سالار زینب حسین جان
جانم حسین ع







 << < اسفند 1396 > >>
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29      




سالار زینب


جانم حسین ع




جستجو






آمار


  • امروز: 190
  • دیروز: 250
  • 7 روز قبل: 1997
  • 1 ماه قبل: 4612
  • کل بازدیدها: 175881



  • رتبه



     
      دعا برای هر غمدیده و محزون و گرفتار ...

    #دعا برای هر غمدیده و محزون و گرفتار
    امام امیرمؤمنان(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده است که هر غمدیده و محزون و گرفتار و خائفى این دعا را بخواند.
    غم، اندوه
    ، خداوند براى او گشایشى فراهم سازد:
    یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، وَ یا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ، وَیا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ،
    اى تکیه گاه کسى که تکیه گاه ندارد اى ذخیره کسى که ذخیره ندارد و اى پشتیبان کسى که پشتیبان ندارد
    وَیا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ، وَیا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، وَیا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ
    و اى پناه کسى که پناهى ندارد و اى دادرس کسى که دادرس ندارد و اى گنج آن کس که گنجى ندارد
    لَهُ، وَیا عِزَّ مَنْ لا عِزَّ لَهُ، یا کَریمَ الْعَفْوِ، یا حَسَنَ التَّجاوُزِ، یا عَوْنَ
    و اى عزت آن کس که عزتى ندارد اى بزرگوار گذشت اى نیکو در گذر اى یار
    الضُّعَفآءِ، یا کَنْزَ الْفُقَرآءِ، یا عَظیمَ الرَّجآءِ، یا مُنْقِذَ الْغَرْقى، یا مُنْجِىَ
    ناتوانان اى گنج بى نوایان اى بزرگ امید من اى نجات دهنده غریقان اى رهاننده
    الْهَلْکى، یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ، یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ، اَنْتَ الَّذى سَجَدَ لَکَ
    هلاک شدگان اى احسان کننده اى نیکوکار اى نعمت بخش اى زیاده بخش تویى که سجده (وخضوع) کرد برایت
    سَوادُ اللَّیْلِ وَنُورُ النَّهارِ، وَضَوْءُ الْقَمَرِ وَشُعاعُ الشَّمْسِ، وَحَفیفُ الشَّجَرِ
    سیاهى شب و روشنى روز و تابش ماه و پرتو خورشید و صداى درخت
    وَدَوِىُّ الْمآءِ، یا اَللهُ یا اَللهُ یا اَللهُ، لا اِلـهَ إلاَّ اَنْتَ، وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ، یا
    و صداى مخصوص آب اى خدا اى خدا اى خدا معبودى نیست جز تو خداى یگانه اى که شریکى برایت نیست
    رَبّاهُ یا اَللهُ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَافْعَلْ بِنا ما اَنْتَ اَهْلُهُ، وَنَجِّنا
    پروردگارا اى خدا درود فرست بر محمّد وآل محمّد و انجام ده درباره ما آنچه را تو شایسته آنى و ما را با عفو خود
    مِنَ النّارِ بِعَفْوِکَ، وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّهَ بِرَحْمَتِکَ، وَ زَوِّجْنا مِنَ الْحُورِ الْعِینِ
    از آتش نجات ده و به رحمت خویش ما را داخل بهشت گردان و با جود خود ما را به حورالعین تزویج فرما
    بِجُودِکَ، وَصَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَافْعَلْ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ، یا اَرْحَمَ
    و بر محمّد و آل محمّد درود فرست و درباره ما آنچه تو شایسته آنى انجام ده اى مهربان ترین
    الرّاحِمینَ، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ.
    مهربانان به یقین تو بر انجام هر کارى توانایى!

    پس از خواندن دعا، حاجت خود را از خدا طلب کن که ان شاءاللّه به اجابت مى رسد.(1)

    بلدالامین، صفحه 332.
    منبع : پایگاه علمی فرهنگی اعتقادی الشیعه

    موضوعات: تبلیغ
    [دوشنبه 1396-12-14] [ 12:10:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      محبت و بوسیدن فرزندان در اسلام ...

