت هفتگی دارد که همیشه برایم جذاب بوده و تا بتوانم خودم را به آن جلسه می رسانم.
    پدرم بعد از این همه سال درس خواندن در حوزه نزدیک 8 سالی است که با حداقل دستمزد قابل قبول برای تامین اجتماعی بیمه شده است؛ البته همین هم شکرش باقی است؛ سال های دور را که مادرم یادش می افتد مدام گریه می کند و می گوید من به علم و اخلاق پدرتون افتخار می کنم ولی خداییش زندگی ما خیلی سخت گذشت؛ چه روزهایی که می ترسیدم نکند خدای نکرده یکی از ما مریض شود؛ آن وقت چه کار کنیم با این هزینه های سنگین زندگی.
    مادرم به لباس پدرم افتخار می کند و لباس روحانیت را دوست دارد اما هنوز نتوانسته است حتی یک فرحزاد یا درکه با پدر برود؛ می ترسند مردم حرف دربیاورند، می ترسند مردم احترام لباس را رعایت نکنند؛ اما جای شکرش باقی است که حرم حضرت معصومه (س) و جمکران شان مستدام است و اگر امام رئوف بطلبد سالی یکبار به پابوس امام رضا(ع) می روند.
    پدرم خیلی دوست داشت که من هم طلبه شوم و راه و سلوک او را ادامه دهم اما من به اندازه پدر تحمل و طاقت و صبر و انتظار ندارم؛ لیسانس حقوق را گرفته ام و می خواهم در امتحان قضاوت یا وکالت یا سردفتری شرکت کنم؛ خدا پدرم را حفظ کند که خیلی از متون فقهی و درس اصول فقه دانشگاه را بهتر از اعضای هیئت علمی دانشگاه با من کار کرد.
    پدرم دوست داشت که من هم طلبگی بخوانم ولی راستش را بخواهید من نمی توانستم 20 سال درس بخوانم و بعد با برچسب بی سوادی از سوی عده ای تازه به دوران رسیده مواجه شوم. من توان ندارم تا یک ماه از خانه و زندگی و همسر و فرزند بگذرم و به روستاهای حاشیه کشور بروم و بعد از طی هزاران کیلومتر به تبلیغ بپردازم و شب ها در اتاقی تنها در مسجد سکونت کنم. من بارها طعم دوری از پدر را در ماه مبارک رمضان و محرم و صفر چشیده ام. وقتی دوستانم با پدران خود شب ها به هیئت می آمدند و من تنها بودم.
    پدرم حوصله اش خوب است؛ شب ها که نشسته ایم بعضی وقت ها صدای زنگ می آید؛ یا جلسات هیئت امنای مسجد است و یا می خواهند عیادت یکی از نمازگزاران بروند یا اینکه قرار است برای پا درمیانی برای رفع اختلاف اهالی جلسه بگذارند. من حوصله این کارها را ندارم؛ من می خواهم شیک و مجلسی ساعت 8 کارت ورود به اداره را بزنم و چون ساعت 15 شد بزنم بیرون برای خودم. من حوصله 24 ساعته بودن کار را ندارم.
    من تحمل و صبر پدر را هم ندارم؛ پدرم یا همان حاج آقا محمودی اهالی محل رفته است آزمایش و دکتر گفته چربی خونت زیاد است، باید ورزش کنی. چند شبی است که بعد از نماز مغرب و عشا از همان مسجد می رویم به سمت پارک برای پیاده روی. مردمی که بابا را می شناسند و می دانند چقدر دست به خیر است و با همان صندوق قرض الحسنه مسجد چه گره هایی که از کار مردم باز نکرده است احترام می کنند و با صدای بلند سلام و احوالپرسی می کنند اما همین که از محل یکم دور می شویم نمی توان تکه کلام های برخی افراد را تحمل کرد. “حاج آقا این طرف ها؛ ویلا دیگه خستتون کرده” ؛ ” بوی نفت میاد"؛ … تکه کلام هایی است که قابل تحمل است اما چند روز پیش حرفی که یکی از اوباش زد آنقدر بد بود که از کوره درفتم اما حاج آقا دستم را سریع گرفت و گفت: آرام باشد (و اذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاما)
    حاج آقای ما آزارش به هیچ کسی نرسیده است اما با منکر و گناه مشکل داره و امر به معروف و نهی از منکر می کند؛ دفعه آخری که امر به معروف کرد به یک مسئول دولتی گفت برو از خدا بترس که حق این مردم شهید داده را ضایع کنی.
    حاج آقا بیست سالی است که درس خوانده است اما هرجا او را برای روضه خواندن دعوت کند می رود؛ می گوید اگر یک دل هم بعد از صحبت های من تکان بخورد بس است؛ ما باید به مصداق حدیث نبوی(س) “طبیب دوار بطبه” باشیم.
    شماره تلفن خانه ما هم که در دسترس همه است و مردم برای مشورت و استخاره و سوال شرعی و… وقت و بی وقت زنگ می زنند و پدر با آرامش به حرف های مردم گوش می کند و راهنمایی شان می کند؛ یادش بخیر یکبار یکی از دوستان دبیرستانی من شماره منزل ما را گرفته بود تا برای سوالات امتحان با من هماهنگ کند و مادرش دیده بود که شماره آشنا است؛ مادر دوستم یک روز صبح به من گفت این حاج آقا محمودی که ما برای همه مسائل دینی زنگ می زنیم منزل شان، پدر شماست؟ و من گفتم بله. مخاطبان زیادی که حتی نمی دانند پدرم چه شکلی است و چگونه زندگی می گذراند و پدری که بدون هیچ گونه چشم داشتی به مردم خدمت می کند.
    پدرم این روزها که سنش بالاتر رفته است آثار ترکش های یادگاری از جنگ بیشتر اذیتش می کند و مدام به یاد دوستان شهیدش شعر می گوید و زمزمه دارد؛ مادرم می گوید پدرت وقتی جنگ شد جز اولین روحانیون رزمی و تبلیغی بود که برای دفاع از مردم و ناموسش عازم جبهه شد، می گوید دوری پدرت را می توانستم تحمل کنم اما زخم زبان مردمی که می گفتند احمد رفته طلبه شده که سربازی نرود را هیچ وقت نتوانستم از یاد ببرم.و…………………

    1512882173k_pic_60a5aced-a344-427f-b470-ddf02baeb87a.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:32:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ضرورت رجوع به کارشناس در همه حوزه ها خصوصا حوزه مسائل دینی را تبیین نمایید ...

    #ضرورت رجوع به کارشناس در همه حوزه ها خصوصا حوزه مسائل دینی را تبیین نمایید؟
    دست یافتن و اشراف بر مبانی و منابع دینی بسیار مشکل است. کارشناس شدن در عرصه دینی نه برای همگان مقدور است و نه لازم،
    آن چه مهم است این است که انسان دیندار از روحیه اطاعت پذیری و تسلیم پذیری برخوردار باشد و در صورت نیاز بتواند با آرامش خاطر و روحیه باز، دستورالعمل های دینی مورد نیاز خود را از کارشناس دینی ای که خود انتخاب کرده است دریافت کند.

    دست یافتن و اشراف پیدا کردن بر مبانی و منابع دینی، امر بسیار سخت و پیچیده ای است.(1) که مورد قبول تمام اهل فنّ، کارشناسان و صاحب نظران است تبیین این مهم منوط به یک سری مطالبی است که در ادامه قالب اصولی مطرح می شود: اصل اول: هر فرد نمی تواند هزاران رشته علمی و هزاران رشته عملی را یادبگیرد و فقط یک رشته علمی را به صورت ناقص و ناتمام می تواند بداند. قرآن کریم در این خصوص می فرمایند: ما اوتیتم من العلم الا قلیلا.(2) جز اندکی از دانش به شما داده نشده است. در روایتی آمده است: انسانی که دارای علم اندک است، اگر روحیه اطاعت پذیری و تسلیم پذیری نداشته باشد، خطرناک می شود.(3) اصل دوم: انسان هر چه بیشتر می داند، بیشتر می فهمد که نمی داند. اصل سوم: اصل رجوع به کارشناس، یک اصل جهانی و بین المللی است که مورد قبول همگان می باشد به عنوان نمونه برای ساختن یک دستگاه منزل مسکونی، به ده ها کارشناس نیاز است مجوز شهر داری، نقشه مهندس، معمار، بناء ماهر، جوشکار، گچ کار، سفید کار و… و هیچ کس هم نمی تواند در کار دیگری دخالت کند. کارشناسی در عرصه دینی نیز از این قاعده جهانی برخوردار است و در عرصه دینی و فراگیری دستور العمل های دینی باید به کارشناس دینی رجوع کرد و بدون رجوع به کارشناس دینی بناء فکری و باور ما ساختار درستی پیدا نمی کند. اصل چهارم: هر چند تخصصی شدن علوم دارای مزیّت های زیادی است، ولی در کنار مزیّت ها، ضعف هایی را نیز به همراه دارد. از جمله ضعف های آن این است که: انسان را با یک راه باریک آشنا می کند و بقیه راه ها را به روی انسان می بندند. به عنوان نمونه کسی که رشته عمران را در دانشگاه می خواند. فقط در آهن و سیمان و مصالح و غیره به طور نسبی کارشناس می شود ولی از دریای بیکرانی از علوم دینی و انسانی محروم می شود. چنین کسانی در فراگیری مسایل دینی باید به کارشناس مراجعه کنند، در غیر این صورت به انحراف می روند. اصل پنجم: در حقیقت قرآن کریم با طرح آیه نفر، به این گونه سؤالات جواب منطقی، علمی و کارشناسانه داده است و آن این که: «مؤمنان نباید همه با هم سفر و هجرت علمی کنند چرا از هر گروه دسته ای سفر نکنند تا در کار دین دانش بیاموزند و چون بازگشتند قوم خود را هشدار دهند؟ شاید آنها در این صورت بترسند»(4) از این پیام قرآن روشن می شود که کارشناس شدن در عرصه دینی برای همگان نه مقدور و نه لازم است. چون جوامع بشری در تمام عرصه ها نیاز به کارشناس دارند و وظیفه ها باید تقسیم شود، باید کارشناسی دین را نیز عده ای از اهل شوق و عشق دنبال بکنند و سپس به همگان آموزش بدهند. اصل ششم: اصل پایانی اینکه سؤال و جواب به صورت چهره به چهره و سؤال به صورت مستقیم از اهل فن و یا در زمینه احکام دینی استفتاء کردن می تواند مناسب ترین کاری باشد که در جهت فراگیری مسایل دینی به ما کمک کند. خلاصه و نتیجه گیری: دست یافتن و اشراف بر مبانی و منابع دینی بسیار مشکل است. کارشناس شدن در عرصه دینی نه برای همگان مقدور است و نه لازم، آن چه مهم است این است که انسان دیندار از روحیه اطاعت پذیری و تسلیم پذیری برخوردار باشد و در صورت نیاز بتواند با آرامش خاطر و روحیه باز، دستورالعمل های دینی مورد نیاز خود را از کارشناس دینی ای که خود انتخاب کرده است دریافت کند.
    پاورقی:

    1. جعفری، محمد تقی، فلسفه دینی، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه و اندیشه اسلامی، چاپ چهارم، 1387ش، ص283.

    2. اسراء : 85.

    3. جعفری، محمد تقی، همان.

    4. توبه : 122.

    15128818734119217141542302002067413716778917833155.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:27:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      مگه میشه برای یه دعای نصف صفحه ای اینقدر ثواب گرفت؟ ...

    #مگه میشه برای یه دعای نصف صفحه ای اینقدر ثواب گرفت؟
    در برخی دعاها آمده: اگر فلان دعا را هر روز بخوانی، مثل این است که هزار بار مکه رفته‌ای یا اگر به چهار فرشته بزرگ خداوند سلام بفرستی، ثواب شب‌های احیاء را می‌بری! آیا این دعاها با ثوابی که برای آنها قرار داده‌اند، صحیح است؟
    درباره ثواب دعاهایی که در کتب ادعیه و یا روایات اسلامی بیان شده است، تذکر چند نکته لازم و ضروری است:
    1. از آنجا که خداوند متعال، بخشنده، مهربان، رحمان و رحیم است، نسبت به بندگانش تفضل دارد و رحمت واسعه او ایجاب می کند، این ثوابها را به بندگانش عطا کند. خداوند برای انجام اعمال پسندیده، ثواب چند برابر در نظر می‌گیرد؛ چنان که قرآن کریم می‌فرماید: «من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا کثیرة و الله یقبض و یبصط و الیه ترجعون»؛[1] کیست که به خدا قرض نیکویی دهد، تا خداوند آن را برای او چند برابر کند و خداوند (روزی بندگان را) محدود و گسترده می‌سازد و (انفاق هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی‌شود) و به سوی او باز می‌گردید.
    بنابراین، اگر کسی عمل پسندیده و نیکویی را به قصد نزدیک شدن و تقرب به خداوند متعال انجام دهد، خداوند بخشنده و مهربان نیز از روی لطف و تفضلی که به بندگان خود دارد، اعمال آنها را مضاعف و چند برابر می‌کند. از طرفی باید گفت:
    2. تنها انجام اعمال مراد نیست؛ بلکه شخص باید بتواند آنها را حفظ و نگهداری کند. چون ممکن است کسی اعمال نیک زیادی انجام دهد، ولی آن را به علت انجام گناه و آلوده شدن به معصیت، به آتش بکشاند، بسوزاند و حبط نماید.
    و وقتی انسان یک هسته را بکارد، به شرطی می‌تواند از آن بهره چند برابر ببرد تا مرحلة در کاشت، داشت و برداشت به خوبی پشت سر بگذارد، یعنی باید از عمل نیک خود مراقبت کند و آن را از گزند آفت و خطر حفظ نماید، تا بتواند از آن بهره های فراوان و جاودانی ببرد.[2] به هر شکل اگر دعا از سر معرفت و با شرایط خوانده شود، توسعه ی رحمت الهی ایجاب می کند به او پاداش عظیم بدهد. همان طوری که در مورد شب قدر نیز چنین است.
    3. روایاتی که دربارة دعاها و ثواب آنها، وارد شده، به خوبی باید بررسی شود، و معتبر از غیر معتبر، تشخیص داده شود، چون، نمی‌توان به هر روایتی اعتماد کرد. پس باید تک تک آنهامورد بررسی قرار گیرد صحت یا عدم صحت هر کدام مورد دقت قرار گیرد.
    با توجه به نکات مذکور، یعنی لطف و تفضل خداوند به بندگان و اعتبار و صحت روایات در بارة موضوع مطرح شده و همچنین قانون کلی طبیعت (کاشتن یک بذر مرغوب و برداشت چند برابر) و برداشت عقل، هیچ ایراد و اشکالی ندارد که انسانی یک عمل خوب و نیکو انجام دهد، و خداوند چند برابر به او ثواب و پاداش عنایت کند.[3] بنابر این مسأله درست است ولی دست یافتن به آن شرایط خاص خودش را طلب می کند.
    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
    1. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج 6، ص 57 و ج 9، ص 388، انتشارات دار الکتب الاسلامیه.
    2. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، انتشارات اسراء، ج 2، ص 297.
    پی نوشت ها:
    [1]. بقره/ 245.
    [2]. ر.ک: طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ سوم، 1397 ق، ج 2، ص 297 ـ 322.
    [3]. ر.ک: مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ بیستم، 1367، ج 6، ص 57، ج 9، ص 388.

