سالار زینب حسین جان
جانم حسین ع







 << < دی 1396 > >>
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            




سالار زینب


جانم حسین ع




جستجو






آمار


  • امروز: 61
  • دیروز: 529
  • 7 روز قبل: 2301
  • 1 ماه قبل: 5099
  • کل بازدیدها: 176827



  • رتبه



     
      وظایف #زنان در دوران #غیبت کبری ...

    وظایف #زنان در دوران #غیبت کبری
    وظایف و مسئولیت هایی در دوران غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عهده #شیعیان قرار گرفته که برای حفظ خود و مهیا نمودن آن برای ظهور حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) بسیار مفید و مؤثر است… و اهمیت این وظایف به حدی است که در روایات، بسیار بر آن تأکید شده است. لذا هرگاه زنان یا مردان به وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده شان گذاشته اند عمل نمایند و پایبند به آن باشند، این اشخاص بس با ارزش تر از مسلمانان صدر اسلام خواهند بود که محضر پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) را درک کردند، زیرا حضرت رسول در محضر اصحابش فرمودند:
    «بعد از شما گروهی می آیند که برای یک نفر از آنان به اندازه پنجاه نفر از شما اجر و مزد منظور می گردد.»
    عرض کردند: ای رسول خدا! ما در جنگ های بدر و احد و حنین در کنار شما بودیم و در راه خدا جنگ ها کردیم و قرآن در زمان ما نازل شد.
    پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم ) فرمود:
    «اگر مشکلات و سختی هایی که برای آن ها پیش می آید و آنان در مقابل آن سختی ها، پایداری و مقاومت می ورزند، برای شما پیش می آمد، نمی توانستید مانند آن ها پایدار و ثابت قدم باشید.»[1]

    لذا #زنان ما نباید در مقابل وظایف مهم فردی و اجتماعی از خود سستی یا بی تفاوتی نشان دهند بلکه باید به وظایفی که بعضی از آن ها در این فصل آورده شده است با جدیت کامل عمل کنند و با هر فساد و تباهی مبارزه کنند و با عمل و تزکیه نفس خود را از منتظران واقعی حضرت بقیه الله ( ارواحنا فداه ) قرار دهند.[2]

    از جمله مسئولیت های #زنان، وظایف فردی و اجتماعی است که به ترتیب به شرح آن پرداخته می شود:

    الف ـ وظایف فردی
    1 ـ پاک سازی درو ن از صفات پلید و زیور دادن آن به اخلاق نیک( خودسازی)
    امام صادق علیه السلام، به مردم دوران غیبت، اعم از زن و مرد می فرماید:«هر کس دوست می دارد که از اصحاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد باید منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید.» [3] پس یکی از چیزهایی که هر انسانی، اعم از زن و مرد را به کمال حقیقی می رساند، پاک سازی روح و جان از صفات رذیله و جای گزین نمودن صفات پسندیده است. پس یک زن اولاً، به عنوان یک شخصیت انسانی (زن بودن) ثانیاً، به منزله یک مادر و همسر و ثالثاً، به مثابه تربیت کننده و منتظر ساز، روحی سلحشور و جهادگر می خواهد.

    2ـ معرفت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
    آشکار است که اقبال قلبی، از شناخت و احساس محبت، مایه می گیرد؛ از این رو مهم ترین وظیفه ای که هر شیعه منتظری بر عهده دارد، کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است . یک زن به منزله یک فرد مسلمان و انسانی که در تربیت و ساختن انسان های با معرفت، مؤثر است، بایستی با ایجاد فضای مهدوی در خانه و محیط رشد فرزند و شرکت دادن او در محافل و مجالسی که معرفت و محبت حضرت را در عمق جان ها می افشاند و استفاده از ابزارهای نوین آموزشی روز و تبلیغ عملی در اعمال و رفتار و گفتار این مهم را تحقق بخشد؛ و انتظار را در ژرفای جان فرزندان رسوخ دهد.[4] زنان، در راستای همان رسالتی ایفای وظیفه می کنند که خالق انسان ها برای آن ها قرار داده است و حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) آن را به خوبی تبیین کرد و فرمود: «شغل اصلی زن، مادری و همسری است و مهم ترین کار زن مادری است.» و در جای دیگر فرمودند: «قرآن کریم انسان ساز است، و زن ها نیز انسان ساز.»[5]

    3ـ محبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
    محبت، حالتی است میان محب و محبوب که سرچشمه آن، قلب و درون است، لکن نمود آن، در ظاهر و در افعال اعمال محب، به روشنی پیدا است. محبت امری طرفینی است، محب می سوزد و محبوب جذب می کند. محب تمنّا می کند و محبوب، دامان خویش را برای تمنّای محب می گستراند.
    قالت فاطمه (علیها السلام) : «أدنی ما تَکُونُ مِن رَبِّها أن تَلزَمَ قَعرَ بَیتِها» «آن گاه که زن، در منزل به امور خانه و تربیت فرزند می پردازد، به خدا نزدیک تر است.» زنان شیعه، با بهره گیری از آموزه های دینی در طول تاریخ تشیع، با پرداختن به اساسی ترین کار که همان مادری است، بلندترین گام ها را برای حفظ ولایت برداشته اند، آنان با نقش آفرینی خود، ارزش ولایت و دوستی ولی خدا را به فرزندان خود منتقل کردند، به ویژه در عصر غیبت که امام معصوم حضور ندارد، این مادران هستند که با فضاسازی مناسب و ابراز علاقه ای که به آن امام، نشان می دهند، این علقه و عاطفه را به فرزندان خود هم منتقل می کنند و از این طریق، در حفظ و احیای این مهم می کوشند.[6]