    #محبت و بوسیدن فرزندان در اسلام
    روی ماهش را ببوس
    نخستین بار که او را در آغوش مادر یا پدر می‌گذارند، همه‌ی محبت خود را با بوسه نثارش می‌کنند اما همین که کمی بزرگ‌تر شد شاید دلش برای بوسیدن فرزندش غنج برود اما هر کاری می‌کند نمی‌تواند مانند دوران کودکی او را بغل بگیرد و بدین وسیله محبتش را نشان دهد.
    یکی از راه های ابراز عشق و علاقه و البته شاید مهم ترین آن تماس فیزیکی است. در این فرصت بر آن شده ایم در رابطه با این موضوع در حوزه تربیت دینی فرزند مختصر مروری داشته باشیم.
    در شکل گیری شخصیت و ویژگی های عاطفی، اخلاقی و رفتاری فرزندان، دو عامل وراثت و محیط دخالت دارند. در میان عوامل محیطی، اثرگذارترین عامل، خانواده است و در میان عوامل خانوادگی محوری ترین عامل والدین اند. (1)
    با توجه به نقش کلیدی والدین در انتقال ارزش های دینی و معنوی به فرزندان و اهمیت رشد شخصیت مطلوب عاطفی ایشان با محوریت فرهنگ ناب دینی، نسبت به یکدیگر و تأثیر آن بر رشد تربیت مطلوب فرزندان، در ادامه به تعدادی از عوامل تربیت عاطفی فرزندان در نهاد خانواده، اشاره می شود.
    امام صادق(ع) علیه السلام می فرمایند: اِنَّ اللّهَ لَیَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ (2) ؛ بدون تردید، خداوند بر بنده ی خود به سبب شدت محبت و همدلی با فرزندش، رحم مى کند.
    با نگاهی به روایات و سیره‌ی معصومین(علیهم السلام) متوجه می شویم که ارتباط بین والدین و فرزندان و ابراز عواطف و احساسات نسبت به یکدیگر از موضوعات مهم در بیانات اهل بیت علیهم السلام بوده است. چنانچه رسول گرامی اسلام(ص) ابراز عواطف و علاقه نشان دادن والدین به فرزند را در ارتقای درجات بهشتی مؤثر می دانست: قُبْلَةِ اَوْلادِکُمْ فَاِنَّ لَکُمْ بِکُلِّ قُبْلَة دَرَجَةً فِى الْجَنَّةِ مَسیرَةَ خَمْسِمِأَةِ عام (3) ؛ فرزندان خود را ببوسید که برای هر بوسه ای که بر فرزندان می زنید، یک درجه در بهشت خواهید داشت که فاصله ی هر درجه تا درجه دیگر به اندازه ی پانصد سال راه است.
    در بیان دیگری نگاه عاطفی و مهربانانه ی والدین به فرزندان را عبادت می دانستند: نَظَرَ الْوالِدُ اِلی وَلَدِه حُبّاً لَهُ عِبَادَةٌ (4) ؛ نگاه پدر و مادر به فرزند، از روی مهر و محبت، عبادت است.
    تماس فیزیکی با فرزند، مخصوصاً بوسیدن او می‌تواند محبت و مودت را میان پدر و مادر و فرزندان بیشتر کند و اصلاً یکی از اصول تربیتی ائمه همین بوسیدن فرزندان است.
    درباره‌ی اهمیت تماس فیزیکی برای کودکان و فرزندان خردسال، همین بس که روزی سلمان وارد خانه‌ی امیرالمؤمنین (علیه السلام) شد و حضرت زهرا (سلام الله علیها) را دید که مشغول کارهای خانه است و امام حسین (علیه السلام) در حال گریه کردن. سلمان خواست امام حسین را در آغوش بگیرد تا حضرت فاطمه با خیالی آسوده به کارهای خانه رسیدگی کند اما حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود بچه به آغوش مادر محتاج‌تر است و از او خواست در کارهای خانه کمک کند. (5)