    15128814722441545122417455422525135317215231130212.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:21:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      شکم‏هاى خود را گورستان حیوانات قرار ندهید ...

    #شکم‏هاى خود را گورستان حیوانات قرار ندهید
    پرسش

    آیا حدیث زیر معتبر است؟ آیا ترجمه فارسی‌اش درست است؟ لطفاً متن عربی به همراه منبع این حدیث را بیان فرماید؛ در کتاب شرح تجرید علامه حلّى آمده است حضرت امیرالمؤمنین‏(ع) اگر به خورش میل داشت نمک و سرکه میل مى‌فرمود و اگر تکلف مى‏‌کرد سبزى یا شیر مى‌‌خورد و گوشت، کم مى‌‏خورد و مى‏‌فرمود: شکم‏هاى خود را قبور حیوانات قرار ندهید.

    پاسخ اجمالی
    این روایت را، ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه از عبدالله بن ابی رافع آورده است که در آن، صفات و ویژگی‌های امیر المؤمنین‌(ع) و سیره و روش زندگی ایشان را بیان می‌کند.
    ابو رافع یکی از غلامان عباس عموی پیامبر بود که عباس او را به پیامبر(ص) بخشید و چون خبر اسلام آوردن عباس را به پیامبر (ص) رساند؛ توسط ایشان آزاد شد و بعدها همراه مسلمانان به مدینه هجرت کرده و پس از پیامبر، ملازم علی(ع) و مسئول بیت المال کوفه گشت.[1] در کتاب‌های رجالی دو پسر به نام‌های عبیدالله و علی، برای او نام برده‌اند و ظاهراً پسری به نام عبدالله ندارد!
    در سلسله سندی که نجاشی ذکر نموده، از پسری به نام عبدالله برای عبیدالله نام برده شده، که این نظریه را به ذهن می‌رساند که عبدالله بن ابی رافع در اصل عبدالله بن عبیدالله بن ابی رافع باشد، ولی با توجه به قرینه‌ای که در روایت ابن ابی الحدید آمده، که در ابتدای آن می‌گوید: «روز عیدی بر امیر المؤمنین (ع) وارد شدم…»،[2] بسیار ممکن و محتمل است که «عبدالله بن ابی رافع»، تصحیف همان «عبیدالله» باشد؛ زیرا عبدالله (فرزند عبیدالله) در چنان جایگاه شأنی یا سنی نبوده که بر حضرت وارد شود و از ایشان چنین سؤالاتی داشته باشد، ولی این امر برای عبیدالله که کاتب و نویسنده نامه‌های امیرالمؤمنین(ع) بوده است، چنین قضیه‌ای دور از ذهن نیست.
    در هر صورت، در این روایت نسبتاً طولانی به خصوصیاتی از امیرالمؤمنین(ع) اشاره می‌شود که متن و ترجمه آن می‌آید:
    « و کان یأتدم إذا ائتدم بخل أو بملح فإن ترقى عن ذلک فبعض نبات الأرض فإن ارتفع عن ذلک فبقلیل من ألبان الإبل و لا یأکل اللحم إلا قلیلا و یقول لا تجعلوا بطونکم مقابر الحیوان‏ و کان مع ذلک أشد الناس قوة و أعظمهم أیدا»؛[3]
    هرگاه می‌خواست خورشتی به غذایش اضافه کند سرکه و یا نمک اضافه می‌کرد و اگر می‌خواست بیشتر از آن اضافه کند مقداری از محصولات کشاورزی بر غذایش می‌افزود و در موارد اندکی نیز مقداری شیر شتر می‌نوشید اما به ندرت گوشت می‌خورد و می‌فرمود: شکم‌هایتان را گورستان حیوانات قرار ندهید! با همه این اوصاف از نیرومندترین مردان و قوی پنجه‌ترین آنان بود… .
    اگر چه این حدیث در شرح نهج البلاغه و بعد از آن توسط علامه مجلسی در بحار الانوار[4] بدون سند و مرسل آمده است، اما با توجه به اوصاف امام علی(ع)[5] چنین روایتی مورد پذیرش است.
    البته باید توجه داشت که با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان از طرفی و این‌که حضرتشان رهبر و الگوی مردم بودند از طرف دیگر، این نوع زندگی برای شخص ایشان قابل توجیه است و شاید در زمان گشایش اقتصادی یا برای دیگر افراد جامعه که زعیم و رهبر مردم نیستند، اجرای دقیق چنین روشی لازم نباشد. خود امام می‌فرمایند: «من که پیشوایتان هستم از دنیای شما به لباسی کم ارزش و از غذاها به دو قرص نان اکتفا کردم و از گوسفند جز در عید قربان نخوردم، اما شما نمی‌توانید چنین باشید، پس دست کم مرا در این مسیر با ورع و کوشش‌تان یاری کنید».[6]
    بنابراین؛ و با توجه به دیگر روایات،[7] انسان مؤمن باید اعتدال را در همه امور رعایت کند و تحمیل این امور بر نفس باید توأم با حکمت باشد.

    پی نوشت:
    [1]. نجاشی، احمد بن على، رجال النجاشی، ص 4، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ ششم، 1365 ش.
    [2]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 26، قم، مکتبه آیت الله مرعشی نجفی، 1404 ق.
    [3]. همان.
    [4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 41، ص 148، دار احیاء التراث، بیروت، 1403 ق.
    [5]. برای نمونه نک: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 328، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1407 ق.
    [6]. قطب راوندی، سعید بن هبه الله، الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 542، موسسه امام مهدی عج، قم، 1409 ق.
    [7]. برای نمونه به این روایت توجه کنید: امام صادق(ع): «إنّما الإسراف فیما أفسد المال و أضرّ البدن. قیل: فما الاقتار؟ قال: أکل الخبز و الملح و أنت تقدر على غیره.» امام صادق (ع): اسراف آن است که مال فاسد شود و به بدن ضرر برسد. پرسیده شد؛ بخل و تنگ نظری چیست؟ فرمود: خوردن نان و نمک در حالی که از نظر اقتصادی می‌توانی بهتر از این ها بخوری! نک: کافی، ج 4، ص 53.

    15128812671761721002511398312085132101161722392322162.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:17:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      آیا تغییر نام باعث تغییر سرنوشت می‌شود؟ مثلاً اگر نام ائمه اطهار را با نام دیگری تغییر دهیم؟ ...

    #آیا تغییر نام از دیدگاه اسلام مجاز است؟
    آیا تغییر نام از دیدگاه اسلام مجاز است؟ فردی که همنام یکی از معصومان(ع) است، اگر نامش را تغییر دهد، آیا سرنوشتش نیز تغییر خواهد کرد؟
    شناسنامه

    پرسش
    با سلام؛ آیا تغییر نام باعث تغییر سرنوشت می‌شود؟ مثلاً اگر نام ائمه اطهار را با نام دیگری تغییر دهیم؟

    پاسخ اجمالی
    تبدیل نام به خودی خود اشکالی نداشته و سرنوشت را تغییر نمی‌دهد، اما فرضهای مختلفی در آن متصور است:
    1 . یک نام - به ویژه نامهایی که دلالت بر شرک کرده و یا یادآور افراد ضد دین هستند - به نامی بهتر تبدیل شود که این کاری پسندیده است. این تغییر نام چون در راستای رضای پروردگار است، می‌تواند مسیر زندگی فرد را در جهت مثبت تغییر دهد.
    2 . یک نام به نامی مشابه از لحاظ ارزش تبدیل شود که کاری مباح است.
    3. یک نام نیک به نامی ضد دینی تبدیل شود که حرام خواهد بود و طبیعتاً هر عمل حرامی می‌تواند در سرنوشت انسان تأثیر منفی بگذارد.
    4 . یک نام نیک به نامی دیگر که از لحاظ ارزشی پایین‌تر بوده اما نامی مغایر با ارزشهای دینی نیست تبدیل شود که در صورتی که توهین به نام اول نباشد، نمی‌توان آن را حرام دانست، اما شاید انسان را از برکاتی محروم سازد، زیرا اسامی و نام‌های افراد، هم در دنیا و هم در آخرت برایشان منشأ اثر است:
    الف. فقر و تنگ‌دستی در خانه‌ای که یکی از نام‌های محمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله، یا فاطمه باشد، وارد نمی‌شود.[1]
    ب . امام صادق(ع) از پیامبر اسلام(ص) نقل می‌کند: نام‌های خوب برای فرزندان خود انتخاب کنید؛ زیرا روز قیامت شما را به همان نام‌ها صدا می‌زنند و به او می‌گویند که از موهبت نور برخوردار است یا نه.[2]
    برخی از این روایت چنین استفاده کرده‌اند که نام‌های خوب در آخرت، می‌تواند منشأ نور برای صاحب خود باشد.[3] و برخی نور را تفسیر به امام، یا دین حقه، یا علم و عمل صالح کرده‌اند.[4]
    در روایتی مرسل نیز نقل شده که در قیامت کسی که نامش «محمد» است را احضار می‌کنند. خدا خطاب به او می‌گوید: تو که هم نام حبیبم بودی خجالت نکشیدی و از دستورات من سرپیچی کردی، ولی به دلیل این‌که تو هم نام حبیبم هستی، من حیا می‌کنم از این‌که بخواهم تو را عذاب کنم.[5]
    این روایت با آنکه در مورد مرتکبان گناهان بزرگی چون شرک و قتل نفس و … کاربرد ندارد، اما می‌توان آن را مؤیدی بر نوعی تأثیرگذاری نام بر سرنوشت افراد دانست.
    بنابر این، اگر کسی نام مقدس معصومان(ع) را کنار گذاشته و از نام‌های دیگری مورد توصیه قرار نگرفته استفاده کند، حداقل این است که خود را از برخی نعمت‌ها محروم ساخته، مقام و ارزش خود را در نزد خدا و اهل‌بیت(ع) کاهش داده است.

    پی نوشت:
    [1]. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج 7، ص 438، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
    [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، 19، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
    [3]. مجلسی اول، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی‌پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج ‏8،‌ ص 626، قم، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق.
    [4]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج‏21، ص 34، تهران، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق.
    [5]. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 15، ص 130، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1408ق.

    موضوعات: قرآن
     [ 08:13:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      «نماز غفیله» چرا به این نام نامیده شده است؟ ...

    #«نماز غفیله» چرا به این نام نامیده شده است؟
    مصَغّر کلمه «غَفلَة»، «غُفَیلَة» است؛ این با کلمه «نماز غُفِیله» چه ارتباطی دارد؟

    نماز غفیله

    پاسخ اجمالی
    نماز غفیله به دو رکعت نمازی گفته می‌شود که با آیات و قنوت خاص بعد از نماز مغرب خوانده می‌شود.[1] این نماز به نام‌های «غفیله»، «دو رکعتِ غفلت» و «دو رکعتِ زمانِ غفلت» مشهور شده است. علت این نام‌گذاری این است که نماز غفیله بین نماز مغرب و عشاء که به آن، زمان غفلت گفته می‌شود خوانده می‌شود. همان‌گونه که از امام باقر(ع) نقل شده که فرمود: «از زمان غروب خورشید تا زمان از بین رفتن شفق(سرخی مغرب)، ابلیس لشکریان شبانه‌اش را به کار گمارده و می‌گستراند. او لشکریان روزش را نیز از زمان طلوع فجر(اذان صبح) تا طلوع خورشید می‌گستراند. و پیامبر خدا(ص) می‌فرمود: در این دو زمان خاص، زیاد به یاد خدا باشید و از شر ابلیس و لشکریانش به خدا پناه ببرید و فرزندانتان را در این دو زمان در پناه خدا قرار دهید که این دو زمان، زمان غفلت است».[2] همچنین امام صادق(ع) فرمود که پیامبر خدا فرموده: «در زمان غفلت نماز مستحبی بخوانید. هرچند دو رکعت نماز خفیف باشد. چرا که این دو رکعت، موجب ورود به بهشت می‌شود. از پیامبر پرسیدند: زمان غفلت چیست؟ فرمود: بین نماز مغرب و عشاء».[3]

    پی نوشت:
    [1]. کیفیت نماز غفیله و ثواب آن 10132
    [2]. شیخ بهایی، مفتاح الفلاح فی عمل الیوم و اللیلة، ص 252 – 253، بیروت، دار الأضواء، بی‌تا.
    [3]. شیخ صدوق، الامالی، ص 554، تهران، کتابچی، چاپ ششم، 1376ش.

    1512880813751271422091682431151783162711526124414639.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:10:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و اینترنت تعادل شیمیایی مغز را برهم می‌زند ...

    # اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و اینترنت تعادل شیمیایی مغز را برهم می‌زند

    طبق مطالعاتی تازه، اعتیاد به گوشی‌های هوشمند می‌تواند عملکرد مغز را نامتعادل کند. تحقیقات جدید، افرادی که به اینترنت و گوشی‌های هوشمند وابستگی دارند را مورد بررسی قرار داده است.
    طبق مطالعاتی تازه، اعتیاد به گوشی‌های هوشمند می‌تواند عملکرد مغز را نامتعادل کند. تحقیقات جدید، افرادی که به اینترنت و گوشی‌های هوشمند وابستگی دارند را مورد بررسی قرار داده است. پژوهشگران دریافته‌اند که وابستگی به گوشی‌های هوشمند روی عملکرد معمول مغز تاثیر منفی می‌گذارد و به آن صدمه می‌زند و در نتیجه باعث اختلال در تعادل شیمیایی مغز می‌شوند. افراد در نهایت به اضطراب شدید و خستگی دچار می‌شوند.

    حرکت‌های عصبی غیرمعمول و هم‌چنین اضطراب شدید، از نتایج برهم خوردن تعادل در مغز هستند.

    کسانی که از نظر خودشان به استفاده از گوشی هوشمند اعتیاد پیدا کرده بودند، تحت بررسی‌های تحقیقات قرار گرفته‌اند. آزمایش MRS روی این افراد انجام شده است که وضعیت شیمیایی مغز آن‌ها را تحت نظر قرار می‌دهد. سطح اسید گاما آمینوبیوتیریک (GABA) در مغز این افراد محاسبه شده است؛ اسیدی که سرعت حرکت سیگنال‌های مغزی را کاهش می‌دهد.
    نسبت این اسید در مقایسه به یک انتقال دهنده‌ی عصبی دیگر، در افرادی که به اینترنت و گوشی‌های هوشمند اعتیاد داشتند، در نقطه‌ی تعادل قرار نداشت. این موضوع روی نحوه‌ی عملکرد مغز افراد تاثیر بزرگی می‌گذارد.
    حرکت‌های عصبی غیرمعمول و هم‌چنین اضطراب شدید، از نتایج برهم خوردن تعادل در مغز هستند. پردازش اطلاعات در مغز و هم‌چنین احساس، در نتیجه‌ی برهم خوردن تعادل شیمیایی مغز، مختل می‌شود.

    موضوعات: قرآن
     [ 08:09:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      نظر علامه طباطبایی درباره رژیم اسرائیل ...

    #نظر علامه طباطبایی درباره رژیم اسرائیل
    علامه طباطبایی(ره)، فرد سیاسی به معنای رایج کلمه نبود اما هر جا نهال نهضت اسلامی در تهاجم بادهای ویرانگر بیداد و اختناق قرار می‌گرفت، به حمایت از این جریان می‌پرداخت. به عنوان مثال، یکی از موضوعاتی که رژیم پهلوی به شدت نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کرد، جلوگیری از هرگونه مخالفت با اسرائیل از طرف ایرانیان بود. در چنین فضای آلوده‌ ای که حق سخن گفتن علیه اسرائیل نیز وجود ندارد، علامه طباطبایی از لحاظ نظری اسرائیل را «دولت پوشالی و دست نشانده» خطاب می کنند.[1]

    آنچه می‌خوانید نوشتاری است کوتاه به قلم مرحوم علامه طباطبایی که در آن پیرامون مساله فلسطین و ماهیت رژیم جعلی و غاصب اسرائیل سخن گفته‌اند.

    خدای متعال پس از شمردن مظالم و جنایت های یهود و خیانت ها و ماجراجویی ها و پیمان شکنی هایی که با اسلام و مسلمین کرده اند، می فرماید: «یهود دچار غضب پروردگار شده اند و برای همیشه در حقشان خواری و پستی نوشته شد و نخواهد توانست کار قابل توجهی علیه مسلمانان انجام دهند، مگر به واسطه سببی که به مردم و سببی که به خدا پیوند داشته باشند»

    «بخش کوچکی از فلسطین یک بندر دریایی و پایگاه نظامی برای دول معظمه انگلیس و فرانسه و آمریکا می باشد و دولت پوشالی و دست نشانده ای به نام دولت اسرائیل در آن جا حکومت می کند و در این مدت کوتاه هر چه توانسته اند به تقویت و تجهیزش پرداخته اند و با تمام نیرو نگذاشته اند که دول اسلامی علیه ایشان متحد شوند. (چنان که همه این حقایق را جریان های چند سال اخیر آفتابی ساخت.

    این فکر غلط که «دولت یهود دولتی است مستقل و مترقّی و علی رغم احادیثی که در اسلام وارد شده و وعده داده که یهود هیچ گاه کشور مستقلی نخواهد داشت رشد کرده است» اثر نفوذ سیاست هایی است که در گذشته و هم اکنون می خواهد مردم این قسمت از جهان را در جهل و نفاق و دشمنی و بدبینی به آیین مقدس اسلام نگه دارند، زیرا این فکر مربوط به روایت نیست تا بگوییم مجهول است، بلکه مربوط به قرآن کریم است و آنچه در قرآن کریم است نه به این نحو است که ذکر شده، بلکه به نحوی است که باید یکی از پیش گویی‌های قرآن شمرده شود.

    خدای متعال پس از شمردن مظالم و جنایت های یهود و خیانت ها و ماجراجویی ها و پیمان شکنی هایی که با اسلام و مسلمین کرده اند و پس از آن که مسلمانان را پند می دهد که اتفاق کلمه داشته باشند و قوانین دینی را حفظ کنند و با بیگانگان طرح دوستی نریزند و از ایشان اطاعت نکنند می فرماید: «یهود دچار غضب پروردگار شده اند و برای همیشه در حقشان خواری و پستی نوشته شد و نخواهد توانست کار قابل توجهی علیه مسلمانان انجام دهند، مگر به واسطه سببی که به مردم و سببی که به خدا پیوند داشته باشند»[2] و در آیه دیگر این سبب مربوط به مردم و مربوط به خدا بیان شده است. می فرماید: «با یهود و نصاری طرح دوستی مریزید و سرسپرده مشوید و کسانی که از شما سرسپرده ایشان شوند از سرسپردگی خدا و جانبداری وی برکنارند و خداوند شما را از خشم خود در صورت تخلف از این امر برحذر می دارد»[3] و نیز می فرماید:

    «امروز کفار از این که استقلال دینی شما را از بین برند مأیوس شدند از این پس دیگر از ایشان مترسید و تنها از من بترسید»[4]

    چنان که ملاحظه می کنید، خدای متعال پیشرفت اسلام و سرکوبی یهود را به مسلمانانی وعده می دهد که قوانین اسلام و اتفاق کلمه را حفظ کنند، نه کشورهایی که جز اسم اسلام چیزی در دست ندارند و هم چنین آیات دلالت دارند بر این که اسلام در معرض این قراردارد که روزی با اجانب طرح دوستی بریزند و سرسپرده ایشان شوند و در این صورت معامله خدایی با ایشان معکوس خواهد شد و سلطه و غلبه را از دست خواهند داد و عزّت و سیادتشان نصیب دیگران خواهد گردید.

    و اما این که احادیث و اخبار ممکن است در میانشان مجعول و ساخته وجود داشته باشد، این مسئله را علمای اسلام به خوبی می دانند و در ثبوت آن نیازی به این گونه مدرک های بی اساس نیست، بلکه مسلم است در صدر اسلام عده ای از منافقین و یهود در کسوت مسلمین درآمده و اخبار دروغی جعل و روایت می کرده اند. و از این روی علمای اسلام هر خبری را هر طور باشد اخذ نمی کنند بلکه با به کار انداختن ممیزات فنی خبر قابل وثوق را تشخیص داده، می پذیرند. در پیش بینی همین وضع (چنان که در روایات زیاد است) رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «پس از من چیزهایی بسیار از من نقل خواهند کرد از آنها آنچه با قرآن مطابق است بپذیرید و آنچه مخالف است رد کنید.»[5]
    پی‌نوشت‌ها:

    1. عصر اندیشه، شماره 9، صفحه 135

    2.خلاصه آیه 112 آل عمران و قبل از آن

    3. آل عمران، آیه 12

    4.مائده، آیه 3

    5. بررسی‌های اسلامی،ج2، ص279

    151287997719092166212212107801345010819510516512487129.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 07:56:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      بیماری تازه به نام ؛ ملکه های زیبایی ...

    یماری تازه به نام ؛ ملکه های زیبایی
    عـده ی ملکه‌ های زیبائی در این عصر و زمان به حدی زیاد شده که از عدد کرم های‌ پنبه در فصل زمستان فـزونی گرفته است! اکثر این ملکه‌ ها از لحاظ تازگی‌ اندام و غنج و دلال و کمی‌ لباس‌ و کمی شـرم و…به کرم های پنبه شباهت دارنـد.
    مـی دانیم که بیماری ها و دردها بعد از جنگ مانند مرض وبا به همه سرایت می‌ کند و برای‌ اینگونه امراض جدول و صورتی هست که انواع آن ذکر شده است‌، ولی ما ناگزیریم به این‌ بیماری ها و تب‌ هائی که معمولا بعد از جنگ‌ ها پیدا مـی شود، این بیماری تازه را اضافه کنیم، این بیماری تازه عبارتست از: ملکه زیبائی.
    این بیماری سابقا شکل فردی نادری داشت‌، لیکن‌ فعلا مرض واگیری شده مانند وبا وضع این بیماری به صورت «تب اسـپانیائی» کـه بعد از جنگ اول سراسر قاره‌ ها و کشورها و همه نواحی را فرا گرفت و مانند تب آسیائی که ده سال‌ بعد‌ از جنگ دوم به سراسر جهان سرایت‌ کرد، در آمده است.
    اسمی که بر این مرض اطلاق می شود، در این وهـله مـوهم این معنی است که مرضی است‌ زنانه و مردها از‌ آن‌ مصونیت دارند؟ و در این صورت معالجه ی این مرض باید از اختصاصات‌ پزشکان بیماری زنانه باشد!
    لیکن تشخیص دقیق ثابت کرده که میکرب ایـن مـرض در مردها نیز ریشه دوانیده است‌! گو‌ اینکه‌ عوارض آن (جز در موارد‌ استثنائی‌) مخصوص‌‌ زنهاست؛ بدین‌ جهت به نظر دانشمندان؛ مرد به منزله حامل میکرب و ناقل این مرض‌ است، گو اینکه، اکثر و اغلب قـربانیان ایـن مـرض زنانند!
    پس‌ از‌ آنکه‌ شماره ی مـلکه‌ های زیـبائی تـا این حد فزونی گرفت‌، به ناچار‌ بایستی انواع و اقسام آن نیز زیاد می شد، بدین جهت عنوان ملکه زیبائی دهکده‌ ها شهرها و پایتخت‌ ها و کشورها و قـاره‌ها بـه میان آمـد‌ و همچنین‌ برای‌ پاره‌ ای از اعضای بدن مانند ساق پا، و بـینی و گـوش، و حنجره‌ ملکه‌ های زیبائی تراشیده شد و از این عجیب‌ تر اینکه برای پاره‌ ای کالاها مانند: گندم‌ و برنج و بامیه نیز، ملکه ی زیبائی‌ قـائل‌ شـدند‌ و بـدون تردید از این پس نیز میدان تعدد و تنوع‌ هنوز وسعت‌ داد‌.

    اسمی که بر این مرض اطلاق می شود، در این وهـله مـوهم این معنی است که مرضی است‌ زنانه و مردها از‌ آن‌ مصونیت دارند؟ و در این صورت معالجه ی این مرض باید از اختصاصات‌ پزشکان بیماری زنانه باشد!

    خوانندگان‌ عـزیز‌ بـاید تـوجه داشته باشند که این بدعت های عجیب‌وغریب هـمه دربـاره‌ تمجید و تحسین از‌ جسم‌ ناپایدار زوال‌ پذیر است که براساس‌ شهوات‌ دور‌ می زند و دیر یا‌ زود‌ از بـین مـی رود، در‌ صورتی که‌ علاقمندان به این عناوین واهـی هـنوز به بحث مـربوط بـه تمجید و تـحسین‌ از روح توجه نکرده‌اند و برای‌ اقدام‌ در این عـمل وقـت و زمان زیادی‌ لازم‌ است بلکه‌ باید‌ منتظر‌ روزی باشند که کره‌ زمین و اهـل ایـن کره عوض شوند تا اینکه بـه جای نام ملکه‌ های زیبائی‌ مـلکه صـدق و امانت‌ و ملکه‌های‌ وفا و اخلاص را بـشنویم.

    منبع:
    درسهایی از مکتب اسلام » دی 1340، سال سوم - شماره 11

    15126271051441332331852211872382221661548146187248223182.jpg

    موضوعات: قرآن
    [پنجشنبه 1396-09-16] [ 09:43:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟ ...

    آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟
    روح پس از آن که به وسیله فرشته مرگ قبض شد، در جهان دیگری به نام برزخ قرار می‌گیرد و ارتباط او با دنیا قطع می‌گردد؛ البته رابطه روح با افرادی که در دنیا هستند، امری محال و غیرممکن نیست‌، امّا چنین نیست که روح هر فردی بتواند با هر کسی که بخواهد رابطه برقرار کند، چنان که انسان‌های زنده هم نمی‌توانند با ارواح مردگان تماس بگیرند.

    روح انسان

    آن چه مسلّم است این که ارتباط باارواح در عالم بیداری و خواب‌، برای برخی اتفاق افتاده که به دو مورد اشاره می‌شود:

    الف ـ پیامبر اکرم به سلمان فارسی فرمود: هنگامی که مرگت نزدیک شود، مرده‌ای با تو سخن می‌گوید در مرضی که سلمان‌(رض‌) در آن از دنیا رفت‌، دستور داد او را به قبرستان ببرند؛ با صدای بلند بر مردگان سلام کرد و گفت‌: من سلمان فارسی هستم‌، دوست دارم یکی از شما با من سخن بگوید؛ روح مرده‌ای پاسخ او را داده گفت‌: هر چه می‌خواهی بپرس‌، سلمان پرسید:
    آیا اهل بهشتی یا دوزخ‌، گفت‌: بهشتی هستم‌، هم چنین او درباره چگونگی مرگش و اوضاع و احوال پس از مرگ‌، پرسش‌هایی نمود و پاسخ شنید، سپس فرمود او را به منزل بردند، شهادتین بر زبان جاری کردو جان به جان آفرین تسلیم نمود.[1]

    ب ـ در یکی از شهرهای ایران مرد مؤمن و پرهیزکاری از دنیا می‌رود، مدّتی پس ازمرگ به خواب پسرش می‌آید و می‌گوید: پانصد تومان به فلان فرد بدهی دارم‌، قرض مرا پرداخت کنید تا مشکل من برطرف گردد، پسر به این گفته اعتنا نمی‌کند، پس از مدّتی دوباره پدرش را در خواب می‌بیند و پدر همان تقاضا را تکرار می‌کند. پسر می‌گوید: شما نشانه‌ای بدهید که یقین کنم بدهکارید، می‌گوید: به یاد داری روزی انگشتر من گم شد، هر چه جست و جو کردیم پیدا نشد؛ همان روز بر اثر باران فراوان‌، دیوار اطاقک روی چاه منزل خراب شده بود و دو نفری آن را تعمیر کردیم‌، انگشتر در لابه‌لای گِل‌ها در فلان گوشة دیوار است‌، پسر تا از خواب بیدار شد، آن محل را با تیشه‌ای تراشید و انگشتر را یافت‌، سپس پانصد تومان را به طلب‌کار پرداخت نمود.[2]

    بنابراین‌، رابطة روح مرده یا افراد دیگر، در مواردی امکان‌پذیر است‌، لکن چنین نیست که در هر شرایطی این امر تحقق پیدا کند؛ البته از روایات استفاده می‌شود که روح مرده در بعضی اوقات‌، به ویژه در شب و روزهایی که انتظار مردگان برای احسان و نیکی به آن‌ها بیش‌تر است‌، مانند شب‌های جمعه و قدر، به خانوادة خود سرکشی کرده التماس می‌کند که به یاد من باشید و به من کمک کنید؛ با سیر کردن گرسنه‌ای و یا پوشاندن برهنه‌ای‌، مرا یاری کنید، لیکن چنین نیست که بستگان وی ندای او رابشنوند، و این هشداری است که باید به یاد مردگان بود و با انجام کارهای نیک به نیّت آن‌ها، کمی از مشکلات آن‌ها در جهان برزخ را کاهش داد.

    در مورد دیدار روح مرده از بستگان خود، روایات فراوان رسیده که دو نمونه از آن‌ها در این جا بیان می‌شود: 1. اسحاق بن عمّار می‌گوید: از موسی بن جعفر(ع)پرسیدم‌: آیا روح مؤمن که مرده‌، به زیارت خانواده خود می‌آید، فرمود: آری‌، عرض کردم‌: در چه مدت و زمان‌، فرمود: به مقدار رتبه و فضیلتی که مؤمن دارد، بعضی از آن‌ها هر روز به کسان خود سر می‌زنند، بعضی دو روز یک بار، برخی در سه روز یک مرتبه و کم‌ترین فرد مؤمن از نظر منزلت‌، در هر جمعه به بستگان و خانواده خود سرکشی می‌کند، اسحاق می‌پرسد در چه ساعتی‌؟ حضرت فرمود: هنگام زوال خورشید، روح مؤمن وقتی می‌بیند بستگان او در طاعت وبندگی خدا مشغول هستند، مسرور و شادمان می‌شود.[3] در روایت دیگر امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ فرد مؤمن و کافری نیست‌، مگر این که هنگام زوال شمس‌، به خانه خود می‌آید، هنگامی که خانواده و بستگان خود را مشغول به عمل صالح می‌بیند، مسرور می‌شود و حمد و ثنای الهی به جای می‌آورد، ولی کافر اگر خانواده خود را مشغول به کار خیر ببیند، باعث حسرت و حُزن او می‌شود، زیرا خود او به واسطه ترک اعمال خیر، گرفتار عذاب شده‌.[4]

    پی نوشت:
    [1]. بحارالانوار، علامه مجلسی‌، ج 22، ص 374، نشر مؤسسه وفأ، بیروت‌.
    [2]. معاد، مرحوم فلسفی‌، ج 1، ص 323، نشر معارف اسلامی‌.
    [3]. بحارالانوار، علامه مجلسی‌، ج 6، ص 257، نشر موسسة وفأ، بیروت‌.
    [4]. همان.

    15126269022394925573652020220851204177139176239.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 09:38:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      همایش اقتصاد مقاومتی ومقاوم سازی فرهنگی درسبک زندگی امام سجاد علیه السلام ...

    همایش اقتصاد مقاومتی ومقاوم سازی فرهنگی درسبک زندگی امام سجاد علیه السلام
    آیین نامه همایش اقتصاد مقاومتی ومقاوم سازی فرهنگی
    درسبک زندگی امام سجاد علیه السلام
    موضوعات فراخوان :

    اقتصاد مقاومتی

    1. تولید واشتغال در سیره امام سجاد(ع)
    2. تاثیر قناعت وساده زیستی در اقتصاد مقاومتی
    3. شیوه های مدیریت اقتصادی
    4. تاثیر رزق حلال در فلاح فرهنگی و اقتصادی در سیره امام سجاد(ع)
    5. حقوق متقابل فرد واجتماع از منظر امام سجاد(ع)
    6. تربیت خانواده متعالی از منظر امام سجاد(ع)
    7. مبارزه با مظاهر فساد در سیره امام سجاد(ع)

    سبک زندگی فرهنگی اجتماعی

    8. حقوق متقابل مسجد وخانواده
    9. تبیین شاخصه های حکومت دینی
    10. استکبار ستیزی در سیره امام سجاد(ع)
    11. شیوه های تبلیغی در سبک زندگی امام سجاد(ع)
    12. تبیین ارزشهای اسلامی در ادعیه از منظر امام سجاد(ع)
    13. نقش دعا در سعادت انسان از منظر امام سجاد(ع)
    شیوه‌نامه نگارش و ارسال مقالات
    مقالات ارسالی بایستی مطابق ساختار زیر تدوین و ارسال گردند:
    1. مقاله بایستی دارای ساختار زیر باشد: عنوان مقاله، چکیدة مقاله، واژگان کلیدی، مقدمه، مطالب اصلی مقاله، نتیجه‌گیری، پی‌نوشت (در صورت وجود یادداشت توضیحی)، فهرست منابع.

    2. ارجاع منابع و مآخذ در متن مقاله در پایان نقل قول یا موضوع استفاده شده، داخل پرانتز و به شکل زیر آورده شود:

    1-2. منابع فارسی : (نام خانوادگی مولف، سال نشر، شمارة جلد، صفحه)؛ مثال: (حسینی، 1376، ج2، ص83).
    2-2. منابع لاتین: (صفحه، جلد، سال نشر، نام خانوادگی مؤلّف)؛ مثال: (Plantinga,1998,p.71).

    - تکرار ارجاع یا اسناد مثل بار اول بیان ‌شود و از کاربرد کلمات همان، پیشین و… (Ibid,…) خودداری شود.
    - چنانچه از نویسنده‌ای در یک ‌سال بیش از یک اثر انتشار یافته باشد، با ذکر حروف الفبا پس از سال انتشار، از یکدیگر متمایز شوند.

    3. تمام توضیحات اضافی و همچنین، معادل انگلیسی اسامی خاص یا اصطلاحات با عنوان «یادداشت‌ها»، در انتهای متن مقاله آورده شود (ارجاع و اسناد در یادداشت‌ها مثل متن مقاله، روش درون‌متنی (بند1) خواهد بود).

    4. در پایان مقاله (کتابنامه)، فهرست الفبایی منابع فارسی و لاتین به ‌طور جداگانه به ‌صورت زیر ارائه شود:

    کتاب: نام خانوادگی و نام نویسنده (تاریخ چاپ)، نام کتاب، نام مترجم، محلّ انتشار: نام ناشر، شمارۀ چاپ، جلد.
    مثال: هارت‌ناک، یوستوس (1351)، ویتگنشتاین، ترجمة منوچهر بزرگمهر، تهران: انتشارات خوارزمی.
    Nozick,Robert (1981),Philosophical Explanations,Oxford: Oxford University Press.سی
    مقاله: نام‌ خانوادگی و نام نویسنده (سال انتشار)، «عنوانمقاله»، نام نشریه، شمارۀ نشریه.
    مثال: موحّد، ضیاء (1376)، «تمایزات مبنایی منطق قدیم و جدید»، فصل‌نامة مفید، ش10.
    Shapiro,Stewart (2002),"Incompleteness and Inconsistency",Mind,vol. 111.
    5. چکیده‌ای حدّاکثر دارای 300 واژه و در بردارندۀ عنوان و موضوع مقاله، روش تحقیق و مهم‌ترین نتایج و فهرستی از واژگان کلیدی (حدّاکثر 10 واژه)، به‌ طور جداگانه ضمیة مقاله شود.

    اندازه و نوع قلم‌ها بایستی مطابق جدول ذیل تنظیم شوند:
    اندازه قلم نام قلم موقعیت استفاده
    14 B Traffic Bold عنوان مقاله
    11 B Lotus چکیده و کلمات کلیدی
    12 B Lotus متن
    12 B Lotus Bold عناوین بخش‌ها

    - اندازه صفحات باید برابر A4 و حدود بالا، پایین، چپ و راست صفحات به ترتیب برابر با 2 ، 5/2 ، 2 و 2 سانتی‌متر انتخاب شود.
    - برای قلم لاتین همواره از Times New Roman استفاده شود که اندازه آن همواره (به غیر از عنوان و چکیده) یک واحد کمتر از اندازه قلم فارسی در هر موقعیت مورد استفاده، خواهد بود.
    - فاصله سطرها در عنوان، چکیده و متن مقاله معمولی (Single) است.

    نکات مهم:
    - مقاله ارسالی در هیچ نشریه و همایش چاپ یا ارائه نشده باشد.
    - مقالات ارسالی در فضای اینترنت منتشر نشده باشند.
    - حجم مقالات، از 25 صفحة حروفچینی‌شده (7500 کلمه) تجاوز نکند.
    - نشانی کامل نویسندگان شامل شماره تماس، نشانی پستی و پست الکترونیک، رتبه و دانشگاه محل خدمت، حتماً در زیرنویس صفحه اول نوشته شود.


    هریک از موارد زیر به تنهایی می‌تواند موجب رد مقاله گردد:
    • عدم ارتباط موضوع یا محتوای مقاله، با محورهای مسابقه؛
    • عدم رعایت ساختار مقالات علمی؛
    • مقاله متعلق به دیگری باشد؛
    • مقاله برگرفته از اینترنت و بدون تغییرات اساسی باشد؛
    • مقاله فاقد فهرست منابع و هرگونه ارجاع و استناد باشد.
    شایان ذکر است که مقالات مغایر با شیوه‌نامه فوق پذیرفته نخواهند شد.

    کلیه خواهران و برادران می توانند در این همایش شرکت و به طرق زیر مقالات خود را ارسال نمایند :
    نحوة ارسال مقالات
    مقالات ارسالی بایستی بر اساس شیوه‌نامه فوق نگارش و در محیط word تایپ شود و به یکی از دو صورت زیر به دبیرخانه همایش ارسال گردد:

    الف: ارسال از طریق زیر امکان پذیر است:
    1. کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور (ویژه پژوهشگران آزاد)
    2. کانونهای فرهنگی هنری مساجد دانشگاهها (ویژه دانشجویان)
    3. کانونهای فرهنگی هنری مساجد حوزه های علمیه و مصلی های سراسر کشور ( ویژه طلاب علوم دینی )
    توجه : پژوهشگران محترم برای شرکت در همایش حتما باید فرم مخصوص شرکت در همایش را باید تکمیل و به همراه مقاله به کانونهای فرهنگی هنری مساجد تحویل و یا بعد از ممهور به مهر کانون فرهنگی هنری مساجد به آدرس دبیرخانه همایش ارسال نمایند ب: از طریق ایمیل دبیرخانه به آدرس dkm.khn@gmail.com ارسال نمایند


    زمانبندی اجرای فراخوان علمی پژوهشی

    زمان اجرایی عنوان برنامه
    30/9/96 مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره
    فروردین 97 مراسم اختتامییه-همزمان با سالروز ولادت امام سجاد)علیه السلام(-


    آدرس پستی: خراسان شمالی ،بجنورد،حد فاصل میدان کارگر و میدان شهید، کوچه شهیدسید مرتضی محمدی (کوچه اوقاف)-دبیرخانه کانون های فرهن

    موضوعات: قرآن
    [سه شنبه 1396-09-14] [ 01:56:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نذر قدم رسول امجد صلوات ...

