آداب خوردن و مصرف خوراکی ها

فایده باطنى کم خورى

امام صادق علیه السلام : نزدیک ترین حالت بنده به خداوند (عز و جل ) هنگامى است که شکم وى سبک باشد.

- در حدیثى که به امام صادق (ع) منسوب است - : کم خورى ، در میان هر طایفه اى ، ستوده است ؛ زیرا منفعت باطن و ظاهر، در آن است .



تشویق به پرهیز غذایى

امام صادق علیه السلام : خطاب به طبیب هندى : من برتر از آنچه تو همراه دارى ، به همراه دارم … . آنچه را پیامبر خدا فرموده است ، به کار مى گیرم و مى دانم که معده ، خانه همه دردها و پرهیز، یگانه درمان است . نیز بدن را بر آنچه بدان خو مى گیرد، عادت مى دهم .


درباره ى مدت پرهیز بیمار

- از جعفر بن اسماعیل ، از مردى ، در گفتگو با امام صادق علیه السلام : از ایشان پرسیدم : بیمار، چند روز پرهیز داده مى شود؟
فرمود : یک دِبْق.
من نمى دانستم دِبق چیست . از همین روى ، در این باره از ایشان پرسیدم . فرمود: ده روز.

- به نقل از یعقوب بن زید، از یکى از معتمدین حدیث از امام صادق علیه السلام : پرهیز، یازده دین است و از آن پس پرهیزى نیست .
مؤ لف طب الائمه گفته است : دین یک واژه رومى و به معناى یازده روز است .
امام صادق علیه السلام : پرهیز، پس از هفت روز، براى بیمار، سودى ندارد.



نکوهش پرخورى

امام صادق علیه السلام : پُرخورى ، ناخوشایند است .



زیان هاى پرخورى


کاهش تندرستى

امام صادق علیه السلام : تباهى تن ، در فراوانى خوراک است ، تباهى کِشت در ارتکاب گناه ، و تباهى شناخت ، در واگذاردن صلوات بر برترین مردمان ( یعنى پیامبر خدا (ص) )



زیان هاى باطنى پرخورى



الف - کمى عبادت

- به نقل از حَفص به غیاث ، از امام صادق (ع) - : ابلیس براى یحیى بن زکریا چهره آشکار ساخت و ناگاه یحیى دید که از هر چیزى بر او آویزه هایى است و از او پرسید: اى ابلیس ! این آویزه ها چیست ؟
گفت : اینها، هوسهایى است که آدمیزاده را بدانها گرفتار ساخته ام .
پرسید: آیا از این ها چیزى براى من هم هست ؟
گفت : شاید ( روزى ) سیر شده باشى و در نتیجه ، این سیرى ، تو را از نماز و یاد خدا، سنگین کرده باشد.
یحیى گفت : با خداوند، عهد مى بندم که هرگز شکم خویش را از خوراک ، پُر نکنم . ابلیس هم گفت : با خداوند، عهد مى بندم که هرگز مسلمانى را اندرز ندهم !

امام صادق (ع)
سپس فرمود: اى حَفص ! جعفر و خاندان جعفر را با خدا این عهد است که هیچ گاه شکم خویش را از خوراک ، پر نکنند و جعفر و خاندان جعفر را با خدا این عهد است که هرگز براى دنیا کار نکنند.


ب - دورى از خداوند

امام صادق علیه السلام : دورترین مردمان از خداوند، کسى است که شکمش پر باشد.
امام صادق علیه السلام : خداوند ( عز و جل ) پرخورى را دشمن مى شمارد.
امام صادق علیه السلام : شکم با خوردن ، سرکش مى شود. نزدیک ترین حالت بنده به خداوند (عز و جل ) هنگامى است که شکمش سبک باشد و دورترین حالت بنده از خداوند (عز و جل ) نیز آن هنگام است که شکمش ‍ پر باشد.

ج - گرسنگى در روز قیامت

امام صادق علیه السلام : پیامبر خدا، صداى آروغ مردى را شنید. فرمود: اى بنده خدا! آروغت را کوتاه کن ، زیرا کسانى که در روز قیامت ، بیشترین گرسنگى را مى کشند، آنانى هستند که در دنیا سیرترین مردم بوده اند.


سنگدلى ناشى از زیان هاى پرخورى

- در حدیثى که به امام صادق (ع) منسوب است - : بسیار خفتن ، از نوشیدن بسیار، و بسیار نوشیدن از سیرى فراوان ، زاده مى شود و این دو، انسان را نسبت به فرمانبرى از خدا سنگین مى کنند و دل را سخت تر از آن مى کنند که تفکر و خضوع داشته باشد.

- در حدیثى که به امام صادق (ع) منسوب است -: براى دل مؤ من ، هیچ چیزى زیانبارتر از پرخورى نیست و آن ، دو چیز را پدید مى آورد: سنگدلى و برانگیختگى شهوت .

1506462308434235167_107950.jpg

موضوعات: خانواده
[چهارشنبه 1396-07-05] [ 08:48:00 ق.ظ ]