در ایران سومین درآمد کشور در آمد گمرکی است و قاچاق کالا = حذف سومین در آمد کشور
قاچاقچی کالا = مفسد فی الارض
مزایای حمایت از مصرف کننده و تولید کننده :
• کاهش دست واسطه ها در مسیر تولید تا مصرف
• توسعه تعاونی ها ی مصرف برای تقویت چرخه از تولید به مصرف و انتفاع بیشتر (سهامدار = مصرف کننده )
• تقویت و اصلاح مرکز آمار و اطلاعات تولیدات کشور جهت تنظیم دقیق میزان تولید با مصرف داخلی و صادرات و واردات
• رصد بموقع شرایط جوّی و پیش خرید دولت در مورد برخی محصولات و جلوگیری از ایجاد آشفته بازار
• درجه بندی و بسته بندی محصولات مختلف با استاندارد های روز دنیا با کمترین هزینه سرباری
• نظارت دقیق و فنی از ابتدای تولید تا مصرف در ابعاد سلامت و بهداشت محصولات تولیدی
• درج مشخصات دقیق غذایی محصولات طبق استاندارد از نظر میزان مواد موجود در تولید ، تاریخ مصرف و نظارت مستمر بر این روند
تبلیغ کالای ایرانی بخر :
• ساخت و ارائه مستند از تولیدات مرغوب ایرانی که در حال حاضر با برند و مارکهای کشورهای خارجی فروخته می شوند
• تبلیغ و تقویت عرق ملی برای مصرف تولیدات داخلی
• تبلیغ (مصرف داخلی =اشتغال فرزندانمان ) (مصرف محصولات داخلی =کوتاه کردن دست بیگانه از کشور )( مصرف تولید داخلی =استقلال اقتصادی )(استقلال اقتصادی =استقلال سیاسی )(مصرف بیشتر تولید داخلی = ارتقائ تدریجی کیفیت )
الیوم لاینفع مال و لا بنون الارض الا من انی الله بقلب سلیم
پیش نیاز مهندسی اقتصادی مهندسی فرهنگ است .
مفهوم مهندسی فرهنگ از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی ):
• فرهنگ بک سیسیتم است و دارای انواع و اجزایی است و مهندسی فرهنگ به عنوان مهندسی یک سیستم باید انجام پذیرد ، فرهنگ بک جامعه اساس و هویت آن جامعه است در مهندسی فرهنگ همه انواع فرهنگ باید مهندسی شوند .انواع فرهنگ عبارتند از : فرهنگ ملی ،فرهنگ عمومی ،فرهنگ تخصصی ،و…
• سرنوشت اجتماعی ملت ها گره خورده با فرهنگ آن اجتماع .
• در داخل کشور چیزهایی که در فرهنگ عمومی ضعیف است یا جایش کم است : یکی انضباط است دیگری اعتماد به نفس ملی و اعتزاز ملی است و دیگری قانونپذیری است و مقوله بعدی هم تدین و دین باوری است .
• فرهنگ کشور در 3 عرصه به طور مهم و عام مشاهده می شود .* در عرصه های تصمیمات کلان کشور * به عنوان شکل دهنده ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه * به عنوان سیاسیت های کلان آموزشی و علمی دستگاه های موظف دولت
شاخصه های قرآنی در توسعه فرهنگی
• تمامیت نفس و یا امنیت شخصی
• حکومت قانون
• مشارکت سیاسی
• آزادی بیان
• تساوی در برابر قانون
• آموزش
• پژوهش
• انتشار کتب و مقالات ،هنر


راههای برون رفت از وضعیت انفعال فرهنگی
1. ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ مصرف در جامعه با تأکید بر :
• برخورداری از الگوی مصرف سالم و بهینه
• دوری از اسراف و تبذیر
• دوری از تجمل گرایی و چشم و هم چشمی
• اعتماد به فرهنگ قناعت ، صرفه جویی و پس انداز
• توجه به فرهنگ صرفه جویی در مصرف کالاها و امکانات عمومی و دولتی
• اولویت بخشی به مصرف کالاهای ضروری و دوری از مصرف کاذب و رویکرد به فرهنگ مصرف بهینه انرژی (نفت و گاز و…)
2. ارزیابی و ارتقاءسطح فرهنگ کار در جامعه :
• آشنایی با قوانین و مقررات کار
• فرهنگ سخت کوشی و فعالیت
• برخورداری از اخلاقکار گروهی
• وجدان کار
• تاکید بر خلاقیت در کار
• انضباط و مسئولیت پذیری در ااستفاده از ابزار و وسایل محیط کار
• فرهنگ تلقی کار به مثابه وظیفه اجتماعی و انسلنی (کاربرای رضای خدا و خدمت به همنوع )
• فرهنگ ارتباط سالم با همکاران در محیط کار
• تلقی از کار به مثابه عامل رفاه اجتماعی و رشد شخصیت اجتماعی
• رقابت سالم در محیط کار
• عملکرد بر اساس موازین قانونی و اخلاقی
3. ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ مشارکت اقتصادی عمومی در جامعه
• مشارکت با دولت (خرید اوراق و….)
• فرهنگ پس انداز
• توجه به امور تعاونی و همیاری در فعالیت های اقتصادی
• استفاده بهینه از کالای عمومی و خدمات ضروری و عام المنفعه مانند آب ، برق ، تلفن و…….
• مشارکت در امور اقتصادی بیشتر تولیدی کمتر خدماتی
• فرهنگ و اهتمام به پرداخت مالیات ها و عوارض قانونی (فرهنگ مالیاتی )
• فرهنگ سرمایه گذاری در امور عام المنفعه و جمعی
4. ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ تولید و بهره وری در جامعه با تاکید بر :
• فرهنگ احیاء منابع متروک و بلا استفاده اعم از زمین ، معدن و…..
• اعتقاد به تولید ثروت جهت رشد اقتصادی جامعه
• تعدیل سود شخصی در کنار جمعی
• دوری از ربا خواری و اعتقاد به تعدیل بهره
• اعتقاد به مالکیت
• اعتقاد به تعدیل ثروت
• فرهنگ افزایش کیفیت در کالاهای تولیدی و دوری از تقلب در تولید
• فرهنگ بسته بندی محصولات متناسب با ارزشها ، اخلاق جامعه و استانداردهای جهانی
5. ارزیابی و ارتقائ سطح فرهنگ اشتغال و فعالیت های اقتصادی در میان مردم با تأکید بر:
• باور به معاش سالم و آبرومند
• دوری از مشاغل کاذب
• اهتمام به کار آفرینی حرفه ای
• دوری از احتکار شغل (چند شغله بودن )
• سطح رضایت از شغل
• اعتقاد به تخصص گرایی در مشاغل و جایگاه ها
• تشویق به کار و تلاش اقتصادی
• اشتغال زایی
• سطح علاقه مندی و توجه به مشاغل موجه و تولیدی خصوصی و فارغ از دولت
6. ارزیابی و ارتقاء سطح فرهنگ توزیع کالاها و خدمات در جامعه :
• مبارزه با احتکار (کالا ، مسکن و…)
• مبارزه با رانت خواری
• مبارزه با اخلاق واسطه گری
• مبارزه با گرانفروشی (اعتراض ، شکایت و…)
• انصاف در فروش محصولات
• مشارکت در نظارت بر قیمت ها
• اخلاق مبادله و انصاف در معاملات
زیرسازهای توسعه اقتصادی در اسلام
• دانش :خیر دنیا و آخرت با علمتامین می شود و شر دنیا و آخرت آمیخته با جهل است (پیامبر اکرم (ص))
• برنامه ریزی:اگر تدبیر نیکو باشد ، فقر وجود نخواهد داشت (امام علی ع )
• کار:پیامبر اکرم ص دست یه یک کارپیشه را بوسیدند و فرمودند : این دستی است که هرگز آتش به آن نمی رسد .
• بازار : نه دهم روزی در بازرگانی است (پیامبر اکرم ص )
• مصرف :از خوهای مومن است : بخشش به فراخور تنگ روزی و گشاده دستی به تناسب گشاده روزی (امام زین العابدین ع)
• دولت : از گروه ها و ملت های که پایداری و زندگانی داشته اند ، هیچ یک را نمی یابیم که کارگزار و پیشوایی نداشته باشند (امام رضا ع)

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1395-07-12] [ 08:28:00 ق.ظ ]