*آداب حدیث کساء

هرچند در روایات معصومان شرائط و آداب خاصی برای خواندن حدیث کساء بیان نشده است، اما در نظر داشتن شرائط عام جلسات دعا و توسل، که درهمان حالت تضرع و خشوع و انقطاع از همه کس و همه چیز به سوی خدا است، می تواند برتأثیر این توسل بیفزاید. اگر به شرائطی که برخی از علما و بزرگان برای خواندن این حدیث بیان کرده اند توجه کنیم، در می یابیم که این شرائط از جمله آداب عمومی خواندن دعاها و توسلات است واین احتمال وجود داردکه تجربیات آن عالم یا الهامات خاصی که به برخی شده، دلیل سفارش به بعضی ازآداب خواندن حدیث کساء باشد. برای مثال مرحوم آیت الله بهاء الدینی سفارش می کردند برای خواندن حدیث کساء چند نفر، پس ازنماز مغرب وعشاء دور هم جمع شوند و 14 هزار صلوات بفرستندو حدیث کساء را بخوانند و حاضران در جلسه را اطعام کنند.

محمد جواد یزدی شیبانی نیز در مقدمۀ کتاب خود می نویسد: چون ذکر حدیث کساء جهت رفع بلیات و قضای حاجات منویات و فیوضات از جملۀ مجربات است و تمام این آثار به برکت واسطه ها ی الهی برا ی جلسات حدیث کساء وجود دارد ، سزاوار است که افرد علاقه مند به شرکت در جلسات حدیث کساء به نحوی دراین مجالس شرکت کنندکه گویا آن بزرگواران در جلسه حاضر و ناظر می بینند» (یزدی شیبایی، محمد جواد، تذکر المصائب ص 1 .» )

روبه قبله نشتن و مؤدب به آداب اسلامی بودن و … از آدابی است که جناب شیبانی برشمرده است. از دیگر اداب جلسات حدیث کساء ، چنانچه پیش از این نیز به آن اشاره شد، سفارش آیت الله سید علی قاضی به سوزاندن چوب عود در جلسۀ حدیث کساء است.

حدیث کساء و آثار شگفت آیت‌الله سید علی موحد ابطحی

موضوعات: انقلاب
[پنجشنبه 1396-02-21] [ 10:59:00 ق.ظ ]