    روانشناسان معتقدند فرزندانی که در شش ماهه‌ی اول تولدشان تماس فیزیکی بیشتری با مادر داشته‌اند، در دوره‌ی نوجوانی از عزت نفس بیشتری برخوردارند. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی در کوچه‌ها رفت و آمد می‌کرد بر سر کودکان دست می‌کشید و آنها را نوازش می‌کرد. بوسیدن یکی از انواع مهم تماس فیزیکی است و در اسلام بسیار تأکید شده که فرزندان خود را ببوسید.
    محبت همراه با رعایت حریم‌ها
    بوسیدن فرزندان از نظر سنی محدودیت خاصی ندارد. بدین معنا که فرزند نوجوان و جوان نیز می‌تواند همانند طفل خردسال، از ابراز محبت و بوسه‌ی پدر و مادر خشنود شود. اما راه‌های ابراز علاقه با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها و افزایش درک و فهم آنها متفاوت‌تر می‌شود و با توجه به بحثی که درباره‌ی زبان عشق مطرح است باید ببینیم آیا فرزند نوجوان و جوان ما همچنان از تماس فیزیکی مثل در آغوش گرفتن و بوسیدن احساس رضایتمندی می‌کند یا اینکه دوست دارد روش‌های جایگزینی مثل تأیید کلامی پدر و مادر یا وقت گذاشتن برای شنیدن حرف‌هایش و … درباره‌ی او بیشتر به کار رود.
    طبق تربیت اسلامی، وقتی بچه‌ها بزرگتر شدند باید در این زمینه دقت بیشتری شود. از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) روایت شده: «هر گاه یکی از شما بخواهد زنان محارم خود (غیر از همسر) را که به سن بلوغ رسیده‌اند ببوسد اشکالی ندارد. فقط سر یا بین دو چشمان او را ببوسد نه لب‌ها و گونه‌هایش را.(6)
    در روانشناسی اسلامی برای پسران نیز می‌گویند جایز نیست مادر وقتی فرزندش به سن بلوغ رسید همانند کودکی خردسال او را در آغوش فشرده و ببوسد بلکه بهتر است دست در گردن او بیندازد یا با روش‌های دیگر به او ابراز محبت کند.
    با نگاهی به سیره‌ی معصومین و احادیث درباره‌ی بوسیدن درمی‌یابیم حتی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیز این عمل محبت‌آمیز نهی نشده و همچنان یکی از راه‌ های ابراز علاقه‌ی پدر و مادر به فرزند است اما به گونه‌ای که هیجانات جنسی فرزند را تحریک نکند و مغایر با تربیت اسلامی نباشد.
    پی نوشت:
    1- پناهی، شریفی، 1388، ص 139
    2- کلینی، 1344، ج 6، ص 50
    3- طبرسی، 1414ق، ص 220
    4- نوری طبرسی، 1408ق، ج15، ص170
    5- محمدی اشتهاردی، محمد، نگاهی بر زندگی حضرت فاطمه(س) ص64.
    6- الکافی،ج2، ص186
    ______________________________________
    منابع:
    - ماهنامه همشهری آیه، سال هشتم، اردیبهشت 95، شماره‌ی 48
    - کتاب خانواده وتربیت مهدوی ص164،آقاتهرانی و حیدری کاشانی
    - سایت سامانه نشریات