    #مدح_میلاد_پیامبر

    نذر قدم رسول امجد صلوات
    بر نور رسالتش مجدد صلوات

    امروز هر آنچه میتوانی بفرست
    بر خاتم انبیا محمد صلوات

    1512333148k_pic_8701dd90-95af-4fc5-b7c4-7286b2dfe68a.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:49:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      مژده که میلاد شه خاتم است ...

    #مدح_میلاد_پیامبر

    مژده که میلاد شه خاتم است
    عید سعید نبی اکرم است

    مژده که سروری عالم رسید
    خرمی عالم و آدم رسید

    1512333179k_pic_c7028ddf-2e5d-4d8a-88da-81522ac7e10f.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:49:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      هجده ، نوزده ، بیست ، بیست و یڪ ...

    ?به #تابوت_شهدا، دقت ڪرده اید این روزها؟!
    #سن هایشان را دیده اید ؟!
    هجده ، نوزده ، بیست ، بیست و یڪ
    بیست و دو ، بیست و …

    #ﺟﺎ_ﻣﻮﻧﺪﻳﻢ??


    ???

    1512420884k_pic_95396660-63b1-458a-832e-9c1ed5517627.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:46:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      زلال اشک ودعایی،سلام اربابم ...

    #صلےالله_علیڪ_یااباعبدالله✋❤️

    زلال اشک ودعایی،سلام اربابم
    سلاله النجبایی،سلام اربابم

    سپیده سرنزده روبروی کرببلا
    به گریه گفت گدایی،سلام اربابم

    #صبحم_بنامتان☀️?

    1512446159k_pic_de085f4f-3b67-4974-9ab3-9f2609906f22.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:44:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      رسانده ام به حضور تو قلب عاشق را دل رها شده از محنت خلایق را ...

    #مدح_و_ولادت_امام_صادق

    رسانده ام به حضور تو قلب عاشق را
    دل رها شده از محنت خلایق را

    دلی که پر زده تا آستان احسانت
    که غرق نور اجابت کنی دقایق را

    بر این کویر ترک خورده‌ی دلِ خسته
    ببار جرعه ای از کوثر حقایق را

    مرید صبح نگاه تو می برد از یاد
    مگر ترنم «قال الامامُ صادق» را؟

    نگاه لطف تو آقا به دل بها داده
    و با رضای تو دارم رضای خالق را

    تویی که ضامن صبح سعادتم هستی
    تویی که روشنی هر عبادتم هستی

    پر از شمیم بهشت است منبرت آقا
    به برکت نفحات معطرت آقا

    هنوز عطر ملیح محمدی دارد
    گُلِ دمیده ز لب های أطهرت آقا

    شبیه حضرت خاتم مدینة العلمی
    شنیدنی ست کرامات محضرت آقا

    و دیده ایم به وقت جهاد اندیشه
    هزار مرتبه ما فتح خیبرت آقا

    چهار هزار حکیم و فقیه و دانشمند
    رهین مکتب اندیشه گسترت آقا

    نگاه روشنت آقا ستاره پرور بود
    شکوه بی بدل تو زُراره پرور بود  

    تو آمدی و جهان غرق در خِرَد می شد
    دلیل ها همه با عشق مستند می شد

    تو آمدی پر و بالی دهی به دل هامان
    به پای درس تو هفت آسمان رصد می شد

    خوشا به حال دلی که عروج را فهمید
    مسیر روشن تو از بهشت رد می شد

    میان آن همه شاگرد شد سعادتمند
    کسی که مذهب عشق تو را بَلَد می شد

    نفس زدی و جهان را حیات بخشیدی
    تجلیات الهی الی الابد می شد

    جهان نشسته سر سفره‌ی روایاتت
    شهود می چکد از جلوه زار میقاتت

    سر ارادت ما و غبار صحن بقیع
    همان حریم بهشتی همان بهشت بدیع

    همان دیار الهی که از نسیم خوشش
    شده ست شهر مدینه پر از شمیم ربیع

    «و یطعمون علی حبّه …» نمایان است
    کرانه های کرامت چه بی کران و وسیع

    گدائی حرمت اعتبار هر عاشق
    امید ماست توسل در این سرای رفیع

    چه غم ز غربت دنیا و حسرت عقبا
    نگاه روشنتان تا برای ماست شفیع

    کلید معرفت این جا ارادت و عشق است
    سر ارادت ما و غبار صحن بقیع

    مگیر از دل من یارب این سعادت را
    گدائی حرم اهل بیت عصمت را

    غبار مقدم تو عطر آشنا دارد
    برای دیده ام اعجاز کیمیا دارد

    گدای خانه به دوش توام قبولم کن
    گدای تو به جز این آستان کجا دارد؟

    دگر چه جای گلایه ز فقر می ماند
    کسی که در دو جهان، مهربان، تو را دارد

    دل شکسته‌ی من حرف های ناگفته
    دل شکسته‌ی من شوق التجا دارد

    کسی که بوده تمام وجودش از جودت
    در آستانه ات امشب دو خط دعا دارد

    همیشه آرزوی پر زدن به سوی بقیع
    همیشه حسرت دیدار کربلا دارد

    چه می شود همه‌ی عمر با شما باشم
    غبار صحن تو و صحن کربلا باشم

    یوسف رحیمی

    موضوعات: قرآن
     [ 11:43:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ای شیعه شب نشاط و شور است ...

    #مدح_و_ولادت_امام_صادق

    ای شیعه شب نشاط و شور است
    لبخند بزن گه سرور است

    یک بار دگر مدینۀ عشق
    غرق طرب و نشاط و شور است

    زین آینه ی شعور و دانش
    آئینه ی روشنی ز نور است

    از جلوۀ نور علم و تقوا
    یثرب به خدا که رشک طور است

    گر آمده فصل شور و شادی
    گر غم ز دل همه به دور است

    احیاگر دین و مکتب آمد
    ای شیعه رئیس مذهب آمد

    آمد به همه سرور بخشد
    شیدائی و شوق و شور بخشد

    یا قامت بردباری و علم
    یک جان و دلی صبور بخشد

    با پرچم دانش و فضیلت
    بر خلق جهان شعور بخشد

    تاریکی و غم ز دل زداید
    تا آینه ای ز نور بخشد

    تا بر همه تشنگان دانش
    یک جرعه می طهور بخشد

    احیاگر دین و مکتب آمد
    ای شیعه رئیس مذهب آمد

    او آینه ی کمال علم است
    او جلوه ای از جلال علم است

    بر لوحه ی دانش و فضیلت
    سر چشمه ی بی زوال علم است

    این است شرافتش کز احمد
    بر سینه ی او مدال علم است

    گر طالب فضل و دانشی تو
    او رشته ی اتصال علم است

    با نغمه ی یا امام صادق
    گر بر سر تو خیال علم است

    احیاگر دین و مکتب آمد
    ای شیعه رئیس مذهب آمد

    گر عشق ورا به سینه داری
    گوهر تو در این خزینه داری

    با پرتویی از محبت او
    انوار ولا به سینه داری

    ای آن که تو را ولایت اوست
    یک گوهر بی قرینه داری

    گر دست زدی به دامن او
    در بحر بلا سفینه داری

    ای دوست اگر چنان«وفائی»
    شوق سفر مدینه داری

    احیاگر دین و مکتب آمد
    ای شیعه رئیس مذهب آمد

    سید هاشم وفایی

    موضوعات: قرآن
     [ 11:42:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      نظارت دستگاه های مسئول و اماکن کجاست؟! ...

    فرهنگ #توالت رفتن #غربی ها هم به ایران وارد شد!?
    نظارت دستگاه های مسئول و اماکن کجاست؟!?

    1512449088k_pic_1d9e98f3-2a93-460d-83ff-c6f3aa29fab2.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:59:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      رهایی جوانان از گناه با یک حرکت عاقلانه ...

    رهایی جوانان از گناه با یک حرکت عاقلانه
    در مسئله وقف ما با مسائلی روبرو می شویم چون: وقف چیست؟ چگونه وقف بکنیم؟ چه چیزی وقف بکنیم؟ فرق وقف با مفاهیم مشابه چون انفاق و صدقه در چیست؟در طول تاریخ چه بر سر وقف و موقوفات آمده است؟ در فرهنگ دینی انسان که کرامت خود را به استناد خلافت خویش از آفریدگار نظام هستی دارد و گذشته از جاودانگی در آخرت می‌تواند چهره‌ای ماندگار از خود در دنیا ترسیم نماید. بواسطه افعال مورد قبول خدا باشد سهمی از عنداللّهی شدن دارد و طبق آیة: ﴿مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ﴾[1]باقی خواهد ماند. وقف و صدقه نموداری از این رهنمود حیات مستمرّ است. نهاد وقف همانند به بار آوردن فرزند صالحِ سالک و داعی محبوب و ماندگار است. چنانکه همسان سنّت صحیح و ماندگار است لذا این امور در کنار هم قرار گرفته‌اند از حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) نقل کرده‌اند که: «ستّةٌ تَلْحَقُ المؤمنَ بَعْد مَوتِه: ولدٌ یَستغفر له و مصحفٌ یخلفه و غرسٌ یفرسه و قلیبٌ یحفره و صدقة یجریها و سنّةٌ یُؤخذ بها من بعده»[2]
    وقف و صدقه هردو خیرات است اما در کیفیت و احکام خیرات باهم فرق دارند؛ وقف، صدقة جاریه و پویاست برخلاف صدقه جامد و ایستانیست.
    از نمونه وقف های عالی تاریخ می توان از کارهای مرحوم سیّد مرتضی و شیخ طوسی و این بزرگان در پایه گذاری حوزه علمیه نجف نام برد. مرحوم بحرالعلوم (رضوان الله علیه) می‌گوید راز موفقیّت نجف در موقوفات سیّد مرتضی می داند. وضع مالی‌ او خوب بود و به جای اینکه مال را وقف اطعام و شمع و …بکند، وقف کرده که لوازم‌ التحریر را به طلبه‌های نجف بدهد.
    توصیه ای به واقفان محترم
    واقفان با توجه به جاری و سیال بودن وقف و قوام آن به این سیالیت در انشای صیغه وقف کاربری خاصی را در نظر نگیرند که متولیان بعدی مجبور شوند در مدار بسته و جامد حرکت کنند بلکه نحوة بهره‌ برداری از آن را مطلق و آزاد قرار دهند چون آنچه باید از طلق بودن به در آید و مقیّد و بسته شود خود عین است نه بیش از آن; مثلاً اگر کسی خواست زمینی را بر اساس نیاز روز وقف بهداشت و درمان جامعه کند چنین انشاء ننماید که: این زمین مشخص, وقف بهداشت و درمان است … عین مال را وقف عام نماید تا در صورتی که در آینده نیاز به تغییر کاربری ببر اساس مصلحت جامه رخ داد، بتوانند با حفظ عینیت وقف کاربری آن را تغییر بدهند.
    در روایات ما ائمه (علیهم السلام) فرمودند: انسان که مُرد عملش منقطع می‌ شود مگر کسی که یک سنّت پایدار و ماندگار بگذارد آن‌گاه مثال زدند به صدقه جاریه (وقف) اما در مقابل صدقه اگر چه دارای برکات فراوان بوده اما اثر آن آنی و کوتاه و زود گذر است.
    پرده برداری از راز موفقعیت های بزرگ در نجف
    از نمونه وقف های عالی تاریخ می توان از کارهای مرحوم سیّد مرتضی و شیخ طوسی و این بزرگان در پایه گذاری حوزه علمیه نجف نام برد. مرحوم بحرالعلوم (رضوان الله علیه) می‌گوید راز موفقیّت نجف در موقوفات سیّد مرتضی می داند. وضع مالی‌ او خوب بود و به جای اینکه مال را وقف اطعام و شمع و …بکند، وقف کرده که لوازم‌ التحریر را به طلبه‌های نجف بدهد.
    ایشان طلبه‌هایی که به درسشان می آمدند را شناسایی کرده واگر طلبه خیلی زرنگ بود ماهی دوازده دینار به او شهریه می داد که تو فقط درس بخوان, یکی دیگر را بررسی کرده او هم خوش‌ استعداد است اما به استعداد این نمی‌ رسد ماهی هشت دینار به او داد با این موقوفات ایشان شیخ محمدحسن طوسی قاضی عبدالجبّار, این قاضی عبدالجبّار و..را پروش داد.[3]
    ثلث مالت را خودت وقف کن
    جامعه ما , جامعه بسیار پربرکتی است جامعه ما باید مالی را برای کشف داروهای بیماری‌ های صعب‌ العلاج وقف کند؛ برای تولید دانش های بنیادین, برای ایجاد مشاغل پایدار. به فردی که درآمد ندارد میشود صدقه داد اما می شود با وقف هم برای او شغل پایدار ایجاد و هم کرامت او را حفظ کرد و از طرفی از تنبلی و هدر رفت سرمایه در جامعه جلوگیری کرد.
    انسان چراغ را پشت سر نمی گیرد بلکه جلو می گیرد تا راه را روشن کند؛ هرگز به این فکر نباشیم که بمیریم بچه‌ها برای ما کار کنند.
    حضرت امیر‌المومنین (سلام الله علیه) می فرماید: که مزاحم دیگران نباش[4] وصی خودت باش، خودت مشخص بکن زمان حیاتت ثلث خودت را وقف بکن یا برای بیمارستان یا علم یا کارخانه خوب یا مسجد یا باشگاه و …
    با وقف های درست می توان جوانان را از خطرات حفظ کرد
    امروز با وقف می توان این جوان‌ ها را از خطر برهانیم. اینها را ساماندهی کنیم. چه بسیار از جوانانی که در اثر نبود وقف صحیح نمی توانند ازدواج کنند, ما می توانیم با یک وقف جاریه و نه صدقه ساکن، نسل های متمادی را از آفت گناه نجات بدهیم. اگر خدایی ناکرده یک جوانی کج‌ راهه برود، زندگی برای آن پدر و مادر و حتی برای آن جامعه تلخ است.
    متاسفانه وقف با چنین کاربد عظیم و تمدن ساز در اثر طغیانِ حاکمان زراندوز و سرداران سریر سیم‌ و وزیران دنیاپرست همانند بسیاری از احکام و حِکَم در مدت زمان حکومت پهلوی به دست نسیان سپرده شد و یا درآمد آن مصرف نابجا می شد؛ با قیام بنیان‌ گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) و اجتهاد فقیهانه و تسدید همه‌جانبه مراجع عظام تقلید و نایبان عامّ حضرت امام مهدی موجود موعود(عج) و جهاد خالصانه امت بزرگ و ملت بزرگوار ایران بخش قابل توجهی از آن قوانینِ پوشیده و فراموش شده وقف احیاء شد.
    پی نوشت ها:
    [1] - سوره نحل، آیهٴ 96
    [2] - وسائل الشیعه (طبع مؤسسه آل‌البیت), ج19, ص173, کتاب الوقوف و الصدقات, باب 1. آثار شش چیز بعد از مرگ مؤمن به او می‌رسد 1ـ فرزندی که برای او استغفار کند 2ـ کتابی که اثر تألیفی او باشد 3ـ درختی که غرس کرده باشد 4ـ چاه آبی که حفر کرده باشد 5ـ صدقه‌ای که جریان داشته باشد (وقف) و سنّتی که بعد از او مورد عمل قرار گیرد.
    [3] - ریحانة الادب،ج 4،ص 190- رجال نجاشی،ص 261.
    [4] - «کُنْ وَصِیَّ نَفْسِکَ»نهج البلاغه, خطبه254.

    15122789391831432033378128872095870163776199177170.jpg

    موضوعات: قرآن
    [یکشنبه 1396-09-12] [ 08:58:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ملائکه هم از نوشتن ثوابش عاجزند ...

    #شب_جمعه

    ?ملائکه هم از نوشتن ثوابش عاجزند

    ✅علامه مجلسی فرمودند:
    شب جمعه مشغول #مطالعه بودم، به این دعا رسیدم
    بسم الله الرحمن الرحیم،

    * الْحَمْدُ لله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها
    وَ مِنَ الآخِرَه اِلی بَقائِها, اَلْحَمْدُاللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَه،
    اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه، وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ *

    ✅بعد یک #هفته مجدد خواستم ، آنرا بخوانم، که در حالت مکاشفه از ملائکه ندایی شنیدم ، که ما هنوز از نوشتن #ثواب قرائت قبلی فارغ نشده ایم…

    ?منبع: قصص العلماء، ص 80

    موضوعات: قرآن
    [شنبه 1396-09-11] [ 08:50:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      باز هم جمعه٬ و معشوقه من در سفر است ...

    باز هم جمعه٬ و معشوقه من در سفر است
    باز هم وسوسه دارم نکند پشت در است

    باز هم جمعه و یک بغض عجیب…
    باز هم همدم من چشم تر است…

    اَلّلهُمَّـ عَجِّل‌لِوَلیِّڪَ الفرج

    1512139625k_pic_5ffc7719-d06b-479f-bffd-841bb2ce9151.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:49:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      چہ هیایویے بہ راه انداختہ #باران! زیر باران میخوانمت، ...

    ??

    چہ هیایویے بہ راه انداختہ #باران!
    زیر باران میخوانمت،


    #اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج…

    1512151193k_pic_decb8ce1-1dd8-4c61-afe6-91739e4ba84c.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:49:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      لحظه لحظه به خدا ...

    ? لحظه لحظه به خدا
    جای #شهیدان خـــالی است

    ☘ حِیف ، جامانده از آن
    قافِله‌ی #یٰار شدیم

    ❤️?

    1512151270k_pic_f1c269d1-8b32-491a-9515-7f3689356aa4.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:48:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      تازه داماد عقد کرده ...

    آمدم
    زندگی را تماشا کنیم
    رفتی و
    رفتنت را تماشا کردم ،
    فقط
    قدم هایت را آرام بردار
    تماشای
    دل بریدن از زندگی
    آسان نیست

    همسر بزرگوار شهید
    در آخرین دیدار نوید صفری
    تازه داماد عقد کرده ??

    1512157237k_pic_a7338ba8-cd06-4388-901b-97a8bae58331.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:48:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      دل پدر و مادرمونو نشکونیم ...

    وقتى یک شخص جوان غمگین میشود،سیستم ایمنى بدنش قویترمیشود ولى اگر یک شخص پیر غمگین شود،سیستم ایمنى بدنش
    ضعیف تر میشود

    دل پدر و مادرمونو نشکونیم

    1512071966k_pic_3173dd14-b2ba-48de-98e5-c65a1d07f6e1.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 07:47:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      معشوق به سامان یافت تا باد چنیـن بادا... ...

    ♥️?
    #عڪس_بازشود ??

    معشوق به سامان یافت
    تا باد چنیـن بادا…

    شهید نوید صفـری
    تازه داماد #عقد ♥️♥️
    #شهادتت_مبارڪ_فدایی_زینب

    1512151248k_pic_57c075cd-9722-442d-803d-9a8d16bd3f1f.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 07:43:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      چقدر دلم برای یک آخوند تنگ شده ...

    ? چقدر دلم برای یک آخوند تنگ شده ?

    ? محمد مهاجری (از فعالین رسانه ‌ای کشور) ?

    ? در دوران کودکی ‌ام، روحانی میانسالی در محله ما زندگی می کرد. از دور که می‎آمد دستش توی جیبش بود. نزدیک که می شد، از جیبش به همه بچه هایی که دورش جمع می‌شدیم، یک مشت پسته و بادام و نخودچی و کشمش می‎داد و در همین حال خودش با صدایی که همه می‎شنیدیم، صلوات می فرستاد.

    ? بچه ها هم شرطی شده بودند و وقتی تنقلات را از دست او می‎گرفتند زیر لب صلوات می‎فرستادند. بعداً حضرت پدر برایم تعریف کرد که “حاج شیخ علی‌‎محمد” امین همه بود. جهیزیه بسیاری از دختران خانواده‎‌های فقیر را جور می‎کرد. شبهای جمعه برای محرومان محل آذوقه می‎فرستاد.اگر زن و شوهری اختلاف داشتند پادرمیانی می‎کرد.

    ? برای نصیحت کردن کسی کوچه و بازار را انتخاب نمی کرد؛یک آبگوشت بار می‎گذاشت و طرفی که لازم بود پندش را بشنود به ناهار دعوت می‎کرد و همانجا مغزش را می‎شست! تاآنجاکه یادم است حتی بچه شیطان‎های محل دوستش داشتند.

    ? اگر توپ‎شان را توی خانه مردم شوت می‎کردند، در خانه را می‎زد و با مهربانی توپ را پس می‎گرفت. تکیه کلامش هم این بود:"پدرصلواتی‎ها! اینقدر مزاحم استراحت همسایه‎ها نشوید". حضرت پدر نقل می‎کرد که بعید بود برای رفع مشکلات تنگدستان، به آدمهای متمول رو بزند و کسی رویش را زمین بگذارد.

    ? و می‎گفت یکبار یکی از بازاریها در پاسخ درخواست او برای تامین جهیزیه یک دختر، مشخصات فرد مستمند را خواسته بود. پاسخ شیخ این بود که اگر بشناسیش و او هم تو را بشناسد، روز قیامت نمی‎توانم جواب خجالت کشیدن خانواده آن دختر را بدهم. و به این ترتیب از خیرکمک خواستن از مرد بازاری گذشته بود.

    ? با این حال دونفر از معتمدین محل را در جریان اینجور کارها گذاشته بود و حساب و کتاب را آنها اداره می‎کردند تا مبادا حرف و حدیثی پیش آید. حضرت پدر می‎گفت نمی‎دانم چه رازی بود که لات‎های محل از شیخ خوش برخورد محله که کسی اخم و بدزبانی‎اش را به یاد نمی‎اورد، حساب می‎بردند. معمولا آنها را در برخی کارها شریک می‎کرد و امین‎شان می‎دانست. نتیجه اش این بود که لات‎ها به سر “آشیخ علی‎محمد"قسم می‎خوردند.

    ? از شیخ علی‌محمد سالهاست خبر ندارم و نمی‌دانم سرنوشتش چه شد. اما همواره برایم نماد یک “آخوند” است. آخوندی که با مردم زندگی می‎کرد. آخوندی که با زبان تبلیغ دین نمی‌کرد. آخوندی که چهره خندانش آرامش بخش بود. آخوندی که به قول حضرت پدر، مرید"حاج آقا روح الله خمینی” بود. آخوندی که عشق مردم محل بود…

    ? انقلاب که شد، روحانیون براساس ضرورت به سمت پستهای حکومتی کشیده شدند. چاره ای هم نبود. اما حواسمان نبود که داریم از جیب می‌خوریم. توجه نداشتیم که به ازای هر آخوندی که برای یک سمت ،پشت یک میز می‌نشانیم، یکی هم برای مسجد محل تربیت کنیم. حتی اگر می‌خواستیم جلوی تهاجم فرهنگی هم بایستیم باید کاری می‌کردیم که آخوندها قلب مردم را تسخیر کنند.

    ? آخوندهامان سیاسی شدند. تصحیح کنم بازیگر سیاسی شدند. باز هم تصحیح کنم همه شان نه. خیلی‌هاشان. آنها دیگر وقت نداشتند برای بچه های محل حرف بزنند. حرف هم که می‌زدند فقط بحث سیاسی بود .سیاست با همه اهمیت و ضرورتش واگرایی دارد؛ همگرایی ندارد .سیاست آدم را عصبانی می‌کند .تندخو می‌کند .اهل غیبت و تهمت می‌کند.

    ? شاید این حرف غلط نباشد که مردم برای اینجور حرف و حدیثهای سیاسی، هزار دکان و مغازه سراغ دارند. وقتی از آنجاها خسته و زده و بیزار می‎شوند تازه به یک آخوند نیاز دارند که با حرفهایش آرام شوند .آخوندی که صابون بازار سیاست آنقدر به تنش نخورده باشد که وظیفه اصلی اش را شسته باشد.

    ? انصافا آخوند خوب هم داریم، اما کم است. بنابر این به خودم حق می‌دهم که دلم برای یک آخوند از نوع شیخ علی‌محمد تنگ بشود. آخوندی که هروقت یادش می‌افتم ، یاد صلوات هم بیفتم.


    راهی که باید رفت…

    موضوعات: قرآن
    [پنجشنبه 1396-09-09] [ 09:04:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      سواد چیست؟ ...

    سواد چیست؟
    تعریف کلاسیک سواد توانایی خواندن و نوشتن است.
    اما بر اساس تعریف یونسکو شخص با سواد فردی است که تمام پارامتر های زیر را داراست:

    ١- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو احسن
    ٢- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه
    (آداب معاشرت- روابط اجتماعی خوب)
    ٣- سواد مالی: توانایی مدیریت اقتصادی درآمد (چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت خرج)
    ٤- سواد رسانه: اینکه بدانیم کدام رسانه ها معتبر و کدام نا معتبر است؛ توانایی تشخیص وثوق اخبار و دیگر پیام های رسانه ای
    ٥- سواد آموزش و پرورش: توانایی تربیت فرزندان به نحو احسن
    ٦- سواد رایانه: توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه رایانه ICDL ( مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه و مدیریت فایل ها، واژه پردازی)
    در قرن بیست و یکم داشتن سواد خواندن و نوشتن و حتی اخذ مدرک دانشگاهی دال بر باسواد بودن فرد نیست

    1511950038p-jahad.jpg

    موضوعات: قرآن
    [چهارشنبه 1396-09-08] [ 01:41:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آسیبهای اجتماعی فضای مجازی ...

    آسیبهای اجتماعی فضای مجازی
    آسیب های فکری
    استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت، به وابستگی شدید روانی و فکری می انجامد. با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده ها ، بین والدین، معلمان، مربیان ودانش آموزان(فرزندان)جدایی فکری وعاطفی، رخ می دهد.نتیجه تحقیقات نشان می دهدکه درصد بالایی از نوجوانان و جوانان از اینترنت برای فعالیت های بیهوده ای نظیر: دوست یابی،بازی وصحبت بایکدیگر استفاده می کنند.
    نوجوانی که پشت میز رایانه و اینترنت نشسته است،برنامه های سایت را لذت بخش تراز سخنان پدر ومادر وتکالیف مدرسه می داند. درنتیجه، درارتباطات ، رفتار وزندگی اجتماعی او اختلال ایجاد می شود.
    آسیبهای اجتماعی فضای مجازی
    آسیب های اجتماعی ـ فرهنگی
    درسال 1995، روان شناسی به نام گلدبرگ، اعتیاد جدیدی به نام اعتیاد به اینترنت را کشف کرد.این اعتیاد به سرعت رو به گسترش است وهرروز افراد جدیدی را به کام خود می کشد.گاه مشاهده می شودکه افراد یافرزندان ما چنان دراتاق های گفتگو غرق می شوند که حتی زمان صرف ناهار یا شام را فراموش می کنند.این ها علائمی شبیه الکلی ها یامعتادان به مواد مخدر دارند.
    بسیاری از آن ها از بی خوابی رنج می برند ، خسته اند، روابطشان با اطرافیان و جامعه به حداقل می رسد و بیشتر حالت عصبی دارند. کمرنگ شدن وازبین رفتن رابطه عاطفی کاربر با اعضای خانواده وتبدیل آن به رابطه ای سرد مسالمت آمیز، ازدیگر اثرات نامطلوب اعتیاد به اینترنت است.
    نظر کارشناسی
    بنابر نظر کارشناسان اجتماعی، ضررهای اخلاقی وجسمی تلفن همراه برای کودکان غیر قابل انکار است.
    بسیاری از فیلم های غیر اخلاقی وپیام های نامناسب، ازطریق تلفن همراه بین کودکان پخش می شود.
    دسترسی آسان به سایت های غیر اخلاقی از طریق تلفن همراه مشکل دیگری دارد که والدین با آن روبه رو هستند.
    “دکتر شمسیان متخصص اطفال” معتقد است: “کودکان به دلیل قرار داشتن درسن رشد و باتوجه به ارگانیسم بدن،هنگام نزدیکی به گوشی تلفن همراه درمعرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد هستند”وی می گوید “از آن جا که کودکان در حال رشد هستند ، به امواج رادیویی واکنش بیشتری نشان می دهند.”
    تحقیق یک مجله انگلیسی نشان می دهد، شرکت کنندگان درتحقیق ، بعدازاختراع اسلحه،اختراع تلفن همراه رابدترین اختراع همه زمان ها می دانند.
    نتایج یک بررسی پژوهشی نشان می دهد، استفاده دانش آموزان ازگوشی های تلفن همراه درمدارس موجب بروز تغییراتی در خرده فرهنگ های حاکم بر کلاس های درس می شود.
    آسیب های اخلاقی
    آن چه میتوان در اینترنت خطرناک تر تلقی شود، ارتباطی است که از طریق اتاق های گفتگو بین افراد برقرار می شودودر برخی موارد صدمات فراوانی به وجود می آورد. این اتاق های گفتگو که معمولا در آن ها امکان ارتباط بانام های جعلی ومجهول وجود دارد، می توانند زمینه های لازم را برای ایجاد برخی ازمفاسد اجتماعی به وجود آورندو تقریبأ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.
    به جرئت می توان گفت که خطر شبکه های اجتماعی و گروه های موجود در پیام رسان های موبایل پایه مانند تلگرام به مراتب بیشتر از سایت های غیر اخلاقی موجود دراینترنت است.
    بی اطلاعی خانواده ها ازاین موضوع، خطرها یی را به آنان تحمیل می کند.از سوی دیگر ،ازجمله چالش های اساسی گسترش فناوری ارتباطات درجهان،مخصوصأ درکشورهای درحال توسعه ، آسیب های فرهنگی واجتماعی است.
    • قرار گرفتن درمعرض فرهنگ های گوناکون
    • آزادی های زیاد در یک دوره زمانی نسبتأ کوتاه
    • امکان دسترسی به اطلاعات غیر اخلاقی گوناگون از طریق اینتر نت
    برخی از نمونه های این خطرها محسوب می شوند.
    آسیب های جسمی
    استفاده بیش از حد از رایانه، این آثار را به دنبال دارد:
    1- تیک ها
    2- فشار های عصبی
    3- چشم درد
    4- رکود فعالیت های معده
    5- چاقی وعدم جذب چربی ها
    6- افزایش قند خون
    7- کم شدن فعالیت کلی بدن
    8- مشکلات تنفسی
    9- افتادن سرشانه ها
    10- خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی
    11- انزوای اجتماعی
    به علاوه ، کودکان و نوجوانان را از یادگیری های شناختی، جسمانی واجتماعی باز می دارد.
    بازی های رایانه ای به سبب داشتن صفحات گرافیکی ،تنوع رنگ وسرعت زیاد تعویض صفحات ، تأثیرات منفی روی مغز واعصاب کودکان می گذارند وازاین راه،برخی اختلالات را موجب می شوند.
    تأثیرات منفی رایانه بر بدن افراد، شامل:
    • دردهای شدید کمر
    • دردهای شدید دست
    • دردهای شدید گردن وسر
    است که به صورت آرتروز ظاهر می شود.وگاهی به ایجاد کیست معضلی در مچ دست می انجامد.
    تلفن همراه
    وسیله ای ارتباطی ومفید است که در سایه غفلت والدین، دانش آموزان و متولیان فرهنگ وآموزش، رفته رفته به یک وسیله خطرناک تبدیل می شود.
    باوجود اهمیت تلفن همراه در زندگی روزمره ، تحقیقات نشان دهنده آن است که استفاده بیش ازحد از تلفن همراه می تواند استرس زا باشد. برخی از مردم به طرزی بی رویه ازآن استفاده می کنندواین امر زندگی شخصی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
    درعصر جهانی شدن ، نظام آموزشی ما بحران های جدی را پیش رودارد لذا لازم است با بهره گیری صحیح واستفاده بهینه از فناوری های جدید ارتباطی ، نظیر اینترنت و ازطریق ایجاد جذابیت در مطالب و مواد آموزشی، توانایی تولید وبازتولید اطلاعات را کسب کند،و از این طریق، نه تنها درمواجهه بااین فرایند رانده نشود، بلکه درمتن وبطن تحولات جهانی نقش آفرینی کند.

    1511950260_.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 01:40:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      تا چند پی نام و نشانی باشیم ...

    تا چند پی نام و نشانی باشیم
    یا در طلب جهان فانی باشیم

    حالا که رسیده وقت بیعت با عشق
    عشق است که صاحب‌الزمانی باشیم…

    1511811102k_pic_d7c0f938-0ff8-4c80-8f7c-d88b621c69dc.jpg

    موضوعات: قرآن
    [سه شنبه 1396-09-07] [ 11:54:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      استفتائات مراجع تقلید در خصوص اهانت به مقدسات برادران اهل سنت ...

    استفتائات مراجع تقلید در خصوص اهانت به مقدسات برادران اهل سنت

    1511811153k_pic_76de4637-8d8b-46d6-88d6-46c8bd9bad45.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:53:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      اینها مقصرنیستن... ...

    اینها مقصرنیستن…
    مقصر ماییم که عرضه نداشتیم به فتوای امام جامه عمل بپوشونیم و نذاریم انقلاب به دست نااهلان بیفته…
    فرش قرمز تشریفات در هلیکوپتری که به مناطق زلزله زده میره

    1511811193k_pic_cfc31592-b80e-4111-b8e1-280470948d7a.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:53:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ساده‌زیستی در کلام مقام معظم رهبری ...

    yon.ir/N8BOm

    ? ساده‌زیستی در کلام مقام معظم رهبری

    ? از اول، زندگی را پایه‌اش را براساس سادگی و ساده‌زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان‌شاءالله آسان شود.

    ? اسیر تجملات و تشریفات و چشم و هم چشمی‌ها نشوید. خودتان را در دام مسابقه مادی در امر زندگی نیندازید. هیچ‌کس در این مسابقه خوشبخت و کامیاب نمی‌شود. این ظواهر زرق و برق دار زندگی شخصی، این‌ها هیچ کدام انسان را نه خوشبخت می‌کند، نه دلشاد و راضی

    ? زندگی‌تان را بر پایه اسراف قرار ندهید؛ زندگی را ساده قرار دهید. زندگی را آن‌طوری‌که خدای متعال می‌پسندد، قرار دهید و از طیبات الهی بهره‌مند شوید؛ بر حسب اعتدال و عدالت.

    ? یکی از موجبات سعادت خانواده‌ها و اشخاص، این است که تقیدات زاید و تجملات زیادی و پرداختن بیش‌از اندازه لازم به امور مادی، از زندگی‌ها دور شود. دست‌کم بخش اصلی زندگی محسوب نشود. یک چیز حاشیه‌ای، یک کنار باشد.

    ? قناعت کنید، از قناعت خجالت نکشید. بعضی‌ها خیال می‌کنند که قناعت مال آدم‌های تهی‌دست و فقیر است و اگر آدم داشت، دیگر لازم نیست، قناعت کند. نه، قناعت یعنی در حد لازم و در حد کفایت، انسان توقف کند.

    ? مطلع عشق، گزیده‌ای از رهنمودهای حضرت آیةالله خامنه‌ای به زوج‌های جوان

    1511812251k_pic_91df614e-b2e3-4041-a87d-b2d1ebf22434.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:53:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      تا حالا به برگه های کاغذی دفترتون توجه کردین! ...

    تا حالا به برگه های کاغذی دفترتون توجه کردین!
    ظاهر آرومی داره و بیخطر بنظر میاد،
    اما وقتی به دستت کشیده میشه و دستتو میبره سوزشِ وحشتناکی داره…
    خیلی از آدم ها هم همینن…
    مثلِ برگه های کاغذی یک دفتر آروم و بیخطر بنظر میان…
    اما یجایی که انتظارشو نداری جوری بهت زخم میزنن
    که علاوه بر شوکه شدن،
    زخمش سوزش عمیقی توی قلبت ایجاد میکنه و سالیان سال فراموشت نمیشه…
    حواسمون به آروم های پرخطرِ زندگیمون باشه…!

    موضوعات: قرآن
    [یکشنبه 1396-09-05] [ 08:12:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ♠قدم هایی برای خودسازی یاران امام زمان (عج)♠ ...

    ‍ #چگونه_امام_زمانی_شویم

    ♠قدم هایی برای خودسازی یاران امام زمان (عج)♠

    ?قدم اول: نماز اول وقت
    ?قدم دوم: احترام به پدرومادر

    ?قدم سوم: قرائت دعای عهد
    ?قدم چهارم: صبر در تمام امور

    ?قدم پنجم: وفای به عهد با امام زمان(عج)
    ?قدم ششم: قرائت روزانه قرآن همراه بامعنی

    ?قدم هفتم: جلوگیری از پرخوری و پرخوابی
    ?قدم هشتم: پرداخت روزانه صدقه

    ?قدم نهم: غیبت نکردن
    ?قدم دهم: فرو بردن خشم

    ?قدم یازدهم: ترک حسادت
    ?قدم دوازدهم: ترک دروغ

    ?قدم سیزدهم: ڪنترل چشم
    ?قدم چهاردهم: ?دائم الوضو بودن

    ?✨#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج✨?

    ❣?❣?❣?❣?❣

    موضوعات: قرآن
     [ 08:12:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      رضا سگ باز(!) یه لات بود تو مشهد. ...

    #شهدا
    رضا سگ باز(!) یه لات بود تو مشهد.

    هم سگ خرید و فروش می کرد، هم دعواهاش حسابی سگی بود!!

    یه روز داشت می رفت سمت کوهسنگی برای دعوا(!) و غذا خوردن که دید یه ماشین با آرم ”ستاد جنگهای نامنظم“ داره تعقیبش می کنه.

    شهید چمران از ماشین پیاده شد و دست اونو گرفت و گفت: ”فکر کردی خیلی مردی؟!“

    رضا گفت:بروبچه ها که اینجور میگن…..!!!

    چمران بهش گفت: اگه مردی بیا بریم جبهه!!

    به غیرتش بر خورد، راضی شد و راه افتاد سمت جبهه……!

    مدتی بعد….

    شهید چمران تو اتاق نشسته بود که یه دفعه دید داره صدای دعوا میاد….!

    چند لحظه بعد با دستبند، رضارو آوردن تو اتاق و انداختنش رو زمین و گفتن: ”این کیه آوردی جبهه؟!“

    رضا شروع کرد به فحش دادن. (فحشای رکیک!) اما چمران مشغول نوشتن بود!

    وقتی دید چمران توجه نمی کنه، یه دفعه سرش داد زد:

    ”آهای کچل با تو ام…..! “

    یکدفعه شهید چمران با مهربانی سرش رو بالا آورد و گفت: ”بله عزیزم! چی شده عزیزم؟ چیه آقا رضا؟ چه اتفاقی افتاده؟“

    رضا گفت: داشتم می رفتم بیرون که سیگار بخرم ولی با دژبان دعوام شد!!!!

    چمران: ”آقا رضا چی میکشی؟!! برید براش بخرید و بیارید…..!“

    چمران و آقا رضا تنها تو سنگر…..

    رضا به چمران گفت: میشه یه دو تا فحش بهم بدی؟! کِشیده ای، چیزی؟!!

    شهید چمران: چرا؟!

    رضا: من یه عمر به هرکی بدی کردم، بهم بدی کرده….!

    تا حالا نشده بود به کسی فحش بدم و اینطور برخورد کنه…..

    شهید چمران: اشتباه فکر می کنی…..! یکی اون بالاست که هر چی بهش بدی می کنم، نه تنها بدی نمی کنه، بلکه با خوبی بهم جواب میده!

    هِی آبرو بهم میده…..

    تو هم یکیو داشتی که هِی بهش بدی می کردی ولی اون بهت خوبی می کرده…..!

    منم با خودم گفتم بذار یه بار یکی بهم فحش بده و منم بهش بگم بله عزیزم…..! تا یکمی منم مثل اون (خدا) بشم …!

    رضا جا خورد!….

    ….. رفت و تو سنگر نشست.

    آدمی که مغرور بود و زیر بار کسی نمی رفت، زار زار گریه می کرد!

    تو گریه هاش می گفت: یعنی یکی بوده که هر چی بدی کردم بهم خوبی کرده؟؟؟؟

    اذان شد.

    رضا اولین نماز عمرش بود. رفت وضو گرفت.

    ….. سر نماز، موقع قنوت صدای گریش بلند شد!!!!

    وسط نماز، صدای سوت خمپاره اومد. پشت سر صدای خمپاره هم صدای زمین افتادن اومد…..

    رضارو خدا واسه خودش جدا کرد……! (فقط چند لحظه بعد از توبه کردن ش)

    یه توبه و نما ز واقعی……..

    خاطرات شهید مصطفی چمران


    ?ڪوتاه و خواندنــے✔️

    موضوعات: قرآن
     [ 08:11:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      همه چیز به "خنده ات" بستگے دارد ...

    همه چیز
    به “خنده ات” بستگے دارد
    ڪافیست بخندے
    تا تمامِ روز را
    در آسمان قدم بزنم

    #جانا
    #آقاى_خوبیها

    1511631579k_pic_b21a732e-9089-461f-8632-5de7103aeb11.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:11:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      همسر شهید مرتضی حسین پور: ...

    همسر شهید مرتضی حسین پور:

    خیلی خیلی دوست دارم آن قدر که همه شهیدان همت و باکری را می شناسندو از آنها می گویند
    وِرد زبانشان بشود امثال شهید بیضائی ها،شهریاری ها وشهید حیدرها که خیلی مظلومانه شهید شدند

    1511631802k_pic_d2dae6bc-df7d-4113-9278-5ae507e43d2f.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:11:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      هر که دارد، هوس ڪوےشهدا بسم اللھ.. ...

    ♥️?

    #اطلاعیه

    هر که دارد،
    هوس ڪوےشهدا
    بسم اللھ…

    #ثبت_نام_خادمان_راهیان_نور

    1511631851k_pic_c769f6c6-def0-4cf4-9104-c5590e375f7d.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:10:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      یه روز جعفر.. یه روز اصغر.. یه روز غضنفر.. یه روز نقی .. یه روز مجید ...

    ? یه روز جعفر.. یه روز اصغر.. یه روز غضنفر.. یه روز نقی .. یه روز مجید
    مسلمونا کی از این خواب خرگوشی بیدار میشوید؟

    1511635127k_pic_292b1cfc-6910-4163-9802-9e95132517d0.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:10:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      خشونت علیه زنان ؛ ...

    خشونت علیه زنان ؛
    همیشه یک چشم کبود
    و دندان شکسته و دماغ خونی نیست.
    خشونت اضطرابی است که در جان زن است
    که فکر میکند باید لاغرتر باشد چاق تر باشد ،
    زیباتر باشد ،خوشحال تر باشد…

    1511635207k_pic_bc8991dc-2ece-46fd-8199-197ab862ce0c.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:09:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      نوستالژی نوبت حمام نمره تهران ...

    نوستالژی
    نوبت حمام نمره تهران
    متولدین 64 به قبل حتما این عکس رو خوب به خاطر دارن. یه زمانی حموم رفتن هم اینجوری صف داشت!

    1511635489k_pic_4450b442-4717-4396-b149-e839f14dbeb7.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:09:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      نکند قول و قرارمان را فراموش کرده باشیم... ...

    ? #دلنوشته
    ?نکند قول و قرارمان را فراموش کرده باشیم…??

    ♦️پس از حادثه ی تلخ #زلزله_کرمانشاه، بعضی ها مشغول کمک رسانی شدند، عده ای مشغول سیاسی بازی و عده ای مشغول شایعه سازی و عده ای هم مشغول پاسخ به شایعات …
    ?در این شلوغی ها شاید قول وقرارهایی بوده که فراموش شده اند، یادآوری آن خالی از لطف نیست??

    ✅شب زلزله عده ی زیادی به واسطه ی این شوک به یاد خدا و مرگ و قیامت افتادند. ? به یاد زلزله ای که در قرآن برای قیامت از آن یاد شده است «اذا زلزلت الارض زلزالها». به یاد کم کاری های خود افتادند و ترسیدند و توبه ای از سر ترس کردند، نکنه اون توبه بین سیاسی بازی ها و شایعات و… گم شده باشه؟??

    ✅عده ای وقتی شنیدند پدری 8 عضو خانواده ی خودرا یک شبه از دست داد?? به یاد عزیزانشون افتادند. پدر و مادر خواهر و برادرو همه ی دوستان و آشنایانی که به هر دلیل از آن ها غافل بوده اند، نکنه این دلتنگی و یادآوری در بین این شلوغی ها گم شده باشه؟??

    ✅عده ای از مهندسین و پیمانکاران با دیدن ساختمان های نوساز تخریب شده به خود آمدند و عهد کردند در ساخت و سازهای آینده نکات ایمنی و استاندارد را رعایت کنند، نکنه در دعوای مسکن مهر و ساختمان بغلیش قول و قرارشون فراموش شده باشه؟??

    ❌✅عده ای هم در کسوت مدیران دولتی به مردم عزیز کرمانشاه قول هایی دادند، نکنه بعد از تمام شدن شلوغی ها قول و قرارشون هم تمام شده باشد؟??

    ??و امروز جمعه بود. باز هم خبری از منجی عالم و درمان دردهایمان نشد. نکند زلزله ای که چند کشور و چندین استان را به لرزه در آورد، مارا تکان نداده باشد و همچنان در غفلت از یار به سر ببریم؟؟??????

    ✳️اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر واجعلنا من خیرانصاره…??

    موضوعات: قرآن
    [شنبه 1396-09-04] [ 11:04:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      شما #یادتون میاد #قبل_انقلاب کل محل یکی دوتا خونه #خط_تلفن داشتن هرکی کار داشت باید میرفت خونه همسایه... ...

    #قبل_انقلاب


    ?یادتون میاد؟

    ✅شما #یادتون میاد #قبل_انقلاب کل محل یکی دوتا خونه #خط_تلفن داشتن هرکی کار داشت باید میرفت خونه همسایه…


    ✅شما #یادتون میاد خونه ها تا همین زمان جنگ #حموم نداشت یا میرفتیم حموم عمومی یا توی خونه آب رو گرم میکردیم؟

    ✅شما #یادتون میاد کلا توی #خانواده یکی دوتا #تلویزیون رنگی بود میرفتیم بازی های ایران رو نگاه میکردیم؟
    فقط هم دوتا شبکه بود ساعت یک شب هم #تعطیل میشد

    ✅شما #یادتون میاد #قبل_انقلاب پزشک ها پاکستانی و هندی بودن به سختی باید فارسی حالیشون میکردیم؟ واسه کوچیکترین #عمل جراحی میگفتن: باید ببرین خارج

    ✅شما #یادتون میاد واسه خرید دفتر مدرسه، شکر، روغن حتی صابون #سهمیه و صف #کوپن بود؟

    ✅شما یادتون میاد #اول_انقلاب و جنگ برق نوبتی قطع میشد، تابستونا نصف روز برق نداشتیم؟

    ✅شما #یادتون میاد اگر مادر یا خواهرت میخواست #دم_غروب وقتی هوا تاریک میشد تا سرخیابون بره حتما باید باهاش میرفتی حتی اگر زورت به کسی نمیرسید؟

    ✅شما یادتون میاد #قبل_انقلاب زمستونهای سخت و پر برف، بخاریهای نفتی، صف طولانی واسه باک نفت…

    ✅شما #یادتون میاد روستاها وقتی مادری پا به ماه بود شب نصف شب بخاطر نداشتن جاده و #برق و #درمانگاه چقدر سَرِ زا از دنیا میرفتن؟

    ✅شما یادتون نمیاد…


    #تاریخ_نمیدانیم

    موضوعات: قرآن
     [ 11:03:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      اغلب ما "سواد رابطه" نداریم... ...

    ???

    اغلب ما “سواد رابطه” نداریم…

    بلد نیستیم بفهمیم دنیای آدمها با هم فرق دارد
    توقع داریم کسی که باماست خود ما باشد
    حتی حاضر نیستیم به نیازها , خواسته ها و علایق او توجه کنیم
    غرور خودمان را بسیار دوست داریم!
    اما توقع داریم او غرور و نیاز و توقع نداشته باشد !
    و درکش سخت است برای ما
    که او دنیایی دارد که خودش ساخته و آن را صرفا با ما به اشتراک گذاشته…
    نه اینکه بخواهد بر اساس خواسته ی ما دنیای تازه ای بسازد…
    ما بلد نیستیم کنار هم باشیم..???

    موضوعات: قرآن
     [ 11:02:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      حالا که دیگه نه طاقچه ای تو خونه ها هست و نه قاب عکسی... ...

    میگفت
    اونوقتا
    تو هر خونه ای
    روی طاقچه ش
    یکی از این عکسای دسته جمعی تو مشهد وجود داشت …
    حالا که دیگه
    نه طاقچه ای تو خونه ها هست و
    نه قاب عکسی…


    ?

    1511556659k_pic_660f579b-20bc-4303-9045-c7de61381b12.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:02:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      کمی طراوت باران، کمی نسیم حرم ...

    کمی طراوت باران، کمی نسیم حرم
    سلام صبح من و فیض مستقیم حرم

    أَلسلامُ عَلى المَدفُونینَ بِلا أَکفان
    سلام بر آن دفن شدگان بدون کفن

    السلام علیک یااباعبدالله✋

    1511581740k_pic_84f92502-61b4-4ad0-8110-60558084485e.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 11:01:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      دعای روز شنبه ...

    دعای روز شنبه??
    ?✨??✨??✨?
    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ بِسْمِ اللَّهِ کَلِمَهِٔ الْمُعْتَصِمِینَ وَ مَقَالَهِٔ الْمُتَحَرِّزِینَ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ تَعَالَی مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِینَ وَ کَیْدِ الْحَاسِدِینَ وَ بَغْیِ الظَّالِمِینَ وَ أَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِینَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ بِلاَ شَرِیکٍ وَ الْمَلِکُ بِلاَ تَمْلِیکٍ لاَ تُضَادُّ فِی حُکْمِکَ وَ لاَ تُنَازَعُ فِی مُلْکِکَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ أَنْ تُوزِعَنِی مِنْ شُکْرِ نُعْمَاکَ مَا تَبْلُغُ بِی غَایَهَٔ رِضَاکَ وَ أَنْ تُعِینَنِی عَلَی طَاعَتِکَ وَ لُزُومِ عِبَادَتِکَ وَ اسْتِحْقَاقِ مَثُوبَتِکَ بِلُطْفِ عِنَایَتِکَ وَ تَرْحَمَنِی بِصَدِّی (وَ صُدَّنِی) عَنْ مَعَاصِیکَ مَا أَحْیَیْتَنِی وَ تُوَفِّقَنِی لِمَا یَنْفَعُنِی مَا أَبْقَیْتَنِی وَ أَنْ تَشْرَحَ بِکِتَابِکَ صَدْرِی وَ تَحُطَّ بِتِلاَوَتِهِ وِزْرِی وَ تَمْنَحَنِی السَّلاَمَهَٔ فِی دِینِی وَ نَفْسِی وَ لاَ تُوحِشَ بِی أَهْلَ أُنْسِی وَ تُتِمَّ إِحْسَانَکَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ عُمْرِی کَمَا أَحْسَنْتَ فِیمَا مَضَی مِنْهُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین
    ?✨??✨??✨

    موضوعات: قرآن
     [ 11:01:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      توفیق انجام کار خیر به نیابت از صاحب الزمان عج ...

    ???




    ✍توفیق انجام کار خیر به نیابت از صاحب الزمان عج

    ✅مرحوم کافی نقل می کرد که:
    شبی خواب بودم که نیمه های شب صدای در خانه ام بلند شد از پنجره طبقه دوم از مردی که آمده بود به در خانه ام پرسیدم که چه میخواهد؛

    ? گفت که فردا چکی دارد و آبرویش در خطر است.
    میخواست کمکش کنم.

    ⭐️لباس مناسب پوشیدم و به سمت در خانه رفتم، در حین پایین آمدن از پله ها فقط در ذهن خودم گفتم:
    با خودت چکار کردی حاج احمد؟ نه آسایش داری و نه خواب و خوراک؛ همین.

    ✅رفتم با روی خوش با آن مرد حرف زدم و کارش را هم راه انداختم و آمدم خوابیدم.

    ?همان شب حضرت حجه بن الحسن (عج) را خواب دیدم…

    ?فرمود: شیخ احمد حالا دیگر غر میزنی؛ اگر ناراحتی حواله کنیم مردم بروند سراغ شخص دیگری؟

    ?آنجا بود که فهمیدم که راه انداختن کار مردم و کار خیر، لطف و محبت و عنایتی است که خداوند و حضرت حجت عج به من دارند…


    ?وقتی در دعاهایت از خدا توفیق کار خیر خواسته باشی،
    وقتی از حجت زمان طلب کرده باشی که حوائجش بدست تو برآورده و برطرف گردد و این را خالصانه و از روی صفای باطن خواسته باشی؛ خدا هم توفیق عمل می دهد، هرجا که باشی گره ای باز میکنی؛
    ولو به جواب دادن سوال رهگذری..


    ???

    موضوعات: قرآن
     [ 11:01:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ‍ "راهیان نور سوریه" ...

    ‍ “راهیان نور سوریه”

    ✍️ شهید مدافع حرم مصطفى صدرزاده در یادداشتى به دوستان بسیجی خود مى‌نویسد:

    ?چه مى‌شود روزی سوریه امن و امان شود و کاروان راهیان نور مثل شلمچه و فکه به سمت حلب و دمشق راه بیفتد …

    ?فکرش را بکن!
    راه مى‌روى و راوی مى‌گوید:
    اینجا قتلگاه شهید رسول خلیلى است،

    ?یا اینجا را که مى‌بینى همان جایی است که،
    مهدی عزیزی را دوره کردند و شروع کردند از پایش زدند تا … شهید شد.

    ?یا مثلاً اینجا همان جایی است که،
    شهید حیدرى نماز جماعت مى‌خواند.

    ?شهید بیضائى بالای همین صخره نیروها را رصد مى‌کرد و کمین خورد.

    ?شهید شهریاری را که مى‌شناسید؟
    همین جا با لهجه آذری برای بچه ها مداحی مى‌کرد.

    ?یا شهید مرادى؛ آخرین لحظات زندگى‌اش را اینجا در خون خودش غلتیده بود.

    ?یا شهید حامد جوانى؛ اینجا عباس‌وار پر کشید.

    ?خدا بیامرزد شهید اسکندرى را … همینجا سرش بالای نیزه رفت.

    ?شهید جهاد مغنیه، در این دشت با یارانش پر کشید …

    ?عجب حال و هوایی مى‌شود کاروان راهیان نور مدافعین حرم …
    عجب حال و هوایی …

    #راهیان_نور_سوریه

    موضوعات: قرآن
    [پنجشنبه 1396-09-02] [ 09:22:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت