به چه چیزی کار طلبگی گفته میشود و چه چیزی با آن منافات دارد؟!
این که چه کاری با طلبگی منافات دارد و چه شغلی منافات ندارد و یا اینکه اگر به طلبه ای بگویند آقای دکتر فلانی٬ خوب است یا نه. و اینکه اصولا به چه چیزی کار طلبگی گفته میشود و چه چیزی با آن منافات دارد؟!! از جمله پرسشهای جدی و مورد نیاز است و پاسخ به آن میتواند بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه و طلاب ما را برطرف کند.
روحانیت وظیفه دارد در راه بهفهمی دین خدا، هر گونه تلاشی را به کار گیرد. انواع فعالیتهای علمی (عقلانی، تجربی و…) با هدف کشف آفاق جدید دین خدا، از وظایف روحانی است. هدف اصلی او، بهفهمی دین است و در این راه مقدمات لازم را باید کسب کند؛ ولی بسیار تفاوت است میان کسی که میخواهد عالِم فلسفه و روانشناسی باشد با کسی که فلسفه و روانشناسی را در خدمت فهم معارف دین میخواهد. همچنین، میان کسی که عالم صرف و نحو است و کسی که صرف، نحو و ادب عربی را در خدمت فهم قرآن و حدیث میخواهد.
علاوه بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین، حوزههای علمیه متکفل تحقق دین در جامعه نیز هستند.
علاوه بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین، حوزههای علمیه متکفل تحقق دین در جامعه نیز هستند. حوزه پیش از انقلاب توان مهندسی کلان فرهنگی و بنیانگذاری فرهنگ اسلامی در سطح جامعه جهانی را نداشت و از مجاری قدرت اجتماعی و تأثیرگذاری بر کلان جامعه محروم بود؛ بدین جهت بیشتر به طراحی، توسعه، ترویج و دفاع از نظام معرفتی دین میپرداخت و در کنج ضعف و انزوا و محدودیت به همین مقدار بسنده کرده بود.
اما با پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه اختیار عالمان دین، مسئولیتهای سنگینتری بر دوش حوزویان قرار گرفت. حوزه امروز باید در صدد ارایه الگوی همهجانبه اداره جامعه اسلامی ـ و غیر اسلامی ـ بر اساس آن نظام معرفتی و حرکت به سوی تمدنسازی اسلامی باشد. تمدنسازی اسلامی، یعنی ایجاد یک تحول اجتماعی فراگیر و تلاش برای تشکیل جامعه آرمانی بر اساس نظام آموزههای اسلامی؛ جامعهای که در آن کسب معرفت و اجرای احکام فقهی، حقوقی و اخلاقی اسلام، روان و پویا و مستمر باشد. این نسل، بر خلاف نسل اول که وظیفهاش به هم زدن بنیان جامعه و فرهنگ کهن آن بوده، وظیفهاش پیریزی یک فرهنگ نو، جامعه نو و تمدن جدید است.
حوزه امروز باید در صدد ارایه الگوی همهجانبه اداره جامعه اسلامی ـ و غیر اسلامی ـ بر اساس آن نظام معرفتی و حرکت به سوی تمدنسازی اسلامی باشد.
بنابراین، کارکردها و رسالتهای حوزه، پیش و پس از انقلاب، بسیار متفاوت گشته و در پرتو آن، نقشها و کارکردهای طلبه نیز توسعه یافته است. با توجه به این نکته، به نظر میرسد به عنوان وجوب کفایی حوزه باید در رشتههای مختلف علوم انسانی که مهندسی فرهنگی جامعه بر آن متوقف است، وارد شود.
با این توضیحها، گویا شاخصی برای شناخت کار طلبگی از کارهای دیگر به دست آوردهایم. کار طلبگی، کاری است که این رسالتها را تأمین کند. فعالیتی که مستقیماً این رسالتها را تأمین کند، قطعاً کار طلبگی است. فعالیتی که با واسطه به تأمین این رسالتها کمک کند نیز، اگر هیچ نهاد دیگری نتواند از ایفای آن برآید؛ یعنی قابل واگذاری به اصناف دیگر نباشد، کار طلبگی است. اما اگر در تأمین این اهداف نیاز به چند واسطه داشته باشد و نیز، قابل واگذاری به سایر اصناف باشد، کار طلبگی به شمار نمیرود؛
مثلاً آشپز یا رانندهای که در اختیار سازمان روحانیت قرار دارد، در نهایت به رسالتهای روحانیت کمک میکند؛ اما کار طلبگی نمیکند. ترجمه متون اسلامی که نیاز به تخصص ویژه حوزوی دارد و ممکن است قابل واگذاری به دیگران نباشد، کار طلبگی به شمار میرود؛ گرچه این فعالیت در تأمین آن غایات، به عنوان یک واسطه عمل میکند. ممکن است طلبه با همکاری دیگر تخصصها یک پروژه مشترک را اجرا کند؛ مثلاً با مشارکت یک فیلمساز یا کارگردان به نشر معارف الهی بپردازد و مهارت او را به تخصص خود پیوند زند.
کار طلبگی، کاری است که این رسالتها را تأمین کند. فعالیتی که مستقیماً این رسالتها را تأمین کند، قطعاً کار طلبگی است. فعالیتی که با واسطه به تأمین این رسالتها کمک کند نیز، اگر هیچ نهاد دیگری نتواند از ایفای آن برآید؛ یعنی قابل واگذاری به اصناف دیگر نباشد، کار طلبگی است.
طلبه، نیرویی است که باید در خدمت رسالتهای انبیا، امام زمان (عج) و حوزههای علمیه قرار گیرد. از میان این رسالتها، فهم دین ـ در حدود ممکن ـ بر ابلاغ و اجرای دین تقدم دارد و قطعاً دوره زمانی مشخصی را باید به این مهم اختصاص داد. در این دوره، عمده توان و زمان طلبه باید صرف آموختن معارف دینی و بهدستآوردن مقدمات آن گردد و هر فعالیت دیگری، به شرطی در زمره فعالیتهای صنفی طلبه قرار میگیرد که در همین راستا باشد.
منبع :زی طلبگی - محمد عالم نوری زاده
موضوعات: انقلاب
[سه شنبه 1396-05-03] [ 02:20:00 ب.ظ ]