    موضوعات: تبلیغ
     [ 12:07:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      عکسی خاص از سردار سلیمانی در حاشیه مراسم گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت عماد مغنیه ...

    عکسی خاص از سردار سلیمانی در حاشیه مراسم گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت عماد مغنیه

    1518896382k_pic_b23ec321-538e-439c-a59d-bff3c90d7805.jpg

    موضوعات: تبلیغ
     [ 12:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      و امان از شلمچہ و داستان ِ عطشے ڪہ مے کُشد ما را. ...

    #راهیان نور
    مرور مے ڪنم گاهے خاڪریزهاے #طلائیه را…

    رملستان ِ فڪہ را…
    عطش ِ شلمچہ را…

    و امان از شلمچہ و داستان ِ عطشے ڪہ مے کُشد ما را…

    1519502594k_pic_316b7917-543d-4109-aeba-92450ae8aaa2.jpg

    موضوعات: تبلیغ
     [ 12:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      دور خواهم شد ازین شهر غریب ...

    یاد #سهراب به خیر
    گفته بود
    #قایقی_خواهم_ساخت،
    خواهم انداخت به آب،
    دور خواهم شد ازین شهر غریب!
    آھ ای رزمنده!
    قایقت جا دارد؟
    ڪه نجاتم دهے از، این گرداب بلا؟

    ?

    1519594829k_pic_d106ee80-b6dc-4dd5-9a86-9d2f81eb766b.jpg

    موضوعات: تبلیغ
     [ 12:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      یڪ ڪارت عضـویت در بسیـج دارد و آنهم سند " ۺهادتݜ" اسٺ... ...

    #امام_خامنه_ای :

    ✍ بسیجـی احتیاجے به #محافظه_ڪارے ندارد و نـگران از دسټ دادن چیزی نیـست.
    یڪ ڪارت عضـویت در بسیـج دارد و آنهم سند ” ۺهادتݜ” اسٺ…

    ?

    1519594862k_pic_5195252a-83c8-4a59-a557-99067637b679.jpg

    موضوعات: تبلیغ
     [ 12:02:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      گفتـم نــرو! بمـان ... ...

    گفتـم نــرو! بمـان …

    قَسَمت میدهـم ولـے …

    تنھا بہ روی حـرف خودش پا فشــرد و
    رفـت…?

    میدانید چرا؟
    آخر اهل زمین نبود..
    پر کشید و رفت..

    ?

    1519594901k_pic_236d4ac5-cd6f-48f0-a3bc-bd5de4926eb3.jpg

    موضوعات: تبلیغ
     [ 12:02:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      تأثیرات عجیب لقمه در زندگی ...

    فرقی بین #غذای حلال و حرام نیست؟
    تأثیرات عجیب لقمه در زندگی
    خوراکی که انسان می خورد همچون بذری است که در زمین ریخته می شود، اگر حلال و پاکیزه باشد، اثرش در قلب که به منزله سلطان بدن است ظاهر خواهد شد و قلبی می شود سرشار از صفا و از اعضاء و جوارحش جز خیر و نیکی نمی تراود. لکن اگر خوراک، پلید و حرام باشد قلب را کدر و تیره خواهد نمود.
    در نگاه اسلام، اقتصاد موضوع بسیار مهمی است و به آن بسیار توجه شده است؛ چرا که نیازهای بدن و جسم انسانی از این راه تامین می‌شود و پاکی و ناپاکی لقمه بر فکر و اندیشه و ایمان و باورهای قلبی او تاثیر مستقیمی به جا می‌گذارد؛ چنانکه امام‌ حسین (علیه السلام) خاستگاه شقاوت مردم کوفه را لقمه‌های حرام می‌داند.
    اصولا دستاوردها و درآمدهای انسانی بیانگر شخصت هر انسانی است. به این معنا که هر چه انسان کسب می‌کند، نشان می‌دهد که دارای چه شخصیتی است و همچنین آینده او را تعیین می‌کند. از این رو در روایات بسیاری به انسانها سفارش شده به طعام و خوراکی که جسم و روح از آن بهره‌ مند می‌شود دقت بسیار کنند که شخصیت و سرنوشت انسان در گرو آن است.در بیانی خداوند این موضوع را این گونه بیان می کند: «ای مردم! از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است، بخورید و پیرو برنامه های شیطان نشوید که البته او با شما آشکارا دشمنی دارد».(1)
    در جایی دیگر می خوانیم که: «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا»: ای فرستادگان! از غذاهای پاک بخورید و عمل صالح انجام دهید.(2)
    از ترتیب دو جلمه «از غذاهای پاکیزه بخورید» و «عمل صالح انجام دهید» به دست می‌آید که غذای حلال زمینه را برای اعمال صالحه مهیا می‌نماید.
    تأثیر لقمه در دیندار بودن
    در بیانی امام صادق‌ (علیه السلام) می‌ فرمایند: «لا تَدَعْ طَلَبَ الِّرزْقِ مِنَ الحَلالِ، فَاِنَّهُ وَ عَوْنٌ لَکَ عَلی دینکَ»: طلب روزی حلال را فرو نگذار، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند.(3)
    از این روایت به دست می‌آید، کسانی که در اعتقاداتشان سست شده‌اند و در بسیاری از دستورات دینی سهل‌ انگاری می‌کنند، این حالت ریشه در رزق و روزی آنان دارد، چنانچه اگر روزی، حلال ‌بود انسان را بر فرامین الهی یاری می‌نمود.
    کسب روزی حلال سخت است
    قال النبی‌(صلی الله و علیه وآله) « الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ الْحَلَالِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه» کسی که به خاطر خداوند در جستجوی روزی حلال از مکانی به مکان دیگر مسافرت می‌کند مانند رزمنده‌ای است که در راه خدا جهاد می‌کند.(4)
    لقمه حلال، دعا را مستجاب می کند
    مردی خدمت پیامبر‌(صلی الله و علیه وآله) آمد و عرض کرد دوست دارم دعایم مستجاب شود،‌ حضرت فرمودند: « طَهّرْ مَأکَلَکَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ »: غذای خود را پاک کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز.(5)
    کلام آخر
    در نظام هستی، هر کاری اثری بر جای می‌گذارد؛ هر چند در مواردی نتوان این تأثیر را با چشم ظاهری دید.مثلا عمل زنا و نکاح چه فرقى با هم دارند که یکى گناه شده و دیگرى ثواب، با اینکه سکناتی که عمل، از آن تشکیل یافته در هر دو یکى است؟
    و همچنین خوردن که در حلال و حرام یکى است؟ اگر دقت کنیم خواهیم دید تفاوت این دو در موافقت و مخالفت خدا است، مخالفت و موافقتى که در انسان اثر گذاشته و در نامه اعمالش نوشته مى‏ شود، نه خود نفس فعل، چون نفس و حرکات و سکنات که یا آن را زنا مى‏ گوییم و یا نکاح، به هر حال فانى شده از بین مى ‏رود و تا یک جزئش فانى نشود نوبت به جزء بعدى‏ اش نمى‏ رسد و پر واضح است که وقتى خود فعل از بین رفت عنوانى هم که ما به آن بدهیم چه خوب و چه بد فانى مى‏ شود.
    و حال آنکه ما مى‏ گوییم: عمل انسان چون سایه دنبالش هست، پس مقصود آثار عمل است که یا مستلزم عقاب است و یا ثواب و همواره با آدمى هست تا در روز « تُبْلَى السَّرائِرُ» خود را نمایان کند. (6) و این گونه است که از دید ظاهری فرقی بین غذای حلال و حرام نیست، ولی لقمه حرام و حلال تأثیری بر جان و شخصیت آدمی دارند که کشف آن از محدوده علوم ظاهری بشر خارج است.
    بنابر این همان‏گونه که انسان سعی دارد غذایش از هر نوع آلودگی ظاهری به دور باشد، به همین خاطر غذاها را در ظرف های سرپوشیده و دور از دست های آلوده و گرد و غبار نگهداری می‌کند،‌ باید تلاش نماید غذای خود و خانواده‌ اش را از هر نوع آلودگی به حرام نیز حفظ نماید.

    پی نوشت:
    1- بقره، آیه 168
    2- مومنون، آیه 51
    3- الحیاة، ج4، ص650
    4- بحارالانوار، ج100، ص17
    5- وسایل الشیعه، ج14، باب 467
    6- ترجمه المیزان، ج‏15
    ______________________________________
    منابع:
    سایت موعود
    سایت کیهان
    سایت انهار
    پرسمان

    15202385359532302452526221413720320667891191080173.jpg

    موضوعات: تبلیغ
     [ 11:59:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت