نصایح اخلاقی آیةالله عبدالکریم حق شناس(ره) «تقوا نشانه مومن» مأموران جهنم سؤال میکنند: آیا برای شما پیامبر نیامد؟ ترسانندهای نیامد که شما را از امروز بترساند و با خبر کند؟ آنها میگویند؟ بله آمد! ما گفتیم که شما حجتی ندارید، دلیلی ندارید و رسل را تکذیب کردیم! «و قالوا لو کنّا نسمع أو نعقل ما کنّا فی أصحابالسعیر»، ملک/10؛ مأموران جهنم سؤال میکنند: آیا برای شما پیامبر نیامد؟ ترسانندهای نیامد که شما را از امروز بترساند و با خبر کند؟ آنها میگویند؟ بله آمد! ما گفتیم که شما حجتی ندارید، دلیلی ندارید و رسل را تکذیب کردیم! «و قالوا لو کنّا نسمع أو نعقل ما کنّا فی أصحابالسعیر»، ملک/10؛ اگر ما سخن پیامبران و مواعظ آنها را میپذیرفتیم و یا با تعقل و تفکر درستی آن را میفهمیدیم، از اهل جهنم نبودیم. «إنّما مثل أهلبیتی فی هذهالأمّة مثل سفینة نوحٍ فی لجّةالبحر من رکبها نجا و من تخلّف عنها غرق»، بحارالانوار 23/408؛ باید در کشتی اهلبیت سوار شوید، باید توسل به اهلبیت(ع) بجویید. * تشیع ادعایی من این مبحث ورع و آن حدیث شریف را از حضرت ابیجعفر باقر(ع)مطالعه کردم که فرمودند: عملتان مصنوعی و انتحالی نباشد: «یا جابر ایکتفی من انتحلالتشیّع ان یقول بحبّنا اهلالبیت؟ فوالله ما شیعتنا إلّا من اتقیالله و أطاعه»؛ انتحال یعنی ادعا: من اینطورم من آنطورم؛ در صورتی که فعل شما آن قول شما را تصدیق نمیکند. امام صادق(ع)فرمودند: مؤمن آن کسی است که فرمایش اهلبیت را در عملش ببینم، پس معلوم میشود دین انتحالی و محبت مصنوعی و ادعایی فایده ندارد. امام بیخود قسم نمیخورد، مبالغهگویی نمیکند، إلّا من اتقیالله و أطاعه؛ اگر اطاعت خدا کرد، اگر تقوی داشت، محبت درست است. تقوی درجاتی دارد. انسان نباید خام طمع باشد. حضرت(ع)فرمودند: اگر کسیکه مرحله اول را نپیموده که ترک محرمات و فعل واجبات باشد، در مرحله دوم برود، از آن بالا پایین میاندازندش! نمیشه آقاجون من! باید اول محرمات، ممنوعات و محظورات را جلوگیری و ترک کرد. وصیت عجیب آیةاللهالعظمی بروجردی(ره) به جان شما که شماها مثل اولاد من هستید، برادرهای من هستید، من هنوز به یاد دارم که وقتی آقای بروجردی(ره) به اصرار، به من فرمودند باید به تهران بروی؛ البته به خاطر علاقه خاص به درس و حوزه نمیخواستم به تهران بیایم، ایشان به من فرمود: هروقت که خواستی بروی، من یک توصیه به تو دارم و این توصیه هم واقعاً عجیب است. عرض کردم: چشم، هر وقت خواستم بروم، شرفیاب میشوم. خدمت ایشان آمدم؛ فرمودند: یگانه وصیت من این است که یکطوری باشد که در برخورد شما با افراد اجتماع، به ایمان و عقیده آنها اضافه شود؛ نه اینکه خدای نخواسته از ایمان مردم کم بشه، مثلاً چون مثال محسوس، مطلب معقول را قابل فهم میکند، اگر ایمان آنها نیم من باشد، در برخورد با تو یک من شود؛ یک طوری باشد که در برخورد تو با افراد اجتماع ایمان آنها ترقی کند و بیشتر شود. *هرچه تقوا بیشتر، ارزش انسان نزد خداوند بیشتر «واعملوا لما عندالله لیس بینالله و بین احد قرابة» با خلوص به خاطر آخرت عمل کنید؛ چون خدای متعال با کسی خویشاوندی ندارد؛ «احبّالعباد الیالله عزّوجلّ و اکرمهم علیه اتقاهم واعملهم بطاعته»، مؤمنان در درجات ایمان متفاوتاند؛ یکی کلاس اول است، مرحله اولی است، یکی در مرحله ثانی است یا در مرحله ثالث است. حالا عرض میکنم داداش جون! «والله ما یتقرّب الیالله تبارک و تعالی الا بالطاعة وما معنا براءة منالنار ولا علیالله لاحد من حجّة»، حجت خدا بر همه غلبه میکند؛ باید با تفضلش با ما عمل بکند، در تفسیر مرحوم فیض آمده که پروردگار باید با فضلش با ما عمل کند. آن وقت تفسیر بیضاوی که از علمای اهلسنت است نوشته بود: نه! فضل کدام است؟ ما کار کردیم، مقابلش پروردگار باید اجرت بدهد! حالا ببینید آقا! حضرت فرمود: تکلموا تعرفوا صحبت کنید، شناخته میشوید؛ یکبار من به یکنفر گفتم: شما سابقاً آدم خوبی بودید؛ گفت: آقا حالا هم آدم خوبی هستم! بارکالله تو نمرهات بیست است! به یکی دیگر گفتم شما سابقاً آدم خوبی بودی، گفت: سابقاً هم شما به نظر بزرگواری ما را نگاه کردید؛ سابقاً هم ما چیزی نبودیم! این فکرها و فهم و مغزها چقدر با هم متفاوت است! «من کان لله مطیعاً فهو لنا ولی»: هرکس مطیع خدا باشد، ولیّ ما محسوب میشود. *گناهان ما باعث اذیت پیغمبر است فرمود: «و ما کان لکم ان توذوا رسولالله»، اعمال شما به رسولالله(ص)عرضه میشود، اگر شما مرتکب گناهان شده باشید، وجود مبارکشان اذیت میشود، در حالی که حضرت یحیی(ع)را سر بریدند و حضرت زکریا(ع)را اره کردند؛ مع ذلک پیامبر عظیمالشان اسلام(ص) فرمودند: هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد! بسکه روح ایشان بزرگ و لطیف است.
در ایمان این مؤمنان باید شک کرد روایات فراوانی است که #مؤمن نسبت به گناه لاابالی نیست ممکن است در موقعیتی مرتکب گناه شود ولی نسبت به گناه بی مبالات نیست. اگر کسی نسبت به گناه بیمبالات بود، این بسیار خطرناک است، در ایمانش باید تردید کند.
مؤمن باید مراقب باشد که حرامی از او سر نزند نه گناهان صغیره و نه کبیره. در عین حال در روایات از ائمه علیهم السلام سوال شده آیا ممکن است مؤمن مرتکب گناه شود؟ فرمودند ممکن است مؤمن بلغزد و گناه کند، گناه نسبت به مؤمن لغزش است.
روایات فراوانی است که مؤمن نسبت به گناه لاابالی نیست ممکن است در موقعیتی مرتکب گناه شود ولی نسبت به گناه بی مبالات نیست. اگر کسی نسبت به گناه بی مبالات بود، نسبت به آبروی مردم بی مبالات است، غیبت می کند و این بسیار خطرناک است و در ایمانش باید تردید کند. انسانی که نسبت به گناه بی مبالات نیست مواظب است گناه نکند، غیبت نکند مواظب چشم، گوش و قلبش است که گناه نکند اما در موقعیتی که مرتکب گناه می شود به تعبیر قرآن و روایات «لمم» است. لمم یعنی آن گناهی که سریره و سرشت انسان نیست انسان دوست ندارد ولی از دستش در می رود. تدارک رفع گناه و لغزش اگر گناه و لغزشی اتفاق افتاد تدارکش چیست؟ قرآن می فرماید متقین اینگونه هستند که اگر خطایی مرتکب شوند بلافاصله به دنبال هر غفلت و خطایی تذکری دارند و بدنبال آن تذکر استغفار می کنند. در سوره مبارکه آل عمران آمده است که خدای متعال می فرماید: «وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ»(آل عمران/١٣٣) به سرعت به طرف بهشتی که خدا برای متقین آماده کرده حرکت کنید. خدا بهشت را آماده کرده و همه چیز آماده است. در بهشت متقین نهرهایی جاری است: نهر عسل مصفا، «… مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ …»(محمد/15) میوه های بهشتی در اختیار آنهاست لازم نیست میوه بچینند درخت، شاخ و برگ های خود را در اختیار آنان قرار می دهد. تعبیر قرآن این است همه چیز آماده است نیاز نیست شما زحمت بکشید خدا بهشت را آماده کرده است که به سرعت به طرف آن حرکت کنید؛ فرصت کوتاه است گمان نکنید خیلی زمان دارید فرصت را از دست ندهید از لحظه ها، از یک شب و روز آن استفاده کنید و به طرف بهشت به سرعت حرکت کنید. ______________________________________ منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید مهدی میرباقری
#پردهدری نکنیم گناهی که عواقبش در دنیا نیز گریباگیر است پرده براشتن از رازهای دیگران، در محیطهای دوستانه و نیز بین زوجین، اثرات ناگواری دارد که فارغ از جهان آخرت، در این دنیا نیز گریبان انسان را میگیرد. در دین مبین اسلام، دستوراتی وجود دارد که رعایت نکردن آنها علاوه بر جهان آخرت، در این دنیا نیز گریبان انسان را میگیرد. یکی از آن کارهای بد و ناپسند، “پرده دری نسبت به دیگران” است. روایات اهلبیت گویای این مطلب است که، هر کس به دنبال بی آبرو کردن دیگران و پردهدری نسبت به آنان باشد، جهنم در انتظار اوست و خداوند، آبروی او را خواهد برد.[1] زیرا که فاش کردن راز دیگران و پرده برداشتن از اسرار آنان، نوعی ظلم است و ظلم یکی از کارهای بدی است که آثارش به انسان بازمیگردد.[2]
انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه زندگی دوستانی دارد؛ به طور طبیعی دوستان در اثر رفت و آمد و نشست و برخاست از اسرار زندگی شخصی و خانوادگی یکدیگر مطلع می شوند؛ این اسرار شخصی، زمانی که بین دوستان کدورتی پیش می آید، ممکن است توسط یک طرف، فاش شده و باعث ریختن آبروی دیگری شود. از این رو در احادیث بر انتخاب دوستان خوب تاکید شده و دوست خوب را کسی دانسته که در غیاب فرد بدگویی(پرده دری ولو کوچک) نکند.[3]
هنگامی که شخص متوجه شود که اسرار او توسط دوست دیگر برملا شده، ممکن است دست به واکنش متقابل و یا انتقام بزند. چه بسا بسیاری از مشکلات و ناهنجاریها مانند اسید پاشی، درگیری های خیابانی وغیره، نتیجه فاش کردن(پردهدری از) اسرار شخصی یک دوست باشد. چنانچه این پرده دری در خصوص افراد شاخص و برجسته رخ دهد، ماجرا ابعاد تازه ای پیدا میکند، چراکه هواداران آنها نیز به تبع آنها وارد گود شده و به تخریب یکدیگر میپردازند.
امروزه بنیان خانواده با وجود فضای مجازی و دیگر القائات شیطانی، مورد تعرض قرار گرفته است. چه طلاق هایی که بر اساس پرده دری زوجین رقم می خورد.
پرده براشتن از رازهای دیگران، در محیطهای دوستانه و نیز بین زوجین، اثرات ناگواری دارد که فارغ از جهان آخرت، چه بسا در این دنیا گریبان انسان را بگیرد.
پی نوشتها: 1ــ پیامبر اسلام: هر کس برای عیبجویی و فاش کردن اسرار برادر دینیاش قدم بردارد اولین قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عیوب او را نزد همة خلایق فاش و علنی خواهد ساخت. (لئالیالاخبار، ج ٥، ص ٢٤١) 2ــ پیامبر اسلام: «سه خصلت است که در هر کس باشد (آثارش) به خود او بر مى گردد: ظلم کردن و…» نهج الفصاحه ص 422 ، ح 1281 3ــ پیامبر اسلام: «سه چیز دوستى را یکرنگ مى سازد :… پاسداری در غیاب(و بدگویى نکردن) و …»( مجموعه ورام ج2، ص121