    امید است خداوند همه ما را در تربیت نسل ولایی که مهم ترین رسالت ما در عصر حاضر، است یاری کند و به زنان چنان بصیرت و آگاهی عنایت کند که پرداختن به هیچ امری را به اندازه تربیت نسل صالح و شایسته و مطیع ولی خدا اصیل و اساسی نداند؛ و با مددخواهی از ذات الهی و با تأسی به امام سجاد (علیه السلام) که فرمود: «اللهم اعنی علی تربیه اولادی.» « خدایا، مرا در پرورش فرزندانم یاری کن.»[7] به تربیت انسانی جامعه مهدوی اقدام کند.

    ــــــــــــــــــــ
    پی نوشت
    [1] بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، ص 130، ج 52٫
    [2] ملاقات بانوان با امام زمان، جعفر رفیعی، ص 102٫
    [3] برگرفته شده از منتخب الآثار، لطف الله صافی گلپایگانی، ص 210 .
    [4] شهروند عصر ظهور، محمود ریاضت، صص 55-57٫
    [5] صحیفه امام، ص 300، ج 6٫
    [6] فرهنگ سخنان حضرت فاطمه (س)، محمد دشتی، حدیث 91، ص 125٫
    [7] صحیفه سجادیه، مترجم الهی قمشه ای، ص /140

    1515047445595612621631348418811023224720659951310.jpg

    موضوعات: قرآن
    [پنجشنبه 1396-10-14] [ 10:02:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      صدور بیانیه مراکز حوزوی در واکنش به حوادث اخیر کشور: ...

    #صدور بیانیه مراکز حوزوی در واکنش به حوادث اخیر کشور:
    دشمنان خواب ضربه زدن به#انقلاب را به گور خواهند برد
    اتخاذ تصمیمات انقلابی و اهتمام ویژه به اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی جامع و سریع برای پیشرفت اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی تدابیر اساسی همه قوا برای تحقق عدالت و مبارزه با فقر و فساد، خواسته مردم عزیز و حوزه‌های علمیه و علما و مراجع عظام است.

    #بیانیه مراکز حوزوی پیرامون حوادث کشور به این شرح است:

    …وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا) نساء 83

    مردم مؤمن و انقلابی ایران که با تأییدات الهی و رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینیرضوان الله علیه و جانفشانی‌های بی‌نظیر موفق شدند انقلاب اسلامی را بیافرینند، در طول 4 دهه گذشته استقامت و پایداری و هوشیاری خویش را در برابر توطئه‌های استکبار جهانی علیه نظام اسلامی اثبات کرده و تمامی ترفندهای آنان را نقش بر آب نمودند و قله‌های بلندی از پیشرفت و تعالی و افتخار آفریدند.

    اکنون که جمعی از مردم مؤمن و جوانان عزیز مطالبات خویش را از مسئولان کشور نسبت به حل مشکلات معیشتی خویش را اعلام کردند، شیطان بزرگ با همدستی استعمار پیر و غده سرطانی صهیونیسم غاصب می‌خواهند تا با سوء استفاده از عواطف پاک معترضان مسیر اعتراضات را منحرف و فتنه‌ای دیگر ایجاد کنند. گروهک‌های ضدانقلاب مانند منافقین و مزدوران دول استعماری که دستشان به خون عزیزترین عزیزان ملت آلوده است می‌کوشند تا با طرح شعارهایی علیه انقلاب و اسلام و قرآن به ایجاد اغتشاش و ناآرامی و احیانا تخریب مساجد و اماکن مذهبی و اموال مردم و آتش کشیدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز ضرب و جرح و قتل بیگناهان، چهره زشتی از ملت مؤمن و رشید ایران در دنیا تصویر کنند.

    #حوزه‌های علمیه کشور در این شرایط نکاتی به استحضار مسئولان محترم نظام و ملت عزیز می‌رساند :

