#خرید کالای غیرایرانی، مخالفت با حکمت خداست!.

اگر گرایش‌ها و انتخاب‌های سلیقه‌ای شهروندان در راستای باورها، ارزش‌ها و هنجارهای معیار در سبک زندگی اسلامی ایرانی به‌خوبی شکل‌گرفته باشد، بی‌گمان اعضای جامعه تلاش می‌کنند تا در گزینش‌های اقتصادی خود از میان کالاهای ارائه‌شده، کالای مرغوبی را تهیه کنند که در جامعه و کشور خودشان تولیدشده باشد؛ زیرا کار و تلاش فزاینده و همچنین تکریم تلاش‌گران این عرصه، یک ارزش در جامعه دینی ایران به ‌شمار می‌آید. حمایت از کالای مرغوبی که در داخل کشور و به ‌دست توانمند سازندگان داخلی تهیه‌شده است، حمایت از این ارزش اجتماعی خواهد بود.
حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی قانع، معاون پژوهشی دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، در رابطه با ادله فقهی حمایت از کالای ایرانی به تبیین موضوعی بحث پزداخت. به باور وی، تعصب عالمانه و حکیمانه که مصداقش حمایت از کالای داخلی است، لازم و واجب است.

سوال: ادله فقهی لزوم حمایت از کالای ایرانی چیست؟

قانع: اولاً، ما اعتقاد داریم خدای متعال در هر سرزمینی (چه در شهرها و روستاها و چه کلان‌تر در حد کشورها) نیازهای مختلف آن را با منابع زیرزمینی و روزمینی و سرمایه‌های انسانی تأمین کرده است و این از حکمت خدا نشئت می‌گیرد. عدم‌حمایت از کالای ایرانی علاوه بر همه ادله‌ای که مردم می‌دانند، از قبیل اشتغال‌زایی برای مردم کشور و اصلاح وضع اقتصادی و کم شدن بیکاری، که مشکلات و دردهای شخصی و خانوادگی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد، مخالفت با حکمت خداست و از نظر فقهی مخالفت با حکمت خدا، امری قبیح است.

ثانیا، در مباحث پرداخت خمس و زکات داریم که پرداخت به نیازمندان نزدیک، بهتر بلکه لازم است. اگر ما مناط این مسئله را تنقیح کنیم، می‌توانیم به مسئله مورد بحث هم سرایت دهیم.

ثالثاً، «حب الوطن من الایمان»؛ در روایت آمده است تعصب در برخی موارد بد نیست که انسان قوم خود را، شهر خود را و کشور خود را بر غیر آن ترجیح دهد. تعصب بد آن است که انسان ناحق خود را برحق دیگران ترجیح دهد. حال می‌گوییم استفاده از کالای داخلی که البته کیفیت داشته و قیمت بالایی هم نداشته باشد، حق خود است که ترجیحش بر دیگران، نمونه و مصداق تعصب صحیح و عاقلانه است و خلاف آن عمل کردن، تعصب جاهلانه است.

رابعاً، شاید بتوان از قاعده نفی سبیل در اینجا هم استفاده نمود. استفاده از کالای داخلی برای ما که عَلَم دین و اسلام و قرآن و تشیع را برداشته‌ایم، تقویت این حرکت است که آثار مثبت بزرگ جهانی هم داشته و خواهد داشت. برعکس آن نیز تقویت دشمنان و تضعیف این مسیر انقلابی و دینی و آزادی‌بخش و مسیر عبودیت خداست.
خرید کالای غیرایرانی، مخالفت با حکمت خداست!.

اگر گرایش‌ها و انتخاب‌های سلیقه‌ای شهروندان در راستای باورها، ارزش‌ها و هنجارهای معیار در سبک زندگی اسلامی ایرانی به‌خوبی شکل‌گرفته باشد، بی‌گمان اعضای جامعه تلاش می‌کنند تا در گزینش‌های اقتصادی خود از میان کالاهای ارائه‌شده، کالای مرغوبی را تهیه کنند که در جامعه و کشور خودشان تولیدشده باشد؛ زیرا کار و تلاش فزاینده و همچنین تکریم تلاش‌گران این عرصه، یک ارزش در جامعه دینی ایران به ‌شمار می‌آید. حمایت از کالای مرغوبی که در داخل کشور و به ‌دست توانمند سازندگان داخلی تهیه‌شده است، حمایت از این ارزش اجتماعی خواهد بود. حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی قانع، معاون پژوهشی دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، در رابطه با ادله فقهی حمایت از کالای ایرانی به تبیین موضوعی بحث پزداخت. به باور وی، تعصب عالمانه و حکیمانه که مصداقش حمایت از کالای داخلی است، لازم و واجب است.

سوال: ادله فقهی لزوم حمایت از کالای ایرانی چیست؟

قانع: اولاً، ما اعتقاد داریم خدای متعال در هر سرزمینی (چه در شهرها و روستاها و چه کلان‌تر در حد کشورها) نیازهای مختلف آن را با منابع زیرزمینی و روزمینی و سرمایه‌های انسانی تأمین کرده است و این از حکمت خدا نشئت می‌گیرد. عدم‌حمایت از کالای ایرانی علاوه بر همه ادله‌ای که مردم می‌دانند، از قبیل اشتغال‌زایی برای مردم کشور و اصلاح وضع اقتصادی و کم شدن بیکاری، که مشکلات و دردهای شخصی و خانوادگی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد، مخالفت با حکمت خداست و از نظر فقهی مخالفت با حکمت خدا، امری قبیح است.

ثانیا، در مباحث پرداخت خمس و زکات داریم که پرداخت به نیازمندان نزدیک، بهتر بلکه لازم است. اگر ما مناط این مسئله را تنقیح کنیم، می‌توانیم به مسئله مورد بحث هم سرایت دهیم.

ثالثاً، «حب الوطن من الایمان»؛ در روایت آمده است تعصب در برخی موارد بد نیست که انسان قوم خود را، شهر خود را و کشور خود را بر غیر آن ترجیح دهد. تعصب بد آن است که انسان ناحق خود را برحق دیگران ترجیح دهد. حال می‌گوییم استفاده از کالای داخلی که البته کیفیت داشته و قیمت بالایی هم نداشته باشد، حق خود است که ترجیحش بر دیگران، نمونه و مصداق تعصب صحیح و عاقلانه است و خلاف آن عمل کردن، تعصب جاهلانه است.

رابعاً، شاید بتوان از قاعده نفی سبیل در اینجا هم استفاده نمود. استفاده از کالای داخلی برای ما که عَلَم دین و اسلام و قرآن و تشیع را برداشته‌ایم، تقویت این حرکت است که آثار مثبت بزرگ جهانی هم داشته و خواهد داشت. برعکس آن نیز تقویت دشمنان و تضعیف این مسیر انقلابی و دینی و آزادی‌بخش و مسیر عبودیت خداست.

موضوعات: تبلیغ
[شنبه 1397-04-09] [ 11:55:00 ق.ظ ]