    تحقق عدالت اسلامی و رفاه و حل مشکلات معیشتی مردم از رسالت‌های اصلی بعثت انبیاء الهی و انقلاب اسلامی بوده قَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ حدید25 و لازم است مسئولان ذیربط دستگاه های اجرائی و دیگر قوا با تمام توان و سرعت به حل مشکلات معیشتی پرداخته و این خواسته به حق مردم عزیز ایران را که صادقانه پای اسلام و انقلاب ایستاده اند تحقق بخشند، اتخاذ تصمیمات انقلابی و اهتمام ویژه به اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی جامع و سریع برای پیشرفت اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی تدابیر اساسی همه قوا برای تحقق عدالت و مبارزه با فقر و فساد، خواسته مردم عزیز و حوزه‌های علمیه و علما و مراجع عظام است.
    از جوانان گرامی و معترضان و منتقدان انتظار داریم، اکنون که دشمنان قسم خورده علیه اسلام و انقلاب کمر همت بسته تا از این خواسته به حق، سوءاستفاده نموده و احیاناً با سلب امنیت ملی که از افتخارات ایران اسلامی درمنطقه و جهان معاصر است ضربه ای به نظام مقدس اسلامی بزنند و انتقام شکست مفتضحانه فتنه داعش را ازملت قهرمان ایران بگیرند، صف خویش را از استکبار خارجی و مزدوران داخلی و گروهک‌های ضد انقلاب جدا کرده، از هرگونه تجمع و تظاهراتی که ممکن است مورد سوء استفاده رسانه‌های خارجی قرار گیرد پرهیز نموده، با هوشیاری و بردباری از راه‌های قانونی و آرام به انتقال خواسته‌های خویش به مسئولین ذیربط بپردازند و دستاورد‌های عظیم ملت و انقلاب اسلامی در همه‌ عرصه‌ها را در نظر داشته باشند و از آن صیانت نمایند.
    دول استعمارگر غربی بویژه آمریکا، انگلیس و اسرائیل و نیز سران گروهک های ضد انقلاب خارج نشین بدانند که رشد و فرهیختگی و ایمان قوی ملت عزیز ایران اجازه نخواهد داد، دشمنان اسلام از یک اقدام بحق معیشتی آنان سوء استفاده کرده و به محصول خون مقدس شهیدان، آسیب زده و آبروی ملت عزیز ما در سطح جهان ملکوک گردد. دشمنان اسلام و انقلاب بدانند که ملت قهرمان برای صیانت از نظام مقدس اسلامی سختی‌های بسیار و مشکلات و تنگناهای معیشتی شدیدتری را در برخی مقاطع چهار دهه انقلاب تحمل کرده و با توکل بر عنایات خداوند بزرگ و اجرای منشور اقتصاد مقاومتی تحت رهنمودهای رهبر فرزانه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله همه مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات را با سر پنجه اراده ملی حل و شجره طیبه جمهوری اسلامی را آنقدر مستحکم خواهند نمود تا تمامی دشمنان اسلام و انقلاب آرزوی ضربه به انقلاب اسلامی و سوء استفاده از امور داخلی ملت ایران را به گور ببرند. إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا ًنساء.76

    151504715314267163981432402111102501722259614122022152.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 09:56:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      تمام میوه‌هایی که با یبوست مبارزه می‌کنند ...

    رفع #یبوست با میوه ها
    تمام میوه‌هایی که با یبوست مبارزه می‌کنند
    یبوست می‌تواند با سایر بیماری‌های گوارشی مانند سرطان روده بزرگ، دیورتیکولیت و هموروئید همراه باشد.
    نارنگی
    علل اصلی ابتلا به این عارضه عبارتند از استرس زیاد، شیوه زندگی کم تحرک، رژیم‌های غذایی کم فیبر، دیابت، و بارداری. یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای مبارزه با یبوست، مصرف فراوان نوع خاصی از میوه‌ها است. میوه‌ها حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که سیستم گوارش را تسریع می‌کنند و مقادیر زیادی فیبر نامحلول به بدن می‌رسانند:

    گلابی: گلابی به دلیل محتوای زیاد آب و فیبر، تنظیم کننده حرکات روده است. گلابی خواص ضد اکسیدکننده دارد، سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد و مانع از افزایش کلسترول می‌شود. ویتامین‌های سی، بی و ای را می‌توانید به همراه آهن، کلسیم و پتاسیم با مصرف این میوه به بدن برسانید.

    نارنگی: سرشار از ویتامین سی و یک راه طبیعی برای مبارزه با یبوست است. نارنگی سرشار از فیبر بوده و به جلوگیری از مشکلات گوارشی، کلسترول بالا و مشکلات قلبی عروقی کمک می‌کند.

    انگور: یک ملین طبیعی و کمک کننده به بهبود سیستم قلب و عروق است. مصرف انگور باعث کاهش کلسترول بد می‌شود. انگور همچنین حاوی اسیدهایی است که برای عملکرد مناسب بدن ضروری به نظر می‌رسند. انگور بدون کالری است و به بهبود وضعیت شریان‌ها نیز کمک می‌کند.

    پرتقال: برای جلوگیری از انباشت مواد زائد در روده بزرگ و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مفید است. پرتقال سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی است و منجر به بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. پرتقال ضد درد و التیام دهنده است. این میوه حاوی اسیدسیتریک است و به هضم مواد غذایی و بهبود و عملکرد پانکراس و کبد کمک می‌کند.

    پاپایا: برای کاهش یبوست مفید است و 90 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. پاپایا یک دیوروتیک عالی است و منبع غنی از ویتامین سی محسوب می‌شود. مصرف این میوه منجر به محافظت طبیعی از بدن و حذف اثرات منفی رادیکال‌های آزاد می‌شود.

    سیب: این میوه را با پوست بخورید چون پوست آن حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف سیب به کاهش کلسترول کمک می‌کند و چون حاوی کورستین است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

    خربزه: سرشار از پتاسیم، منیزیم، روی، کلسیم، آهن و فسفر است و مانع از احتباس مایعات در بدن می‌شود. مصرف خربزه عملکرد کلیه را نیز بهبود می‌بخشد و یک ملین طبیعی است.

    کیوی: سرشار از فیبر است و به حرکات روده کمک می‌کند.

    151504685221066223156115202151182252701321168812113156.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 09:50:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      عمل و اخلاق در زندگی ...

    #عمل و اخلاق در زندگی
    یک نفر با انگیزه های مختلفی ممکن است اقدام به خودسازی نماید.
    #عمل واخلاق اسلامی
    طریقه اول در نظر داشتن فوائد دنیائى فضائل
    مثلا گفته می‏شود: عفت یعنى کنترل خواسته‏هاى شهوانى و قناعت یعنى اکتفاء به آنچه خود دارد، و قطع طمع از آنچه مردم دارند، انسان را در دنیا عزت مى‏دهند، و نزد عموم مردم محترم و موجه مى‏سازند، و حرص در شهوت باعث پستى و فقر می‏شود، و طمع، ذلت مى‏آورد، و علم باعث رو آوردن مردم و عزت و جاه و انس در میان خواص مى‏گردد. لذا آراستن به صفات نیک برای زندگی دنیای انسان خوب و صفات زشت برای انسان مضر است؛ لذا باید به این آراسته شد و از آن دوری جست.

    طریقه دوم در نظر گرفتن فواید آخرتی
    نوع دوم از اقسام خودسای، این است که انسان فوائد آخرتى آن را در نظر بگیرد و این طریقه، طریقه قرآن است که ذکرش در قرآن مکرر آمده، مانند آیه:
    «ان الله اشترى من المؤمنین انفسهم، و اموالهم، بان لهم الجنه»
    خدا از مؤمنین جان‏ها و مالهاشان را خرید، در مقابل اینکه بهشت داشته باشند)(سوره توبه آیه 111) .

    طریقه سوم طریق اختصاصی قرآن
    هر عملى که انسان براى غیر خدا انجام می‏دهد، یا براى این است که در انجام آن عزتى سراغ دارد و می‏خواهد آن را بدست آورد و یا بخاطر ترس از نیرویى است، تا از شر آن محفوظ بماند، قرآن هم عزت را منحصر در خداوند کرده:(ان العزه لله جمیعا، عزت همه‏اش از خداست)، (سوره یونس آیه 65) و هم نیرو را منحصر در او نموده: (ان القوه لله جمیعا، نیرو همه‏اش از خداست) (سوره بقره آیه 165)
    کسى که به این معارف ایمان دارد، دیگر در دلش جائى براى ریا و ترس از غیر خدا و امید به غیر او و تمایل و اعتماد به غیر حضرتش، باقى نمانده و انگیزه ای برای انجام کار برای غیر خدا در نظرش باقی نمی‏گذارد.

    151504648917922115654129139200502451711191422051615443.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 09:45:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      چگونه عادت زشت #«فحش» را از خود دور کنیم؟ ...

    چگونه عادت زشت #«فحش» را از خود دور کنیم؟
    فحش، اغلب از شعله ور شدن خشم سرچشمه مى گیرد. فرد خشمگین به دلیل ناتوانى در مهار کردن خشم خود، به رفتار زشتى چون فحش دچار مى شود و با تکرار و استمرار آن ، این رفتار به شکل عادت در مى آید.
    از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می شود. در این نوشتار که برگرفته از یکی از کتاب های آیت الله مجتبی تهرانی است، به صورت مختصر به مباحثی همچون «تعریف فحش»، «اقسام فحش»، «نکوهش فحش از دید شرع و عقل»، «ریشه هاى درونى فحش»، «پیامدهاى زشت فحش» و «راه هاى درمان فحش» اشاره خواهد شد.
    ناسزا گفتن و دشنام دادن از رفتارهاى بسیار زشت و زننده اى است که آدمیان کم و بیش به آن مبتلایند. این بیمارى، مایه نابودى پیوندهاى عاطفى انسان شده، دشمنى و کینه را پدید مى آورد.
    * تعریف فحش
    فحش ، بذاء، سلاطه ، تفحش و سب ، کلماتى گوناگون با معانى بسیار نزدیک به هم ، بلکه مترادف و هم معنایند. فحش در لغت به معناى افزایش بدى از حد مجاز است؛ یعنى وقتى بدى از حد خود فراتر رود، شخص به ناسزاگویى روى مى آورد. ((تفحش)) به معناى بیهوده گفتن یا هرزه گویى، ((سب)) به معناى گفتار زشت یا دشنام ، ((بذاء)) به معناى بد زبانى و ((سلاطه)) نیز به معناى زبان درازى است .
    دانشمندان اخلاق ، به کار بردن سخنان زشت براى اشخاص را فحش و ناسزا مى گویند.
    * اقسام فحش
    فحش را از جهت انگیزه گوینده به دو قسم مى توان تقسیم کرد:
    1 - فحش با انگیزه آزار (قصد جدى )
    گاه ناسزا براى رنجاندن و آزردن خاطر دیگرى گفته مى شود. دشنام دهنده در این حالت با جدیت ناسزا گفته ، حرمت شکنى مى کند.
    2 - فحش با انگیزه شوخى
    هرزه گویى و فحش چه بسا براى شوخى باشد. ناسزا گویى در چنین حالى ، بدون انگیزه رنجاندن است .
    گاهى هم این صفت ناپسند، عادت شده، بدون انگیزه خاصى انجام مى گیرد. فرد بیمار در این حال براى رساندن مقاصد معمول خویش، سخنان زشت را به مى گیرد. فحش از جهت زشتى کلمات به کار رفته نیز به مرتبه هاى گوناگون تقسیم مى شود. برخى بسیار زشت است و برخى زشتى کمترى دارد.
    البته میزان زشتى و ناپسندى سخنان فرد نزد اقوام و ملت هاى گوناگون مختلف است به این معنا که گاه سخنى در شهرى بسیار ناپسند شمرده مى شود و در شهر یا کشور دیگر به آن اندازه ناپسند نیست .
    * نکوهش فحش از دید شرع و عقل
    فحش و ناسزا در سخنان بسیارى از پیشوایان معصوم (علیه السلام ) به شدت نکوهش شده است تا آن جا که فرموده اند:
    در اسلام فحش نیست و مسلمان ناسزا نمى گوید. رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید:
    الفحش و التفحش لیسا من الاسلام فى شى ء/ ناسزا گفتن و هرزه گویى در هیچ موردى از اسلام نیست .
    در وصیت هاى رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) به حضرت على (علیه السلام ) آمده است :
    یا على شر الناس من اکرمه الناس اتقاء فحشه/ اى على !بدترین شخص کسى است که مردم از زبان بد او ترسیده ، از روى ترس او را گرامى بدارند.
    از اندیشه و درنگ در این روایت ها، این نتیجه به دست مى آید که فحش از دید شرع، رفتارى بسیار ناپسند، بلکه ممنوع است. تعبیرهایى چون نبودن در اسلام ، وارد نشدن در بهشت ، دوست نداشتن خدا، دشمنى خدا، همه و همه شدت زشتى این رفتار را نشان مى دهد تا آن جا که امام صادق (علیه السلام ) به فحش دهنده وعید آتش داده است؛ آن جا که مى فرماید:
    البذاء من الجفاء و الجفاء فى النار/ بد زبانى از جفا کارى است و جفا کارى در آتش است .
    * ریشه هاى درونى فحش
    ناسزاگویى در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد:
    1 - خشم و عصبانیت
    فحش، اغلب از شعله ور شدن خشم سرچشمه مى گیرد. فرد خشمگین به دلیل ناتوانى در مهار کردن خشم خود، به رفتار زشتى چون فحش دچار مى شود و با تکرار و استمرار آن ، این رفتار به شکل عادت در مى آید.
    2 - شوخى
    گاه ناسزاگویى فقط براى مزاح و شوخى با فرد و خنداندن دیگران صورت مى گیرد که این خود نیروى شهوت ریشه دارد. هرزه گویى هاى دلقک هاى دربار پادشاهان ، از این نوع به شمار مى آید.
    3 - عادت
    تربیت نادرست در شیوه سخن گفتن ، سخنان ناهنجار و نازیبا را براى انسان عادى مى سازد. فرد مبتلا به فحش در چنین حالتى ، بدون سرکشى دو نیروى خشم و شهوت، دشنام مى دهد؛ زیرا ناسزاگویى براى او، مانند سخنان دیگرش به شکل عادت در آمده است .

    منبع: اخلاق الاهی/ جلد چهارم، آفات زبان/ استاد آیت الله مجتبى تهرانى

    موضوعات: قرآن
     [ 09:40:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      نگاهی بر پیامدهای زشت تهمت ...

    همراه با#آیت الله مجتبی تهرانی:
    نگاهی بر پیامدهای زشت تهمت
    تهمت مایه نابودى حریم برادرى و روابط انسانى میان افراد جامعه بشرى است و جو عدم اعتماد و ترس از اطمینان را فراهم مى سازد.
    تهمت
    تهمت از جمله گناهانی است که این اواخر شیوع بسیاری در فضای مجازی پیدا کرده و در این نوشتار به پیامدهای زشت آن خواهیم پرداخت.

    * پیامدهاى زشت تهمت
    تهمت آثار شومى هم براى تهمت زننده و هم براى تهمت زده شده به بار مى آورد که مى توان آن ها را در دو عنوان ذیل جاى داد:

    1. پیامد تهمت بر بُعد معنوى انسان
    در روایتى از امام جعفر صادق (علیه السلام ) در این باره آمده است :
    اذا اتهم المؤمن اخاه انماث الایمان من قلبه کما ینماث الملح فى الماء/ آن گاه که مؤمن به برادر مؤمنش تهمت زند، ایمان در دل او ذوب مى شود؛ همان گونه که نمک در آب ذوب مى شود.
    همان طور که از این روایت بر مى آید، تهمت موجب از بین رفتن ایمان مؤمن مى شود.
    در توضیح این مطلب باید گفت که بسیارى از اعمال انسان بر ایمان او تاثیر مى گذارد. همچنین درباره این اعمال، دو حالت ((انجام)) و ((ترک)) وجود دارد که هر دو حالت، در بُعد ایمانى او مؤثر است.
    ترک واجبات از سویى و انجام گناهان از سوى دیگر، ایمان انسان را ضعیف مى کند. ((ترک واجب)) و ((انجام حرام)) را مى توان دو گونه از کفر عملى به شمار آورد که ((انجام حرام)) شامل ((تهمت)) هم مى شود و ضعف و نابودى ایمان را در پى دارد.

    2. پیامد تهمت بر روابط انسانى
    تهمت مایه نابودى حریم برادرى و روابط انسانى میان افراد جامعه بشرى است و جو عدم اعتماد و ترس از اطمینان را فراهم مى سازد.
    امام جعفر صادق (علیه السلام ) فرمود:
    من اتهم اخاه فى دینه فلا حرمه بینهما/ کسى که برادر دینى اش را متهم کند [= به او تهمت بزند]، بینشان حرمتى وجود ندارد.
    منظور از کلمه ((فى دینه)) در جمله من اتهم اخاه فى دینه چه تهمت زدن به ((برادر ایمانى)) باشد، به این صورت که کلمه ((فى دینه)) را صفتى براى کلمه ((اخاه)) بدانیم و چه متهم کردن او در امور دینى باشد، تفاوتى در ثمره زشت تهمت پدید نمى آید؛ چراکه دین الهى مانند ریسمانى است که همه به آن چنگ مى زنند و در اثر توسل به آن با هم رابطه برادرى ایمانى برقرار مى کنند که این پیوند از پیوند نسبى و سببى بسیار محکم تر است. با تهمت زدن به برادر یا خواهر دینى، این رابطه محکم قطع مى شود.
    انسان عاقل و متدینى که به مبدأ و معاد اعتقاد دارد، هیچ گاه به دیگرى تهمت نمى زند. حتى اگر انسانى دین نداشته باشد، سرشت انسانى اش به او اجازه این کار را نمى دهد، مگر آن که از فطرت پاک انسانى به خوى حیوانى گرویده باشد.
    با بررسى این مسأله در جامعه، مشاهده مى شود که افرادى براى رسیدن به اهدافى شیطانى مى کوشند دیگران را مورد ((تهمت)) و ((بهتان)) قرار دهند؛ ولى در نهایت امر، به ذلت و بیچارگى کشیده خواهند شد.

    1515045441170122219972141402481392451652142720214170.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 09:27:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      بیست تلنگر سلوکی: ...

    #بیست تلنگر سلوکی:
    اول ، تحصیل تقوا و پرهیزکارى در جمیع فعل و ترک است که مدام در مقام مراقبه بوده ، پا از اندازه شریعت غرّا بیرون نگذارد و بر تقدیر عروض اثم و گناه با استغفار و توبه و انابه و ندامت ، به زودى تدارک مافات نماید .
    دوم ، دوام ذکر حق به قلب و لسان که لمحه‏اى به غفلت نگذارند و ساعت را غنیمت شمارد و به غیر فایده ، ایّام مهلت را از دست ندهد که هر ساعت ، گوهر گرانبهایى است که جمیع دنیا و مافیها با آن برابرى نمى‏نماید .
    سوم ، توکل و واگذاشتن امور به ولى حقیقى و پناه بردن به جناب مقدس اوست ، تعالى شانه . که در هیچ حال به راى و تدبیر خود اعتماد ننموده ، اتکال به ذات بى زوال نموده ، آنچه منعم حقیقى درباره او تقدیر نماید ، راضى بوده ، جناب متعال را متهم در قضا نداند و ضیق قلب و سخط اقدار را از صفحه دل بزداید .
    چهارم ، تمسّک است به جمیع شرایع دین مبین در سنت سنیّه سید المرسلین و اخذ نمودن آن از علماى دین و ورعین متّقین که تخلّف از آن منشأ و اخذ به بدع و اهواء و باعث بر هلاکت است ، مانند: مداومت فرایض و واجبات و باز داشتن نفس از منهیّات در تمامی شب وروز . باید نهایت اهتمام و سعى تمام معمول داشت و به مجرّد وصف طریق بدون اعمال نفس ، به نصیحت شفیق اکتفا ننموده و در خصوص مراقبات نوافل و مندوبات فضایل بعد ذلک به قدر جهد طاقت و فراغ و صحت در لیل و نهار ، سعى بسیار نموده ، از ندامت تضییع عمر گرانبها در روز عرض اکبر با حذر بوده و زیان از سخن لغو و بى فایده خصوصاً فحش و کذب و غیبت و نمیمه نگاهداشت و از استماع منهیّات و امورات بى فایده دینیّه و دنیویّه با حذر بوده و جمیع اعضا و جوارح را از خلاف رضاى مالک حقیقى مضبوط و محفوظ داشت .
    پنجم ، ممارست زهد وبى رغبتى در دنیاى و مافیها و اقتصاد در معیشت ،
    ششم ، دوام یاد مرگ و مستعد بودن براى نزول فرض است که مکرر در نصب عین خود دانسته ، لمحه‏اى غافل نشود که غفلت ، باعث و بال دنیا و آخرت است و تهیّه اسباب سفر آخرت از وصیت و آماده کردن کفن و غیر آن از ضروریات را لازم داند که با ترک استعداد هر چند عمر یابد مرگ او فجأة خواهد بود .
    هفتم ، دوام محاسبه نفس است در هر صبح و شام . پس هر گاه چیزى در اعمال خود ببیند ، حمد و شکر الهى را به جاى آورده و آن نعمت عظما را از جناب مقدس او تعالى دانسته ، توفیق زیادت طلب نماید و هرگاه شرّ و بدى در اعمال خود ببیند ، در تو به و انابه استعجال نموده ، به آب حسرت و ندامت ، صفحه دل را پاک گرداند و به تدارک اعمال نیک ، نفس نفیس را از آن دنیّه رهاند .
    هشتم ، مداومت بر استغفار و طلب آموزش است و ساعات روز و شب ، خصوصاً در اعصار و اسحار؛ چه در وصیت حضرت لقمان که براى پسر خود فرموده : «بسیار بگو: اللهم اغفرلى» پس به تحقیق که براى جناب احدیت ، وقتهایى چند مى‏باشد که در آن وقت ردّ سائلى از درگاه عزت و جلالت نمى‏نماید . پس دائم الاوقات باید در دعا بود شاید دعا در ساعتى از ساعات به هدف اجابت رسد .
    نهم ، امر به معروف و نهى از منکر است به قدر مقدور و با تحقق آداب و شرایط که مشهور و در کتب اسلاف مسطور است و هر گاه اظهار حق ممکن نشود ، لااقل مجالست اشرار را اختیار ننموده ، از دل بایداطوار و رفتار ایشان را ناخوش شمرده ، مداهنه با ایشان اصلاً به عمل نیاورد .
    دهم ، مساعدت و یارى نمودن برادران دینى است در امور خیریّه و متوجّه شدن بر آوردن حاجتهاى ایشان است ، خصوصاً ذریّه طیبه حضرت با رفعت خیر البریّه و سلاله علویه فاطمیه .
    یازدهم ، عظیم شمردن فرمانهاى الهى و تعظیم و تکریم علماى دین و اهل تقوا و اصحاب ورع از مؤمنین است که منشأ رستگارى دنیا و نجات عقبى است .
    دوازدهم ،صبر نمودن است در جمیع مواطن که صبر به منزله سرایمان است و راضى بودن به اقدار ، باعث راحت دارین است و باید هرگز تمنّى و آرزو ننماید چیزى که عاقبت آن را نمى‏داند و دایم ، در هر حال ، شاکر بوده باشد که منشأ مزید نعمت است و درتعجیل فرج آل محمد(ص) مکرر داعى بوده باشد .
    سیزدهم ، اشتغال است به ممارست علوم دینیّه نافعه در سلوک مسلوک آخرت و طلب آن از اهلش و از ملامت احدى بیم ننماید و در جهالت نماند .
    چهاردهم ، اخلاص ورزیدن است در جمیع اعمال که غیر حقّ ، معیار نظر نبوده؛ چه ریا نعوذ باللّه شرک است و اجتناب از آن واجب است .
    پانزدهم ، سعى نمودن در صله ارحام و احسان به آنهاست که منشأ رفع درجات و برکت مال و طول اعماد و رضاى حضرت کردگار است ،
    هر چند سلام دادن بوده باشد . هر گاه غیر از آن ممکن نشود ، خصوصاً و الدین که حقوق ایشان بى شمار و عقوق ، موجب خسران و وبال است خواه در حیات و خواه در ممات .
    شانزدهم ، زیادت برادان دینى و مذاکره ایشان است در امور دین و آخرت که از مذاکره با ایشان ، استعداد تام و توشه سفر پر خطر عقبى حاصل مى‏گردد .
    هفدهم ، عدم توسع است در مباحات و عدم سخت‏گیرى است بر نفس ، بلکه اقتصاد و میانه روى باید سلوک داشت .
    هجدهم ، معاشرت با مردم دنیا ، به عنوان مدارا ، در خور فهم و تاب عقل ایشان معامله نمودن و اعراض نمودن در معارف از آنچه ایشان منکر مى‏شمارند و به عقل ناقص راست نمى‏آرند و مزاوله و حسن خلق و کظم غیظ و تواضع و رفع کبر و عجب و خود بینى و خیلاء و نخوت و درخواست اصلاح اعمال خود و ایشان از درگاه احدیت است و سر رشته جمیع امور در اخذ به تقوا و پرهزکارى و دام مراقبه و نگهبانى ، جناب اقدس الهى ، تعالى شانه ، و توسل به اهل بیت اطهار ، صلوات اللّه علیهم ، فى اللیل و النهار مى‏باشد .
    نوزدهم ، تحصیل خوفو رجاست که از سخط جبارى هراسان و از رحمت بى نهایت در مهد امن و امان بوده . در یک مرتبه این دوحال را نگهدارد که یاس و امن ، هر دو منشأ مآتم بى شمار مى‏گردد ، مگر در دم احتضار که دست از جان شسته ، رجاء رحمت باید غالب باشد .
    بیستم ، تحصیل عفت نفس با وجود و سخاوت و ثبات و اطمینان و مواسات اخوان و مسامحه با ایشان است و تامل در دقایق مسطور و ریاضت نفس با مداومت ، مثمر سعادت و ارتفاع شقاوت است .

    موضوعات: قرآن
     [ 08:57:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      خواندن صیغه محرمیت در دنیای مجازی ...

    راهی برای #محرمیت های عاشقانه در دنیای مجازی
    خواندن صیغه محرمیت در دنیای مجازی
    اگر کسی با قواعد این دنیا آشنا نباشد، خیلی زودتر از آنچه تصور می کند، با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد، بسیاری از انسان های شیاد با چیدن دام های عنکبوتی و با شیوه های مختلف سعی می کنند دیگران را تسخیر خود کنند و به نوعی آنها را تا پرتگاه پشیمانی و افسوس پیش ببرند.

    دنیای مجازی همچون دنیای حقیقی دارای قواعد و قوانین خود است، اگر کسی با قواعد این دنیا آشنا نباشد، خیلی زودتر از آنچه تصور می کند، با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد، بسیاری از انسان های شیاد با چیدن دام های عنکبوتی و با شیوه های مختلف سعی می کنند دیگران را تسخیر خود کنند و به نوعی آنها را تا پرتگاه پشیمانی و افسوس پیش ببرند، از این رو برای در امان ماندن از آسیب های فضای مجازی نیاز به کسب مهارت هایی از جنس معرفت و بصیرت است.
    یک چاله فضایی در فضای مجازی
    یکی از چاله های فضای مجازی که گاهاً دختران جوان گرفتار آن می شوند، «محرمیت های من در آوردی» است، برخی افراد برای اینکه ساده تر بتوانند افراد ساده لوح را اسیر وسوسه های اغوا گرایانه خود کنند مسیری را در پیش روی دختران جوان قرار می دهند که هیچ جایگاه و سندی در منابع اسلامی ندارد.
    صیغه خواهر و برادری
    گاهی برخی افراد در شبکه های پیام رسان و اجتماعی برای اینکه برخی دختران را اسیر خود کنند، آنها را دعوت به خواندن صیغه خواهر و برادری می کنند، این دسته افراد از روی ناآگاهی و یا از سر علم و شیطنت ادعا می کنند که می توان، با یک عبارت عربی و یا فارسی بین دو جنس مخالف عقد خواهر و برادری ایجاد کرد و همانند دو خواهر و برادر رضایی و یا نَسبی با هم ارتباط عاطفی و اجتماعی داشت!
    در شریعت اسلامی به هیچ وجه این چنین عقد و محرمیتی وجود ندارد و هیچگاه به وسیله عقد بین دو جنس مخالف عُلقه ی محرمیت از جنس خواهر و برادری ایجاد نمی‌شود. این نوع گفتار اغوا گرایانه مصداق روش سخن باطلی است که خدای متعال از آن نهی کرده است. «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ؛[حج، آیه30] و از سخن باطل بپرهیزید!.»

    صیغه عقد موقت تنها برای چت و گفتگو
    در این بازار غبار آلود و مسموم مجازی، عده ای برای رسیدن به خواسته های شهوانی خود و برای اغوای دختران ساده لوح در پوششی مذهبی راه حل ارتباط با جنس مخالف را عقد موقت معرفی می کنند، این دسته افراد بدون رعایت قواعد و قوانین عقد موقت، علاوه بر اینکه احکام اسلامی را به گونه ای غیر صحیح تفسیر می کنند با این اجتهاد باطل، مسیر را برای هر گونه دست درازی و ارتباط غیر شرعی با جنس مخالف برای خود آزاد می کنند و یک ارتباط پنهانی را با جنس مخالف آغاز می کنند، این در حالی است که خدای متعال در قرآن کریم از ارتباط پنهانی با جنس مخالف نهی کرده است. «وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان؛[نساء، آیه 25] و نه دوست پنهانى بگیرند.»
    فریب ظاهر سازی های عاشقانه را نخوریم
    این دوستی های پنهانی به دور از چشم ولی و سرپرست دختران جوان شکل می گیرد، از این رو کسانی که با پوششی اسلامی و با ادعای خواندن عقد موقت با دختران جوان ارتباط برقرار می کنند، بی توجه به رضایت والدین هستند و همواره با دلایلی واهی به دنبال راه فراری از این شرط عقد موقت هستند، این در حالی است، که بر اساس روایات صریح و فراوان اجازه ولی برای اجرای عقد موقت لازم و ضروری دانسته شده است
    یکی از نکات بسیاری مهم که همه جوانان بخصوص دختران در حوزه فعالیت های سایبری باید به آن توجه داشته باشد این است، که بسیاری از افراد برای فریب ما نقش یک بازیگر قهار و عاشق را بازی می کنند، از این رو برای تسخیر قلب و روح ما خود را به آب و آتش می زنند تا اینکه پرده فهم و شناخت ما را کدر و تاریک کنند، عشق و محبت های افراطی مسیر انتخاب صحیح را به روی ما می بندد و به نوعی ما را در انتخاب گزینه صحیح به اشتباه می اندازند.
    گوهر درونی خود را ارزان نفروشیم
    هر چند نیاز به ازدواج و تشکیل یک زندگی مشترک یک خواسته طبیعی و خدادادی است که در وجود تمام انسان وجود دارد، ولی نباید رسیدن به این خواسته طبیعی به هر قیمت و روشی صورت گیرد، دختران جوان اگر به گوهر درونی خود واقف باشند، آن را ارزان در اختیار دیگران قرار نمی دهند، بلکه به گونه اخلاقی و معقولانه رفتار می کنند، که همچون جواهری در قصر خریدارهای او انسان های سرشناس و شایسته باشند، نه افراد کلاش و کلاهبرداری که بدون هیچ سرمایه اخلاقی و دینی به دنبال تاراج گوهر درونی افراد هستند.

    پی نوشت ها:
    عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏1، ص306. «أَنَّهُ قَالَ‏ أَیُّمَا امْرَأَةٍ نَکَحَتْ نَفْسَهَا بِغَیْرِ إِذْنِ وَلِیِّهَا فَنِکَاحُهَا بَاطِل‏؛ یعنی:هر زنی که بدون اذن ولیّ نکاح شود؛ نکاحش باطل است»
    نهج الفصاحة، ص438،ح 1346. «حُبُّکَ الشَّیْ‏ءَ یُعْمِی وَ یُصِم‏؛ محبتى که نسبت بچیزى دارى کور و کرت می کند.»

    15150430692378921410250213810317715010718572242182165.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:47:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      مداحی کربلایی امیر عباسی با موضوع حزب الله ...

    #مداحی کربلایی امیر عباسی با موضوع حزب الله
    زبان حال این روزهای همه ی حزب الله ها

    1515040505823936a9e2c0d272d84dfde5de500f32.mp3

    موضوعات: قرآن
     [ 08:06:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      پنج شاخصه انقلابی گری از دیدگاه مقام معظم رهبری ...

    #پنج شاخصه انقلابی گری از دیدگاه مقام معظم رهبری

    1515040360_.jpg

    موضوعات: قرآن
     [ 08:02:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت